سلامت نیوز: روانپزشك و محقق پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: كابوس های شبانه، انعكاسی از فعالیت های روزانه است كه در پی بروز برخی اختلالات روانی مانند استرس و افسردگی رخ می دهد.

سید مسعود ارزاقی در گفت و گو با ایرنا افزود: یكی از اختلالات روانی موثر بر كیفیت خواب و رویا، استرس های پس از حادثه است؛ بطور مثال فردی كه شاهد یك صحنه تصادف بوده، ممكن است تا مدت ها بصورت حاد یا مزمن، خواب آن اتفاق را ببیند.

وی ادامه داد از سوی دیگر افسردگی ، مرگ یكی از نزدیكان، ترس از دست دادن نزدیكان و اختلالات اضطرابی نیز منجر به بروز كابوس های شبانه می شوند.

این روانپزشك درباره اختلالات اضطرابی گفت: بطور مثال كودكانی كه دچار اختلال اضطرابی جدایی هستند، به آن معنا كه به راحتی نمی توانند از والدین جدا شوند، خواب گم شدن، دزدیده شدن، از دست دادن پدر و مادر یا خراب شدن خانه را می بینند.

ارزاقی خاطرنشان كرد به این اختلالات، اختلالات اضطرابی فراگیر اطلاق می شود ؛ این نوع اختلالات، اختلالاتی هستند كه با اضطراب و دلشوره غیرقابل كنترل همراه است.

وی افزود: افراد دچار اختلالات روانی توهمی یا هذیانی مانند مبتلایان اسكیزوفرنی نیز خواب هایی با موضوعات عجیب می بینند كه این خواب ها در حقیقت تداوم هذیان های آنان است.

ارزاقی، تنظیم زمان بندی خواب و تغذیه صحیح را از عوامل موثر در داشتن خواب راحت برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha