ویتامین E از آن دسته ویتامین‌هایی است که علاوه بر تاثیری که روی سلامت عمومی بدن دارد، می‌تواند زیبایی و ظاهر فرد را نیز بسیار بهبود دهد.

ویتامین E ؛ ویتامین زیبارویان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، ویتامین E یک ماده مغذی است که بدن شما برای حمایت از سیستم ایمنی بدن و کمک به بازسازی سلول های شما به آن نیاز دارد. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که مصرف کافی را برای سلامت روزمره شما ضروری می کند.

ویتامین E بیشتر به دلیل فواید آن برای سلامت و ظاهر پوست شناخته شده است. می توان آن را به صورت موضعی بر روی صورت خود استفاده کرد تا التهاب را کاهش دهد و پوست شما را جوان تر نشان دهد.

درمان شبانه با ویتامین E

روغن ویتامین E را می توان روی صورت خود به عنوان یک درمان ضد پیری شبانه استفاده کرد. از آنجایی که ویتامین E قوام غلیظی دارد، بهتر است آن را قبل از خواب استفاده کنید تا کاملا جذب شود.

اگر در صبح استفاده شود، ممکن است در قرار دادن آرایش یا سرم روی آن مشکل داشته باشید.

به طور معمول، می توانید سرم یا مخلوط روغن حاوی ویتامین E را به عنوان یک درمان کامل روی صورت خود بمالید. استفاده از ویتامین E به عنوان یک عامل ضد پیری یا حالت دهنده پوست در طول شب رایج است.

اکثر کرم های ضد پیری بدون نسخه بین 0.05 تا 1 درصد حاوی ویتامین E هستند. به دنبال محصولی با غلظت بالایی از ویتامین E باشید (آلفا توکوفرول اغلب نام مواد تشکیل دهنده است).

نحوه استفاده از روغن ویتامین E در طول شب

  1. صورت خود را از هرگونه آرایش یا سایر محصولات پوستی پاک کنید. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید و پوست خود را خشک کنید.
  2. اگر از روغن خالص ویتامین E استفاده می کنید، یک یا دو قطره از آن را به ازای هر 10 قطره روغن حامل مانند روغن جوجوبا، روغن بادام یا روغن نارگیل مخلوط کنید.
  3. مخلوط یا سرم ویتامین E انتخابی خود را با انگشتان خود روی پوست خود بمالید. هنگام استفاده از درمان، صورت خود را با حرکات دایره ای کوچک مالش دهید تا گردش خون را تحریک کنید و محصول را تا جایی که می خواهید پخش کنید.
  4. قبل از اینکه صورت خود را روی بالش یا هر سطح دیگری قرار دهید، حداقل 20 دقیقه پس از استفاده صبر کنید. این درمان بهتر است یک یا دو بار در هفته به عنوان بخشی از مراقبت از پوست حدود 30 دقیقه قبل از خواب تکرار شود.

سایر محصولات ویتامین E برای صورت

احتمالاً در حال حاضر ویتامین E کافی در رژیم غذایی خود دریافت می کنید، اما افزودن ویتامین E بیشتر از طریق غذاهای سالم می تواند به سرعت سنتز سلولی شما کمک کند و به طور کلی احساس سلامتی بیشتری داشته باشید.

غذاهایی که ویتامین E بالایی دارند عبارتند از:

  • بادام
  • شاه توت
  • آووکادو

مکمل های خوراکی ویتامین E

مکمل های خوراکی ویتامین E می توانند نیازهای تغذیه ای بدن شما را تامین کنند.

یکی از مزایای مکمل های خوراکی ویتامین E ممکن است پوستی درخشان باشد که جوان تر به نظر می رسد.مصرف روزانه ویتامین E برای بزرگسالان نباید بیش از 15 میلی گرم باشد.

محصولات درمان لک با ویتامین E

برخی از افراد از محصولات موضعی ویتامین E به عنوان درمان نقطه ای برای اسکار آکنه استفاده می کنند، اما تحقیقات در مورد اینکه آیا آنها موثر هستند یا خیر قطعی نیست.

اگر می‌خواهید آن را امتحان کنید، از روغن خالص ویتامین E استفاده کنید یا محصولی را پیدا کنید که غلظت بالایی از آلفا توکوفرول را در آن ذکر کرده باشد و آن را روی ناحیه زخم بمالید. قبل از خشک کردن آن صبر کنید تا به طور کامل جذب شود.

قوام ویتامین E می تواند منافذ را ببندد، به خصوص در مناطقی که مستعد آکنه هستند بنابراین در مصرف آن افراط نکنید.

ماسک ویتامین E

ماسک زیبایی حاوی ویتامین E ممکن است دارای مزایای نرم‌کننده و ضد پیری پوست باشند. ماسک های حاوی ویتامین E تمایل دارند با سایر مواد مانند ویتامین C جفت شوند تا اثربخشی بهتری داشته باشند.

ماسک ویتامین E خود را با ترکیب روغن ویتامین E با روغن بادام، آب لیموی تازه، عسل و آووکادوی له شده بسازید. گذاشتن این مخلوط روی صورت به مدت 10 تا 20 دقیقه ممکن است شفافیت، درخشندگی و نرمی پوست را افزایش دهد.

به یاد داشته باشید که ویتامین E محلول در چربی است، به این معنی که می تواند در لایه پوست شما و همچنین در بدن شما ذخیره شود.

برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست یا از بین رفتن تعادل چربی طبیعی پوست، بیش از یک یا دو بار در هفته از درمان های ویتامین E استفاده نکنید.

فواید ویتامین E برای پوست صورت

استفاده از روغن ویتامین E برای صورت می تواند به چندین روش به شما کمک کند.

هایپرپیگمانتاسیون

لکه های تیره روی پوست می تواند ناشی از رنگدانه بیش از حد (ملانین) باشد که توسط هورمون ها یا دلایل دیگر ایجاد می شود. اعتقاد بر این است که این بیماری که ملاسما نامیده می شود با استفاده از ویتامین E موضعی قابل درمان است.

مطالعات نشان می دهد که با استفاده از روغن موضعی ویتامین E، هیپرپیگمانتاسیون ممکن است به طور متوسط تحت تاثیر قرار گیرد. موثرترین راه برای استفاده از ویتامین E برای درمان هایپرپیگمانتاسیون، جفت کردن آن با ویتامین C است.

جلوگیری از پیری و چین و چروک صورت

ویتامین E سرشار از آنتی اکسیدان است و بر گردش خون تاثیر می گذارد. شاید به همین دلیل است که افراد پس از استفاده موضعی از روغن ویتامین E متوجه تفاوت در استحکام و ساختار پوست خود می شوند.

بر طبق تحقیقات انجام شده بیش از 90 درصد آسیب‌های پوستی ناشی از قرار گرفتن بدون حفاظ در مقابل آفتاب است اما شما می‌توانید با استفاده از ویتامین E تا حد زیادی نگذارید پوست‌تان به خاطر آسیب‌های آفتاب پیر شود. کافی است که قبل از قرارگرفتن در معرض آفتاب به‌طور موضعی از ویتامین E استفاده کنید. در واقع کرم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها مثل ویتامین E گاهی حتی از ضدآفتاب‌ها نیز موثرتر هستند چون این نوع کرم‌ها در آب حل نمی‌شوند و در نتیجه مثل بعضی از ضدآفتاب‌ها به راحتی از روی پوست شسته نمی‌شوند و دوام بیشتری دارند.البته دکتر کارن برک، متخصص پوست توصیه می‌کند، علاوه بر استفاده موضعی از این ویتامین، از کپسول‌های ویتامین E نیز استفاده کنید چون تاثیر بسزایی روی التهابات پوستی دارد.

درمان اسکار آکنه

برخی افراد از ویتامین E برای درمان اسکار آکنه استفاده می کنند. با این حال، مطالعات برای درک اینکه آیا ویتامین E تاثیری بر درمان اسکار آکنه دار د یا خیر تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در حالی که ویتامین E گردش خون را تقویت می کند، به نظر نمی رسد که درمان اسکار آکنه را تسریع کند. این بدان معناست که استفاده از آن برای اسکار آکنه ممکن است نتایج دلخواه شما را به همراه نداشته باشد.

برای لب های صاف و نرم

روغن موضعی ویتامین E را می توان برای تسکین ترک خوردگی و خشکی لب استفاده کرد. از آنجایی که ویتامین E باعث گردش و بازسازی سلولی می شود، استفاده از آن روی لب های خشک سلول های جدید را سریعتر به سطح می آورد.

قوام غلیظ و روغنی روغن ویتامین E نیز می تواند از تحریک بیشتر سلول های لب جلوگیری کند.

اگر از خشکی کلافه شده‌اید

استفاده موضعی از ویتامین E، خشکی پوست را کاهش می‌دهد و به پوست کمک می‌کند میزان بیشتری رطوبت را در خود حفظ کند. شما می‌توانید به‌طور مستقیم روغن ویتامین E را روی پوست صورت بمالید یا این روغن را روی ناخن‌ها ماساژ دهید تا هم کوتیکول ناخن‌ها نرم شوند، هم پوسته پوسته شدن‌های اطراف ناخن‌های‌تان بهبود یابند.

اگر هم این روزها زبری کف پا حسابی آزارتان می‌دهد می‌توانید با روغن ویتامین ‌E این منطقه را مرطوب نگه دارید، کافی است بعد از حمام مقداری از این روغن را کف پای خود ماساژ دهید بعد یک جوراب نخی بپوشید و تمام طول شب را به ویتامین ‌E اجازه دهید تا اثرات معجزه آسای خود را نشان دهد. همچنین می‌توانید مقدار خیلی کمی از ویتامین E را روی لب‌های خشک و ترک خورده خود بمالید تا خیلی زودتر از آن‌که فکرش را بکنید لب‌های‌تان نرم و لطیف شوند.

آیا ویتامین ‌E اثری در ریزش مو دارد؟

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند، افزایش ویتامین E در بدن می‌تواند تا حدی از ریزش موها جلوگیری کند، همچنین در کاهش شوره سر نیز موثر است، اما به گزارش برترین ها در مقاله‌ای که توسط «دکتر راشتون» در دانشگاه «پورت‌ماوث» چاپ شده، این هشدار آمده است مصرف بیش از اندازه ویتامین E هم می‌تواند اثرات معکوس داشته باشد و باعث ریزش بیشتر موها شود به همین دلیل به‌طور جدی توصیه می‌شود روزانه بیشتر از یک قرص ویتامین E مصرف نکنید.

موهای شما را تقویت می‌کند

اگر به‌طور مرتب ویتامین‌E مصرف کنید اثر تقویتی آن را به مرور در موها و ناخن‌های‌تان خواهید دید، البته باید توجه کنید که این اثرات در طولانی مدت خود را نشان می‌دهند و اینگونه نیست که انتظار داشته باشید بلافاصله بعد از مصرف این ویتامین تاثیرش را ببینید. در واقع این ویتامین به مرور دریافت اکسیژن را افزایش می‌دهد و باعث گردش بهتر خون در پوست سر می‌شود و در نتیجه سلامت و رشد مو را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، ویتامین E به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند و از آنجایی که سلامت موها با سلامت سیستم ایمنی مرتبط است، می‌توان گفت ویتامین E با تقویت ایمنی بدن، رشد موها را نیز افزایش می‌دهد.

عمقی موهای‌تان را حالت دهید

ویتامین E می‌تواند به‌عنوان یک کاندیشنر و نرم‌کننده بسیار قوی، به شما کمک کند که به‌راحتی به موهای‌تان حالت دهید. این کاندیشنر ویتامین E را می‌توانید خودتان در منزل تهیه کنید؛ کافی است مقدار مساوی روغن زیتون، جوجوبا و نارگیل را با هم مخلوط کنید بعد حدود نصف میزانی که روغن زیتون اضافه کرده‌بودید، روغن ویتامین ‌E به آن بیفزایید. این مخلوط را به موهای تمیز و خشک بزنید و بعد موها را شانه کنید و اگر می‌خواهید اثر این مخلوط را بیشتر کنید 2 قاشق غذاخوری از این مخلوط را گرم کنید و به موها بمالید و حدود 20 دقیقه یا حتی تمام شب موها را با یک حوله بپوشانید تا کاملا روغن‌ها در ساقه موها نفوذ کند و صبح موها را بشویید.

موخوره‌ها را از بین ببرید

شامپوهایی که حاوی ویتامین E هستند می‌توانند تاثیر زیادی در بهبود موخوره داشته‌باشند. علاوه بر این، می‌توانند به موهایی که به‌دلیل استفاده از سشوار، فرکننده‌ها و رنگ‌ موها آسیب‌دیده‌اند نیز کمک کنند. شما خودتان هم می‌توانید در خانه یک شامپوی غنی از ویتامین E بسازید. کافی است حدود 240 گرم شامپوی معمولی را با 20 گرم روغن ویتامین‌E مخلوط کرده و از آن به‌عنوان یک شامپوی روزانه استفاده کنید، البته اگر کمی هم روغن زیتون به این شامپو بیفزایید اثر بیشتری خواهد داشت.

التهابات پوستی را درمان کنید

گاهی هر نوع التهاب روی پوست علاوه بر تاثیراتی که روی زیبایی دارد می‌تواند حسابی هم آزاردهنده شود. استفاده از روغن ویتامین E به‌دلیل خاصیت نرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی به بهبود التهابات پوستی کمک می‌کند، در واقع اثرات مرطوب‌کنندگی آن کمک می‌کند منافذ پوستی باز بمانند و به همین دلیل مشکلات احتمالی پیش نیایند.همچنین از پوسته پوسته شدن پوست‌های خشک که ممکن است باعث مسدود شدن منافذ پوستی شود جلوگیری می‌کند.

جای زخم را از بین ببرید

دکتر شاری لیبرمن، متخصص پوست مصرف موضعی ویتامین E را توصیه می‌کند چون عقیده دارد، این ویتامین به پوست کمک می‌کند که جراحت‌ها و جای زخم‌ها زودتر بهبود یابد. به گزارش برترین ها او می‌گوید: «برای از بین بردن جای زخم‌ها ویتامین‌ث به گفته‌ بسیاری از متخصصان توصیه شده‌است.» شما می‌توانید روغن ویتامین E را به‌طور مستقیم روی زخم بمالید به این معنی که در روزهایی که زخم در حال بهبود است آن را با روغن ویتامین E مرطوب نگه دارید.

زیر چشم را ماساژ دهید

براساس تحقیقاتی که در مرکز پزشکی دانشگاه «مریلند» انجام شده‌ است؛ شما می‌توانید با استفاده از ویتامین E به‌عنوان یک درمان طبیعی، تاحد زیادی چروک‌ها و خط‌های به‌وجود آمده روی پوست را ترمیم کنید، در واقع وقتی روغن این ویتامین به‌طور موضعی استفاده می‌شود تاثیرات فراوانی روی چروک‌های پوست دارد و عمق آن‌ها را کاهش می‌دهد، علاوه براین پوست را نرم هم می‌کند. اگر می‌خواهید اثر آن را بیشتر بکنید به‌طور روزانه مقداری از روغن ویتامینE را روی پوست‌تان ماساژ دهید تا با افزایش گردش خون این منطقه علاوه بر نرم شدن پوست، اثرات پیری هم کاهش یابد.

اقدامات احتیاطی و ایمنی ویتامین E

ویتامین E یک داروی موثر برای همه نیست. اگر دچار جوش های مکرر می شوید یا منافذی دارید که به راحتی مسدود می شوند، استفاده از روغن موضعی ویتامین E می تواند علائم شما را تشدید کند.

مصرف مکمل های خوراکی ویتامین E برای مدت کوتاه برای اکثر افراد بی خطر است، اما مصرف آنها برای بیش از یک سال می تواند باعث تجمع ویتامین E در داخل بدن شما شود.

ویتامین E بیش از حد در جریان خون شما می تواند منجر به کاهش تعداد پلاکت ها و رقیق شدن خون شود.

اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید یا اگر دچار اختلال خونریزی هستید، قبل از شروع مکمل های خوراکی ویتامین E با پزشک خود صحبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha