چیکار کنم بچم تو شلوارش جیش نکنه؟ پروسه‌ی از پوشک گرفتن کودک با سختی‌ها و چالش‌هایی همراه خواهد بود. یکی این چالش‌ها این است که با وجود تمام آموزش‌ها، کودک باز هم شلوار را به دستشویی ترجیح دهد و همکاری لازم را به عمل نیاورد!در قدم اول بیایید ببینیم کودکان به چه دلایلی در شلوار خود دستشویی می‌کنند؟

چیکار کنم بچم تو شلوارش جیش نکنه؟ 12 راهکار اساسی برای مادران کلافه!


شاید کودک هنوز آمادگی جسمی و ذهنی لازم برای از پوشک گرفتن را ندارد و نیاز است این کار را کمی به تعویق بیندازید.

  • برای بعضی از کودکان محیط سرویس بهداشتی، چاه دستشویی، یا حتی فلاش تانک ترسناک است؛ در این صورت می‌توانید برای شروع از لگن استفاده کنید.
  • گاهی مشکل در دفع ادرار یا مدفوع (به عنوان مثال یبوست یا سوزش ادرار)، کودک را از دستشویی رفتن می‌ترساند. پس با مراجعه به پزشک، این مشکل را برطرف کنید.
  • دلیل بعدی سرگرم بودن زیادِ کودک است! یعنی کودک آن‌قدر جذب بازی کردن می‌شود که از دستشویی رفتن اجتناب می‌کند. در این شرایط باید رفتن به دستشویی را با بازی ترکیب کنید.
  • لجبازی و پرخاشگری کودک دلیل دیگری برای این موضوع است. اگر کودک ارتباط امن و صمیمانه‌ای با والدین خود نداشته باشد، از همکاری کردن اجتناب می‌کند.

برای هر یک از دلایل راهکارهایی وجود دارد که در ادامه با ذکر مثال به هر مورد می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چیکار کنم بچم تو شلوارش جیش نکنه؟

همان‌طور که در بخش مقدمه هم گفته شد، ابتدا باید دلیل این مشکل را پیدا کنیم. در این بخش به مهم‌ترین دلایل می‌پردازیم و درباره‌ی راهکارهای هر مورد صحبت می‌کنیم.

Create a schedule for your child to urinate at least every two to three hours during the day

ترجمه: برای فرزندتان برنامه‌ای تنظیم کنید که حداقل هر دو تا سه ساعت در طول روز ادرار کند.

1ـ شاید لازم باشد صبر کنید تا کودک آمادگی بیش‌تری پیدا کند

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که موجب می‌شود از پوشک گرفتن کودک خوب پیش نرود، این است که کودک هنوز آمادگی جسمی یا ذهنی ندارد. اکثر متخصصان معتقد هستند که سن مناسب برای از پوشک گرفتن کودک، دو و نیم تا سه و نیم سالگی است. البته ممکن است برای برخی زودتر یا دیرتر از این سن، آمادگی ایجاد شود.

پس فارغ از سن فرزندتان، به نشانه‌ها توجه کنید. برای درک بهتر می‌توانید به پاسخ سوالات زیر فکر کنید.

  • آیا کودکتان مهارت‌های درشتی مثل راه رفتن، دویدن و پریدن را به راحتی انجام می‌دهد؟
  • آیا فرزندتان می‌تواند به راحتی روی دو پا بنشیند و به عقب بر نگردد؟
  • آیا پوشیدن یا درآوردن لباس را در حد سن خودش می‌تواند انجام دهد؟
  • آیا به فاصله‌ی زمانی ۵/۱ الی ۲ ساعت پوشک کودک خشک باقی می‌ماند؟

به پاسخ این پرسش‌ها فکر کنید. اگر این نشانه‌ها را در کودک خود نمی‌بینید، یعنی از پوشک گرفتن کودک را زود شروع کرده‌اید و باید صبر کنید تا آمادگی لازم در کودک ایجاد شود.

2ـ ترس کودک از محیط سرویس بهداشتی را کاهش دهید

اگر تازه این پروسه را آغاز کرده‌اید، می‌توانید برای مدتی از لگن‌های مخصوص استفاده کنید تا کودک با استرس کم‌تری، این کار را انجام دهد. سپس او را با محیط سرویس بهداشتی آشنا کنید.

3ـ اگر کودک با مشکل یبوست درگیر است، حتما با مراجعه به پزشک این موضوع را برطرف کنید

وقتی ادرار یا مدفوع کردن برای کودک تجربه‌ی دردناک یا ناخوشایندی باشد، طبیعتاً برای رفتن به دستشویی همکاری نخواهد کرد. پس در اولین قدم باید یبوست کودک را درمان کنید. (ماساژ شکم کودک با روغن‌های طبیعی، رژیم غذایی مناسب و استفاده‌ از داروها، تعدادی از راهکارها هستند.)

4ـ کودک را با عمل دفع کردن آشنا کنید

چیکار کنم بچم تو شلوارش جیش نکنه؟ 12 راهکار اساسی برای مادران کلافه!

برخی از کودکان ادرار یا مدفوع را مانند عضوی از بدن می‌دانند و دیدن دفع شدن ادرار و مدفوع و ریختن در چاه برایشان ناخوشایند است. پس قبل از آغاز کردن پروسه‌ی از پوشک گرفتن کودک، او را با مفهوم دفع کردن آشنا کنید.

5ـ دستشویی رفتن را با بازی ترکیب کنید

همانطور که در سلام آگاهی آمده است:

با چسباندن یک‌سری برچسب‌های کودکانه که استفاده از سرویس را آموزش می‌دهد می‌توانید یک فضای جذاب آموزشی درست کنید. یک جفت دمپایی که سایز پای کودک‌تان باشد برای او تهیه کنید تا با علاقه بیشتری وارد سرویس بهداشتی شود. همینطور از مایع دستشویی فومی استفاده کنید تا بتواند با وسایل داخل سرویس کمی ارتباط بگیرد.

6ـ حس استقلال کودک را به رسمیت بشناسید

7ـ از پوشک گرفتن را نصفه نیمه انجام ندهید!

شما تصمیم می‌گیرید فرزند خود را از پوشک بگیرید، تا یکی دو هفته این کار را انجام می‌دهید اما یک‌دفعه خسته می‌شوید یا مهمانی و مسافرت می‌روید و خلاصه به هر دلیلی نیمه راه این پروسه را متوقف می‌کنید. در نتیجه این موضوع باعث می‌شود که نتوانید با موفقیت این کار را انجام دهید. پس اقدام باید به صورت پیوسته و یکباره انجام شود.

8ـ در صورت کثیف شدن منزل یا لباس‌های کودک عکس العمل نادرست نداشته باشید

9ـ کودک را همزمان با چالش‌های بزرگ رو به رو نکنید

چیکار کنم بچم تو شلوارش جیش نکنه؟ 12 راهکار اساسی برای مادران کلافه!

به عنوان مثال اگر کودکتان به تازگی به مهد کودک می‌رود، نقل مکان کرده‌اید، جای خواب کودک را جدا کرده‌اید و ... پروسه‌ی از پوشک گرفتن را همزمان شروع نکنید. کودکان نیاز دارند که خودشان را با شرایط جدید وفق دهند و به تغییرات عادت کنند. هضم همزمان تغییرات بزرگ، آن‌ها را دچار مشکل خواهد کرد.

10ـ اگر سرگرم بازی می‌شود به او یادآوری کنید

گاهی کودکان آن‌قدر سرگرم بازی می‌شوند که دستشویی رفتن را به تعویق می‌اندازند تا زمانی که کار از کار بگذرد! پس در نظر داشته باشید که به طور تقریبی فرزندتان چه مدت یک بار ادرار یا مدفوع می‌کند؛ سپس ده دقیقه زودتر، از او سوال کنید که نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی دارد یا خیر. (البته گیر دادن مداوم و طولانی ممنوع!)

11ـ از بازی‌های مناسب برای تقویت عضلات مثانه استفاده کنید

گاهی کودکان به دلیل ضعف عضلات مثانه کنترل ادرار خود را از دست می‌دهند. بازی‌هایی که در آن‌ها کودک روی دو پا می‌نشیند، به تقویت عضلات کمک می‌کند. بشین و پاشو یکی از این بازی‌هاست.

12ـ آرامش و صبر داشته باشید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha