نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه کاهش ساعت کاری و تعطیلی روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته را تصویب کردند.

تصویب کاهش ساعت کاری و افزایش تعطیلات آخر هفته/ شنبه‌ها تعطیل می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه کاهش ساعت کاری و افزایش تعطیلات آخر هفته را در دستورکار جلسه امروز خود قرار دادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته باشد؛ البته این مصوبه باید به تایید شورای نگهبان برسد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه «۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳»، صحن مجلس در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه اصلاح ماده «۸۷» قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به افزایش تعطیلی آخر هفته با تصویب تبصره «۳» لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

تبصره ۳- تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت رسانی از قبیل بیمارستانها، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج‌شنبه تنظیم نمایند. فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات‌رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

کاهش ساعت کاری کارمندان دولت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که ساعت کاری کارمندان دولت به ۴۰ ساعت در هفته کاهش پیدا کند؛ این مصوبه در صورت تایید شورای نگهبان اجرایی می‌شود.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی جزییات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات تبصره‌های «۱» و «۲» این ماده را تصویب کردند.

ماده واحده- ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸) با اصلاحات و الحاقات بعدی) و تبصره های آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۸۷- ساعات کار کارمندان دستگاه‌های اجرایی ۴۰ ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران تعیین می‌گردد تغییر ساعت کار کارمندان با رعایت سقف مذکور و در چارچوب دستورالعمل پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیات وزیران می‌رسد بر عهده ذی‌ربط است. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیات علمی از ساعات موظف در طرح‌های طبقه بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهد شد.

تبصره ۱- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرائی ساعات کار خود را تا یک‌چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر (۱۰) ساعت در هفته تقلیل دهند میزان حقوق و مزایا نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.

تبصره ٤- در تمامی قوانین و مقرراتی که از مبنای ۴۴ ساعت کار در هفته و ۱۷۶ ساعت کار در چهار هفته متوالی استفاده شده است نظیر قانون کار مصوب ۱۳۶۹/۸/۲۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصلاحات و الحاقات بعدی از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به ترتیب به ۴۰ ساعت در هفته و ۱۶۴ ساعت کار در چهار هفته متوالی اصلاح می‌شود و کاهش ساعات کاری موجب کاهش حقوق و دستمزد و مزایای قانونی کارکنان و کارگران موضوع این تبصره نمی‌گردد، اجرای حکم این تبصره در خصوص دستگاه‌هایی که مستقیماً تحت نظر رهبر انقلاب است منوط به اذن معظم‌له است.

مخالفان و موافقان لایحه کاهش ساعت کاری و تعطیلی «شنبه‌ها» و «پنج‌شنبه» چه گفتند؟

در ادامه بررسی لایحه مربوط به افزایش تعطیلی آخر هفته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهادی مبنی بر تعطیلی «پنج‌شنبه» مخالفت کردند.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز پیشنهادی مطرح کرد که دومین روز تعطیلی پایان هفته «پنج‌شنبه» باشد؛ در گزارش کمیسیون اجتماعی آمده که تعطیلی دو روز هفته، جمعه و شنبه باشد که پیشنهاد میرتاج‌الدینی تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه بود.

میرتاج‌الدینی در توضیح پیشنهاد خود اظهار کرد: مردم از زمان‌های قدیم برایشان اینگونه بوده که پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد لذا تعطیلی شنبه شرایط را اینگونه می‌کند که انگار سه روز در هفته یعنی پنج‌شنبه، جمعه و شنبه تعطیل است این وضعیت دیگر اصلا با اقتصاد سازگار نیست.

او ادامه داد: کسانی که استدلال‌شان ارتباط با تجارت جهانی است عملا یک پروپاگاندا را دنبال می‌کنند چون نمونه بارز آن مراودات تجاری بین چین و آمریکا است که حتی ساعت و روز مشترکی ندارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: از طرف دیگر اکنون عصر ارتباطات است و عملا روز تعطیلی و غیرتعطیلی معنایی ندارد. همچنین بعد دیگر قضیه این است که ما ۸۵ درصد مراودات تجارت خارجی‌مان با ۱۰ کشور است که اکثر آنها مسلمان بوده و ۱۵ درصد مابقی با سایر کشورها است پس تصمیم‌گیری به گونه‌ای نشود که فرهنگ جامعه بهم بخورد.

محسن پیرهادی، نماینده تهران به عنوان مخالف این پیشنهاد اظهار کرد: با تعطیلی روز پنج‌شنبه عملا چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود. کسانی درباره تعطیلی پنج‌شنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده‌اند. ۳۶ تشکل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی شنبه را مطرح کردند تا ارتباط‌مان با دنیا قطع نشود چرا به فعالان اقتصادی اهمیت نمی‌دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اجازه دهید که در کشور کاری برای عرصه اقتصاد شود. تعطیلی روز شنبه کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین کار برای عرصه اقتصاد است.

پیرهادی همچنین اظهار کرد: بنده در این‌باره از دفتر مراجع سوال کردم دیشب هم با دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی صحبت کردم که متن استفتای دفتر ایشان بدین شرح است:

«از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار داد و ستدهای اقتصاد جهانی است و موثر در حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه با مخالفین نیست، بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه مانعی ندارد.»

او اظهار کرد: اکثر کشورهای منطقه روز شنبه را تعطیل کردند چون آنها برای منافع اقتصادی کشورشان برنامه دارند پس با احساسات تصمیم‌گیری نکنیم و در راستای کمک به اقتصاد حرکت کنیم. اگر اشکال فقهی هم به این موضوع وارد باشد، شورای نگهبان بررسی می‌کند؛ ما به فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و سرمایه گذاران احترام بگذاریم؛ اینقدر کاری نکنیم که افراد مهاجرت کنند. باید همه تلاشمان حضور پررنگ اقتصاد باشد. اگر اقتصاد اصلاح شود، سفره مردم هم اصلاح می‌شود.

علی‌اکبر علیزاده در موافقت با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها با بیان این‌که ۹۰ درصد تجارت ما با همسایگان است، گفت: مدل تعطیلی همسایگان هم مثل خودمان بوده و ربطی به پنج‌شنبه و شنبه ندارد.

او ادامه داد: اکنون در دنیای ارتباطات قرار داریم کما این‌که گمرک هم اعلام کرده در تمامی ایام باز است و به تعطیلی کار ندارد البته برخی موضوع ثبت سفارش را می‌گویند. سوال این است که مگر همین الان هم بلافاصله ثبت سفارش صورت می‌گیرد، چند ماه طول می‌کشد.

علیزاده ادامه داد: جریان غرب‌گرا موضوع تعطیلی شنبه را مطرح کرده است اگر به فکر دین مردم هستیم پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد و اگر به فکر دین مردم نیستید هرکاری خواستید بکنید. چرا ما باید دنبال غربی‌ها برویم آنها باید دنبال ما بیایند مگر تغییر ساعت را با شجاعت پیگیری نکردیم چه اتفاقی افتاد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha