معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون گفت: امنیت و ایمنی و سلامت خون در ایران سطح بالایی دارد و انتخاب اهداکننده سالم و غربالگری خون در ایران به صورت ویژه انجام می‌شود.

امنیت و سلامت خون اهدایی در ایران سطح بالایی دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان انتقال خون، دکتر عباداله سالک مقدم در پنجمین کنگره بین‌المللی طب انتقال خون با اشاره به اهمیت و جایگاه اهدای خون در ایران اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۰۷ تاکنون اهدا داوطلبانه در ایران ۹۹ درصد رشد داشته است که شاخص بسیار مهمی محسوب می‌شود.

وی افزود: بر اساس آمار ارائه شده، ایران در سال ۲۰۲۳ به شاخص ۲۷,۲۸ در هر هزار نفر رسید که در سطح کشورهای برخوردار است.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون تاکید کرد: امنیت و ایمنی خون و انتخاب اهدای کننده سالم و غربالگری خون در ایران به صورت ویژه انجام می‌شود.

وی به کیفیت بالای خون اهدایی اشاره کرد و گفت: اهداکننده خون پیش از اهدا مورد مصاحبه و آزمایش قرار می‌گیرد و در واقع انتخاب اهدا کننده سالم به خوبی در سازمان انتقال خون ایران انجام می‌شود.

سالک مقدم با اشاره به افزایش آمار اهدای خون طی سالهای گذشته در ایران تصریح کرد: در زمان شیوع کووید اهدای خون برای اولین بار روند کاهشی داشت اما پس از آن شرایط تغییر کرد.

وی با اشاره به برنامه های جذب اهدا کننده جوان و بانوان ادامه داد: مشارکت خانم ها در اهدای خون ۴,۴۲ درصد است که رقم بسیار پایینی است.

معاون سازمان انتقال خون گفت: اهدای خون در گروه‌های سنی بالای چهل سال، روند افزایشی دارد و در سنین پایین تر از ۴۰ سال روند کاهشی را شاهد هستیم که کاهش جمعیت جوان و سالمندی جمعیت از دلایل آن است و سازمان برای تغییر این وضعیت برنامه ریزی کرده است تا جوانان به اهدای خون ترغیب شوند و آمار اهداکنندگان جوان افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha