برخی کشورها دهه‌های متمادی است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، به آب آشامیدنی فلوراید اضافه می‌کنند.

مصرف فلوراید زیاد در دوران بارداری به رشد مغزی نوزاد آسیب می‌زند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، مطالعات جدید از ارتباط میان مقدار زیاد فلوراید در دوران بارداری و مشکلات رفتاری نوزادان و کودکان خبر می‌دهد.

طبق نتایج تحقیقی که روز دوشنبه در مجله جاما (JAMA) منتشر شد، کودکانی که در دوران جنینی در معرض سطح بالای فلوراید، ماده معدنی طبیعی که به مقدار مختلف در آب موجود است، قرار می‌گیرند، احتمالا بعدها با عصبانیت، سردرد، درد معده، اضطراب و نشانه‌های مربوط به اوتیسم مواجه می‌شوند.

تریسی باستین، نویسنده ارشد این مطالعه از کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: «قرار گرفتن در معرض فلوراید در دوران بارداری به این معنی نیست که کودک با مشکلات عصبی‌-رفتاری بیشتری مواجه خواهد شد.» او به نیویورک‌پست گفت: «ما به ارتباط میان مواجهه با فلوراید زیاد قبل از تولد و مشکلات عصبی رفتاری در سن سه سالگی پی بردیم، اما برای تعیین ارتباط علی به مطالعات بیشتری نیاز داریم.»

داده‌های این تحقیق از مرکز تحقیقاتی مدرس (MADRES) به دست آمد که شرایط خانواده‌های عمدتا اسپانیایی‌تبار در لس‌آنجلس را از دوران بارداری تا دوران کودکی نوزادان پیگیری می‌کند. محققان مواجهه مادران با فلوراید را از روی نمونه‌های ادراری که از ۲۲۹ زن باردار در سه‌ماهه سوم بارداری به دست آمده بود، ارزیابی کردند. به گزارش نویسندگان این پژوهش، در کودکانی که مادرانشان با سطح بالاتر فلوراید مواجه بودند، ۸۳ درصد بیشتر «مشکلات رفتاری درونی» مشاهده شد و بین این سطوح فلوراید در مادران و «رفتارهای بیرونی» کودکان مانند پرخاشگری و مشکلات تمرکز هیچ رابطه‌ای پیدا نشد.

برخی کشورها دهه‌های متمادی است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، به آب آشامیدنی فلوراید اضافه می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که فلوراید مینای دندان را تقویت می‌کند، جلو رشد باکتری‌ها را می‌گیرد و مواد معدنی از دست‌رفته را جبران می‌کند.

بنا به اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، بیش از ۲۰۹ میلیون نفر یعنی حدود ۷۲.۷ درصد جمعیت ایالات متحده از سال ۲۰۲۰ از طریق سیستم‌های آب عمومی فلوراید دریافت می‌کنند. با این حال جنبش ضدفلوراید امیدوار است که این حجم را کاهش دهد.

طرفداران این جنبش می‌گویند این فلورایدرسانی اصل آزادی سلامت را نقض می‌کند و برخی افراد هم مشتاقانه برای ممنوعیت آن در شهرشان می‌کوشند.

تحقیقی در کانادا در سال ۲۰۱۹ هم نشان داد بین مواجهه مادران با سطح بالای فلوراید و ضریب هوشی پایین‌تر کودکان سه تا چهار ساله ارتباط وجود دارد. البته محققان ممنوعیت افزودن فلوراید به آب را پیشنهاد نکردند، اما گفتند که این نتایج نشان می‌دهد دریافت فلوراید در دوران بارداری باید کاهش یابد.

باستین و همکارانش همچنان می‌کوشند چگونگی تاثیر فلوراید در دوران بارداری بر رشد مغز نوزادان را بررسی کنند، اما با اشاره به اینکه «حتی بعضی پارچ‌های رومیزی تصفیه آب هم به‌خوبی فلوراید را فیلتر می‌کنند»، پیشنهاد کردند که افراد باردار محض احتیاط از آب تصفیه‌شده استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha