شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 41062
سلامت نیوز: شاید شما هم اینگونه فکر می کنید که هرچه محکمتر دندانها را مسواک کنید، تمیزتر می شوند. اگر اینگونه است به شما پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را بخوانید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، تمیز کردن و مراقبت از دندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با این وجود باورهای غلط بسیاری درباره مراقبت از دندان وجود دارد. در این نوشته سعی کرده ایم شما را نسبت به چند مورد از بزرگترین اشتباهات و باورهای غلط در این زمینه آگاه سازیم.

1- مسواک های برقی بهتر دندانها را تمیز می کنند

معمولا گمان می شود که استفاده از مسواک های برقی برای تمیز کردن دندان ها بهترین و صحیح ترین کار است. همچنین گمان می شود سریعتر بودن چرخش های مسواک برقی نسبت به مسواک معمولی به لحاظ تکنیکی توجیه دارد و اینگونه دندانها بهتر تمیز می شوند. درصورتی که اینگونه نیست.
با درست مسواک زدن و با استفاده از مسواکی خوب می توان بهترین تمیزی را برای دندانها به ارمغان آورد.
مهم این است که مسواکهایمان را به طور منظم عوض کنیم چون هنوز هم که هنوز است خیلی ها در این باره سهل انگاری می کنند. حتی بعضی از مسواکها را باید ماهیانه عوض کرد.

2- فقط وقتی دندان درد داریم باید پیش دندانپزشک رفت.

رفتن پیش دندانپزشک فقط وقتی ضروری است که درد سراغمان آمد؟ این هم باور غلط دیگری است چون وقتی دندان، درد گرفت، پوسیدگی دیگر به عصب رسیده است. در حالیکه با کنترل منظم دندانها میتوان پوسیدگیها را قبل از اینکه به عصب برسند برداشت بدون اینکه به مشکلات فراوان بعد از آن دچار شویم.
پس باید به صورت منظم برای کنترل دندانها پیش دندانپزشک رفت. میتوان گفت که بچه ها هر شش ماه یکبار و بزرگسالان نیز سالی یک بار.

3- قند به دندان آسیب می رساند.

این نظر بسیار شایع شده است که مواد قندی باعث آسیب به دندان میشود. اما این نظر به این شکل تمام حقیقت را در خود جای نداده است. قند برای باکتریهایی که باعث پوسیدگی دندان میشوند، صرفا غذا تهیه میکند.
قند پس از تجزیه به اسید لاکتیک تبدیل میشود و منبع غذایی خوبی برای باکتریهای مضر برای دندان فراهم می آورد. اما باید توجه داشت که این فقط مثلا شکلات نیست که مورد علاقه ی این باکتریهاست بلکه تمام مواد غذایی ای که از خانواده کربوهیدراتها هستند میتوانند مانند مواد قندی به دندان آسیب برسانند. غذاهایی مانند سبزیجات، غلات، حبوبات، شیر، لبنیات و ... .
پس به جای اینکه گفته شود قند باعث خرابی دندانها میشود باید گفت که کربوهیدراتها باعث خرابی دندانها میشوند.

4- چای به دندان آسیب می رساند

این مطلب درست است که چای بیشتر از مثلا قهوه روی رنگ دندان تاثیر منفی میگذارد اما این که به همین خاطر پس بیشتر برای دندان مضر است، اشتباه است.
برعکس: چای پر از موادی است که روی دندان اثر مثبت دارند. غیر از فلوراید که از مینای دندان محافظت میکند، آنزیمهای دیگری در چای وجود دارد که از تبدیل نشاسته به قند جلوگیری میکند و بدان وسیله پوسیدگی دندان را کاهش میدهد.

5- دهانشویه برای تمیزی دندان کافی است.

این نظر هم بسیار شایع شده است که استفاده منظم و دائم دهانشویه میتواند به تنهایی برای پاک کردن دندانها کافی باشد.
البته این مطلب بدیهی است که در برخی شرایط مانند زمانی که در حال مسافرت در ماشین هستیم استفاده از دهانشویه بهتر از هیچ است. اما باید توجه داشت که دهانشویه به هیچ وجه نمیتواند جایگزین مسواک شود.
چون فقط مسواک زدن است که تمیزی و ماساژ لثه ها را به همراه دارد.

6- هر چه بیشتر مسواک بزنیم، دندانهای تمیزتری خواهیم داشت.

کسی که فکر می کند سفت مسواک زدن، دندانها را تمیزتر میکند در اشتباه است. بلکه وقتی بلد باشیم که چگونه باید مسواک زد میتوانیم دندانهای تمیزی داشته باشیم. که مسلما نیاز به فشار زیاد روی دندان ندارد.

بنابراین میتوان گفت که اصول شیوه ی درست مسواک زدن اینگونه است: آهسته و نرم. اما وقتی سفت مسواک بزنیم، به مرور زمان به لثه آسیب میرسانیم، همچنین با این خطر مواجه شویم که قسمت "گردن دندان" (در این قسمت، دندان مینای از ضخامت کمتری برخوردار است) بدون پوشش شود و دندان راحتتر دچار پوسیدگی گردد.

7- نخست باید دندانها را تمیز کرد، بعد سراغ لثه رفت.

اینکه نخست باید دندانها را تمیز کرد و بعد به فکر لثه بود هم از باورهای غلط درباره بهداشت دهان و دندان است. لثه نیز دقیقا مانند دندان باید تمیز شود و مورد ماساژ قرار گیرد. تنها بدین وسیله است که میتوان کاملا از تشکیل جرم روی دندان جلوگیری کرد.
این قانون کلی مسواک زدن را نباید از یاد برد: «از قرمز به سفید». پس باید مسواک را از لثه به سمت دندان کشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha