غیرواقعی بودن تعرفه های بیمارستانی، افزایش قیمت های ناشی از هدفمندی یارانه ها، تغییرات ناگهانی قیمت ارز و پرداخت نشدن به موقع بودجه وزارت بهداشت ارائه خدمات درمانی در بیمارستان های دولتی را در یک قدمی بحران قرار داده است.

سلامت نیوز: غیرواقعی بودن تعرفه های بیمارستانی، افزایش قیمت های ناشی از هدفمندی یارانه ها، تغییرات ناگهانی قیمت ارز و پرداخت نشدن به موقع بودجه وزارت بهداشت ارائه خدمات درمانی در بیمارستان های دولتی را در یک قدمی بحران قرار داده است.

دکتر محمودرضا محقق مشاور و معاون اجرایی معاون درمان وزارت بهداشت و درمان با اشاره به وضعیت نامناسب بیمارستان های دولتی و بدهی های چند میلیارد تومانی بیمارستان ها به خراسان گفت: غیرواقعی بودن تعرفه های بیمارستانی نظام سلامت، نگه داری و مدیریت بیمارستان های دولتی را با مشکل مواجه کرده و کیفیت درمان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. وی بالا رفتن هزینه های جاری بیمارستان ها در پی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های بیمارستانی را علت دیگر مشکلات بیمارستان های دولتی عنوان کرد و گفت: با افزایش قیمت ها پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها هزینه نگه داری بیمارستان ها رشد قابل توجهی یافته و مدیران بیمارستان ها را در حفظ وضعیت مطلوب بیمارستان با مشکل مواجه کرده است. وی با اشاره به برآورد وزارت بهداشت در ابتدای سال جاری درخصوص میزان افزایش هزینه ها از محل هدفمند شدن یارانه ها گفت: برآورد وزارت بهداشت افزایش ۳۵۰ میلیارد تومانی هزینه های جاری بیمارستان ها بود و انتظار می رفت با جبران این مبلغ از محل هدفمندی یارانه ها از سوی دولت، بتوانیم کیفیت بیمارستان ها را در سطح سال قبل حفظ کنیم که البته این مهم محقق نشد. وی تصریح کرد: پرداخت نشدن مابه التفاوت افزایش قیمت حامل های انرژی، بیمارستان ها را برای سرپاماندن مجبور به استفاده از دیگر منابع شان کرده است که این موضوع بر سطح کیفی خدمات درمانی تاثیر گذاشته است.

افت کیفیت درمان، نارضایتی پرسنل از عوامل مشکلات مالی بیمارستان ها


دکتر محقق با تاکید بر این که محقق نشدن بودجه های وزارت بهداشت و تزریق نشدن پول به این مجموعه کیفیت درمان را نیز در بلندمدت مورد تهدید قرار می دهد اظهار داشت: پایین آمدن کیفیت درمان، نارضایتی پرسنل، مستهلک شدن تجهیزات پزشکی و مشکلات مالی را از عواقب درازمدت پرداخت نشدن بودجه لازم به بیمارستان ها دانست.

۳ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی به صورت کامل محقق نشد


وی با اشاره به قانون مصوب مجلس مبنی بر پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای مازاد نفتی در سال جاری به وزارت بهداشت و تحقق نیافتن این مبلغ در زمان معین را باعث زمین ماندن بسیاری از طرح ها و حتی خدمات دهی به بیماران دانست و تصریح کرد: با وجود گذشت ده ماه از سال تنها ۲۹۹ میلیارد تومان از مجموع ۳ هزار میلیارد تومانی که دولت متعهد به پرداخت آن شده بود پرداخت شده است. وی در ادامه تغییرات ناگهانی قیمت ارز در کشور را نیز ازجمله مواردی دانست که باعث بروز مشکلاتی در نظام سلامت شده است؛ به نحوی که بیمارستان ها برای تهیه مواد مصرفی و سرمایه ای خود از شرکت های خارجی با مشکل مواجه شده اند و این موضوع هزینه های جاری بیمارستان را افزایش داده است.

مشکل بیمارستان های دولتی برای تهیه غذای بیماران


وی حتی از مشکل بسیاری از بیمارستان ها در زمینه تهیه غذای بیماران خود با نرخ سال گذشته گفت و اظهار داشت: غیرواقعی بودن تعرفه های بیمارستانی باعث شده تا بسیاری از بیمارستان ها برای تامین غذای بیماران هم با مشکل مواجه شوند و پیمانکاران طرف قرارداد بیمارستان ها حاضر به ادامه کار با نرخ های سال گذشته نیستند. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در همین زمینه به فارس گفت: با توجه به تورم 30 درصدی مواد خوراکی و افزایش هزینه های ناشی از هدفمندسازی یارانه ها بیمارستان ها حتی در تأمین غذای بیماران مشکل دارند، وزارت بهداشت هم ۶ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه معوقه دارد. حسینعلی شهریاری درباره مشکلات بیمارستان ها در پی هدفمند سازی یارانه ها اظهار داشت: واقعا در این که هدفمند سازی یارانه ها در حوزه سلامت هزینه های زیادی را تحمیل کرده و مشکلاتی را به وجود آورده است شکی نیست. وی افزود: متأسفانه وزارت بهداشت و درمان زمانی که وارد سال ۹۰ شد ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد کسری داشت و تا الان ۹۰۰ میلیارد تومان نیز که مقدار زیادی از آن به علت هدفمند کردن یارانه هاست کسری بودجه پیدا کرده است و تا حدود یک ماه قبل حدود 3 هزار میلیارد تومان وزارت بهداشت کسری پیدا کرده بود. شهریاری تأکید کرد: طبق قانون برنامه توسعه پنجم باید تا پایان برنامه سهم هزینه های پرداختی درمانی از جیب مردم به زیر ۳۰ درصد کاهش یابد تا عدالت در سلامت عملیاتی و اجرا شود.

بی توجهی دولت به برنامه پنجم در حوزه سلامت

وی ادامه داد: به همین دلیل در صحن علنی مجلس تصویب کردیم که 10 درصد از هدفمند کردن یارانه ها به حوزه سلامت اختصاص داده شود و زمانی که دولت بودجه ۹۰ را به مجلس ارائه کرد متأسفانه دیدیم که دولت به قانون برنامه توجهی نداشته است و 10 درصد هدفمند کردن یارانه ها را در بودجه سلامت پیش بینی نکرد. وی گفت: به هر حال با هر فشاری بود توانستیم برای بودجه ۹۰ مصوبه ای داشته باشیم تا 3 میلیارددلار از مازاد درآمد نفت برای حوزه سلامت اختصاص داده شود تا هم کاهش سهم مردم از هزینه های سلامت عملی شود و هم مشکلات بیماران سرطانی، صعب العلاج و مشکلات بیمارستان ها و همچنین مشکل پزشک خانواده و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و در نهایت مشکلات زیر ساخت های آموزشی و فیزیکی بیمارستان ها برطرف شود و کاهش یابد که این اعتبار هنوز محقق نشده است. شهریاری ادامه داد: حتی اگر این 3 هزار میلیارد تومان هم پرداخت شود آن کسری 3 هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت همچنان باقی خواهد ماند و متأسفانه مشکل این است که حوزه سلامت با وجود این که شعار آن را نیز بسیار می دهند هیچ زمانی جزواولویت های بودجه های دولت  نبود و این مسئله نیز فقط مربوط به این دولت نمی شود بلکه متأسفانه تمام دولت ها به حوزه سلامت به عنوان یک حوزه هزینه بر نگاه می کنند در حالی که این دیدگاه درست نیست. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به این که منابع مالی در این زمینه تأمین شده است و باز هم از دولت درخواست داریم که پایبند به قانون باشد، افزود: هزینه های سلامت متأسفانه مشکلات زیادی را بر دوش جامعه نهاده و این هدفمند کردن یارانه ها نه تنها در بخش دولتی هزینه ها را زیاد کرده بلکه بخش خصوصی نیز دچار مشکل شده است یعنی بخش خصوصی هم هزینه هایش به شدت افزایش پیدا کرده است.

افزایش قیمت تجهیزات پزشکی به دلیل نوسانات ارز


شهریاری اظهار داشت: تورم متأسفانه حدود ۲۰ درصد شده است و از طرف دیگر با نوسانات نرخ ارز قیمت تجهیزات پزشکی به شدت افزایش پیدا کرده و واقعا یک مشکل جدی در حوزه سلامت به وجود آمده است. وی ادامه داد: ما نگران سلامت جامعه هستیم که متأسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و با وجود این که همه مسائل توضیح داده شده است و قانون نیز شفاف است امیدواریم دولتمردان توجه بیشتری به سلامت بکنند و سلامت جامعه را جدی تر بگیرند.

نارضایتی مردم هر روز بیشتر می شود


وی گفت: حتی در این زمینه اعلام می کنند که از درآمد بیمارستان ها پرستار و نیرو بگیرند و تمام این موارد باعث می شود فشار بیشتری بر دوش مردم وارد شود و هزینه ها و نارضایتی مردم افزایش یابد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha