سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از دولت به‌علت حمایت نکردن از پرستاران بیمارستانی، خواستار اجرای طرح‌های حمایتی برای این بخش شد.

محمدجواد نظری‌مهر در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان این که شغل پرستاری یکی از مشاغل سخت و زیا‌ن‌بار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شمار می‌آید، افزود: هم‌اکنون پرستاران تمام وقت خود را برای رسیدگی به بیماران اختصاص می‌دهند.

نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی، کمبود پرسنل بیمارستانی را علت اصلی فشار بر پرستاران خواند و گفت: هم‌اکنون این افراد مجبور هستند چند برابر ساعت کاری خود کار کنند.

وی با اشاره به اقدام‌های مجلس شورای اسلامی در رابطه با حمایت از پرستاران بیمارستانی، افزود: مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان برای حمایت از پرستاران، دولت را موظف به بررسی وضعیت شغلی پرستاران مانند دستمزد، ساعت‌کاری و.. کرد، اما متأسفانه دولت اراده‌ای برای کمک به این افراد ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بر جذب ۲۳ هزار پرستار بیمارستانی از سوی دولت تأکید کرد و گفت: جذب پرستار به طور حتم به شکوفایی بخش درمان کشور کمک شایانی می‌کند.

نظری‌مهر به نداشتن امنیت شغلی پرستاران اشاره کرد و یاد‌آور شد: متأسفانه هم اکنون سیستم مناسبی برای استخدام پرستاران وجود ندارد، که این‌ امر بر نحوه عملکرد این افراد تأثیر می‌گذارد.

این نماینده مجلس هشتم، با تأکید بر اختصاص ندادن اعتبار سه‌هزار میلیاردی به وزارت بهداشت و درمان از سوی دولت، افزود: اختصاص این اعتبار به وزارت بهداشت می‌تواند در جذب پرسنل بیمارستانی اثربخش باشد.

وی ادامه داد: میزان مورد نیاز به نیروی پرستاری بر اساس تعداد جمعیت محاسبه می‌شود، بر این اساس در کشورهای پیشرفته دنیا برای هر یک‌هزار نفر جمعیت سه تا حداکثر ۶ پرستار را ضروری می‌دانند.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت این نسبت در کشورهای اروپایی چهار است اما در ایران به ازای هر ۹۰۰ نفر جمعیت یک پرستار وجود دارد، بنابراین ما با حداقل استانداردهای جهانی بسیار فاصله داریم.

آمار فرم‌های صادره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای متقاضیان اشتغال در خارج از کشور نشان می‌دهد طی ۶ ماه نخست سال ۹۰ یکصد نفر از پرستاران موفق به گرفتن پذیرش اشتغال در خارج کشور شده‌اند و صدور گواهی تأیید صلاحیت حرفه‌ای خود را از سازمان نظام پرستاری درخواست کرده‌اند.

این در حالی است که  ۸۵ درصد از مجموع این پرستاران زن و ۱۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند، که از میان کشورهایی که پرستاران ایرانی را جذب می‌کنند کانادا با ۴۷ درصد و امارات متحده عربی با ۳۳ درصد بیشترین آمار را در این زمینه به خود اختصاص داده‌اند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha