نوبت اول کنکور سراسری برای داوطلبان سیلزده شهرستان زیرکوه دیروز صبح جمعه در شهر حاجی‌آباد برگزار شد.

سیل در سه استان بدون غافلگیری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، با توجه به وقوع سیل در شهرستان زیرکوه و مسدود شدن مسیر تردد داوطلبان کنکور (نوبت اول) در روز اول برگزاری آزمون گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در ششم اردیبهشت امسال، دیروز جمعه ۲۱ اردیبهشت آزمون مجدد کنکور در همان حوزه امتحانی قبلی (شهرستان زیرکوه) با شرایط و ضوابط آزمون اصلی، برگزار شد. بنا به اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون مجدد فقط در شهرستان زیرکوه خراسان‌جنوبی و برای همه ۴۶۵ داوطلب شهرستان برگزار شد.

پنجاه و یکمین روز از فصل بهار در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و مازندران با وقوع بارش‌های رگباری و وقوع سیلاب سپری شد. بارشی بی‌سابقه که علاوه بر آسیب زدن به زیرساخت‌های برخی از شهرستان‌ها و آسیب زدن به باغات و محصول انگور و پسته، سد «سراب» واقع در شهرستان صالح آباد خراسان رضوی را پس از 16 سال آبگیری کرده و منجر به سرریز شدن ظرفیت ۵.۶ میلیون مترمکعبی آن شد.

طبق گفته مدیران بحران 3 استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و مازندران ، بارش‌های رگباری اخیر هیچ گونه تلفات و مصدومی نداشته و با تلاش مسئولان و نیروهای داوطلب، همه راه های مواصلاتی بازگشایی شده و امدادرسانی‌ها برای رفع آبگرفتگی‌ها در مناطق مسکونی شهری و روستایی همچنان ادامه دارد.

بارش‌های بی‌سابقه در خراسان رضوی

سیدرضا عباسی نیشابوری سرپرست اداره‌ کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی به «ایران» می‌گوید: «پیش از ورود سامانه بارشی به استان خراسان رضوی، اداره کل هواشناسی استان هشدار نارنجی شماره 4 مبنی بر آغاز بارش‌های رگباری و بیش از حد را صادر کرده و بلافاصله همه دستگاه‌ها و ارگان‌های مدیریتی و امدادی استان در حالت آماده باش قرار گرفتند.میزان بارش‌ها، طی 72 ساعت اخیر در برخی از شهرستان‌ها بی‌سابقه بود؛ به گونه‌ای که میزان بارندگی در شهر مشهد 44 میلی متر، سرخس 61 میلی متر و صالح آباد 25 میلی متر ثبت شد.»

تعطیلی اغلب مناطق گردشگری

وی می‌افزاید:«پیش از آغاز بارش‌ها، جلسات ستاد پیشگیری از وقوع سیلاب و خسارت‌های ناشی از آن و عملیات پاسخ به بحران استان در همه شهرستان‌ها برگزار شده و همه نیروها، مدیران و دستگاه‌های اجرایی و عملیاتی در حالت آماده باش قرار گرفتند. طبق گفته این مقام مسئول، یکی از اقدامات مهم استانی پیش از آغاز سیلاب، تعطیلی برخی از مناطق مستعد گردشگری (پارک تندوره، پیست اسکی شیرباد و چندین روستا در جاده طرقبه -شاندیز و نیشابور) به مدت 48 ساعت شد. همچنین با هماهنگی اداره میراث فرهنگی استان، اغلب بوم گردی‌ها در مناطق مستعد سیلاب تا پایان بارندگی‌ها تعطیل شد.»

مسدود شدن 3 محور فرعی- شهری

سیدرضا عباسی نیشابوری ادامه می‌دهد: «بارش‌های آخر هفته اغلب شهرستان‌ها را درگیر کرده و خسارات عمده و قابل توجهی به شهرستان‌های صالح آباد، تربت جام، بردسکن، کوه سرخ، سرخس، طرقبه شاندیز، فریمان، کلات و تا حدودی مشهد خسارات وارد کرد. سیلاب بخشی از 5 محور روستایی را مسدود کرد که با همکاری نیروهای راهداری و هلال احمر 2 محور باز شده و 3 محور فرعی شهری (فریمان به چخماق- کاشمر به نیشابور- کوه سرخ به کاشمر) همچنان بسته است. این مناطق نیز به دلیل ریزش کوه مسدود شده بزودی با همکاری نیروها بازگشایی خواهد شد. به غیر از این 3 محور، همه راه های مواصلاتی و فرعی استان باز بوده و تردد در آنها بدون مشکل انجام می‌شود.»

آب و برق روستائیان وصل شد

وی تصریح می‌کند: «وقوع سیلاب به بخشی از زیرساخت‌های روستایی آسیب زده و آب و برق برخی از روستاها مانند صالح آباد، فریمان، کلات و حتی مشهد را قطع کرد. بلافاصله نیروهای آب و فاضلاب در مناطق آسیب دیده حضور پیدا کرده و مرمت و اتصال شبکه آبرسانی را آغاز کردند. در حال حاضر، شبکه آبرسانی بسیاری از روستاها برقرار شده و تنها در چند مجتمع مسکونی واقع در تربت جام، 5 روستا با 500 خانوار در کلات، 14 روستا در رضویه و چندین روستا در شهرستان صالح آباد قطعی برق وجود داشت که در حال حاضر برطرف شده و هیچ گونه مشکلی در زیرساخت‌های برق‌رسانی به شهرستان‌های استان وجود ندارد. همچنین 154 رأس گوسفند در شهرستان فریمان و 10 رأس گوسفند در کوه سرخ تلف شده‌اند. خوشبختانه سیلاب اخیر در استان، هیچ گونه تلفات و مصدومی را در پی نداشته است.»


مرتضی یوسفی معاون فرماندار صالح آباد نیز از قطع آب شرب ۲۳ روستای صالح آباد خبر داده و می‌گوید: «در حال حاضر، از این تعداد آب شرب ۱۰ روستا برقرار شده و ۱۳ روستا نیز امروز با تانکر آبرسانی شدند.» حمیدرضا اقبالی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن نیز از آبگیری و سرریز شدن سه‌بند کشاورزی از نوع خاکی و «سنگ ملاتی» به نام‌های «ارغوان»، «نوبهار» و «کبودان» این شهرستان خبر داد.

از سویی دیگر، مهدی مسروری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن نیز از خسارات وارده ۸۰ تا ۸۵ درصد سیلاب به محصول انگور و پسته این شهرستان خبر داده و تأکید کرد: «با برآورد اولیه‌ای که توسط کارشناسان صورت گرفته است بیش از هزار و ۳۰۰ هکتار از باغ های انگور و پسته شهرستان بردسکن دچار خسارت شده است که ارزش ریالی آن طی روزهای آینده برآورد و اعلام خواهد شد.»

آبگرفتگی 69 واحد مسکونی در خراسان شمالی

غلامرضا شفیق مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی به «ایران» می‌گوید: «سیلاب اخیر بیشترین خسارات را به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی روستاهای راز و جرگلان و غلامان وارد کرد. مناطقی که درعرض 40 دقیقه 60 میلی متر بارندگی نقطه‌ای را ثبت کرده و بخش زیادی از رسوبات و گل و لای را وارد مغازه‌ها و مناطق مسکونی کرد. بلافاصله ستاد بحران استانی تشکیل جلسه داده و نیروهای خدمات رسان پای کار آمده و آب شرب مناطق مسکونی را تأمین کردند.»


وی می‌افزاید: «بخش عظیمی از رسوبات سیلاب وارد خیابان‌ها و معابر روستای غلامان شده که با همکاری نیروهای امدادی و شهرداری‌های شهرستان‌های اطراف در حال رسیدگی است. خسارات عمده‌ای نیز به بخش کشاورزی و دامداری وارد شده و 69 واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شده است. تیم های هلال احمر، مرزبانی، بسیج، راهداری و شهرداری‌ها پای کار آمده و بزودی رسوب زدایی و شست‌وشوی خیابان‌ها را تکمیل خواهند کرد. سیلاب و طغیان رودخانه، بخشی از راه های روستای راز و غلامان و صفی آباد را مسدود کرده که با همکاری نیروهای راهداری و امدادی بازگشایی شده است.»

تخریب باغات انگور «راز و جرگلان»

اما بارش باران موجب وارد آمدن خسارت به مزارع و آبگرفتگی معابر و برخی منازل در روستاهای استان شده است. طبق گفته محمدجواد تشکری رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی، «جاری شدن سیل در شهرستان راز و جرگلان در شب گذشته نیز به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است که کارشناسان در حال برآورد آن هستند.»

راه های روستایی مازندران باز است

در همین حال، حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران نیز به «ایران» می‌گوید: «باتوجه به حجم بارش‌های رگباری در 22 شهرستان استان، برخی از رودخانه‌ها طغیان کرده و معابر روستایی دچار آبگرفتگی شد. همچنین تعدادی از محورهای مواصلاتی در اراضی میان وند بسته شد که با تلاش همکاران بازگشایی شده است.»


مدیرکل مدیریت بحران مازندران می‌افزاید: «راه های روستایی برخی شهرستان‌ها (نور، آمل، ساری، سوادکوه، بابل بخش بندپی شرقی) به دلیل موقعیت توپوگرافی مسدود شده که با همت همه نیروها بازگشایی شده است. بخشی از مناطق مسکونی دچار آبگرفتگی جزئی شده که بلافاصله برطرف شدند. همچنین سردهنه‌های زراعی نیز با وقوع سیلاب، دچار آسیب جدی‌تر شدند. خوشبختانه سیلاب اخیر در استان خراسان شمالی، هیچ تلفات و یا مفقودی در پی نداشته است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha