سلامت نیوز :دکتر عادله قلی پور کنعانی، پژوهشگر طرح با اشاره به اهمیت پوست در سلامت بدن گفت: هدف ما از این پژوهش ، ساخت داربست نانو لیفی به عنوان جایگزینی موقتی برای پوست بود که بتواند برای ترمیم زخم های سوختگی درجه سه و همچنین زخم های برشی عمیق به کار برده شود.
وی افزود: در این پژوهش داربست های نانولیفی از پلیمرهای طبیعی و مصنوعی زیست سازگار برپایه کیتوسان و پلی کاپرولاکتان به روش الکتروریسی تهیه شدند.

پژوهشگر طرح، ویژگی این طرح را تلفیق خواص منحصر به فرد نانوالیاف (مانند تخلخل، سطح به حجم بالا و ساختار سه بعدی) با خواص زیستی عالی کیتوسان (مانند زیست سازگاری، خاصیت ضد میکروبی و ترمیم زخم) و ویژگی های عالی فیزیکی- مکانیکی پلی کاپرولاکتان بیان کرد و گفت: تلفیق این ویژگی های برتر در نهایت منجر به تولید داربست نانولیفی زیست سازگار برای ترمیم زخم های سوختگی درجه 2 و 3 و زخم های برشی تمام عمق شد.

خانم قلی پور کنعانی در ادامه تصریح کرد: این داربست قابلیت عبور دادن اکسیژن و همچنین جذب رطوبت و چرک را از زخم دارد که علاوه بر اهمیت آن در زخم های سوختگی یا با عمق زیاد، موجب سرعت بیشتر بهبود زخم و همچنین حفظ زیبایی پوست در زمان ترمیم می شود.

وی افزود: پس از موفقیت این داربست در آزمون های سلولی، مطالعات بالینی بر60 موش صحرایی برای درمان زخم های عمیق برشی و سوختگی های درجه سه پوستی انجام شد.
پژوهشگر در توضیح روش مطالعه بالینی گفت: بر روی نیمی از داربست ها، سلول بنیادی بند نافی کاشته و داربست ها در دو گروه با و بدون سلول، برای درمان موشهای آسیب دیده به کار برده شد، بررسی های آسیب شناسی نشان داد که این داربست ها در ترمیم بسیار موفق عمل می کنند و نوع دارای سلول بنیادی هم ضمن نتیجه بهتر و ترمیم مطلوب تر می تواند به عنوان پایه مناسبی برای تولید پوست مصنوعی در نظر گرفته شود.

گفتنی است در روش الکتریسیته  جریان الکتریکی با ولتاژهای بسیار بالا به محلول پلیمری اعمال می شود و الیافی در مقیاس نانومتر را ایجاد می کند. این نانوالیاف به دست آمده روی یک صفحه رسانا جمع آوری و در نهایت داربست نانولیفی بی بافت از آن تهیه می شود.
براساس این گزارش مراحل این پژوهش در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و بخش بررسی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز قلب ایران با راهنمایی دکتر هژیر بهرامی و مشاوره دکتر علی صمدی انجام و از نتایج آن چهار مقاله در مجلات معتبر عملی منتشر و پنج اختراع هم ثبت شده است.

منبع :پورتال خبری البرز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha