دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۷

طی 32 سال گذشته، بالغ بر 800 هزار نفر از شهروندان ایرانی، طعمه ماشین و جاده ها شده اند و این ارقام وحشتناك بدین معناست كه آمار تلفات جاده ای كشور، بیش از چهار برابر تعداد شهدای ما در طی هشت سال جنگ تحمیلی است.

سلامت نیوز: طی 32 سال گذشته، بالغ بر 800 هزار نفر از شهروندان ایرانی، طعمه ماشین و جاده ها شده اند و این ارقام وحشتناك بدین معناست كه آمار تلفات جاده ای كشور، بیش از چهار برابر تعداد شهدای ما در طی هشت سال جنگ تحمیلی است. در بروز تصادفات جاده ای، خودرو، خطای شخصی و جاده های ناایمن، سه مقصر عمده هستند كه گاه تركیب شدن همه این عوامل، نقش ویرانگر و خونباری را در جاده های ایران برجای می گذارد.

 گویا دیگر رابطه بسیار جالبی بین سطح سلامت و تلفات جاده ای در ایران بزرگ برقرار شده است. هر چقدر سطح سلامت و بهداشت عمومی با مدد فناوری های نوین پزشكی بالاتر می رود و آمار فوت شدگان مبتلا به امراض مختلف كاهش می یابد اما از آن سو شاهد هستیم كه به هیچ وجه در طی سال های اخیر، آمار كشته های تصادفات جاده ای در ایران، ترمز نگرفته است.

به بیان دیگر، تاكنون آمار سنگین تلفات جاده ها به خوبی از خجالت پزشكان در آمده و مرگ و میر های جاده ای موجب شده است كه اهم تلاش های طبیبان ایرانی برای افزایش میانگین "امید به زندگی" در كشورما، ثمر بخش نباشد.

این كه كشور ما بالاترین آمار كشته های جاده ای را در كل جهان داشته باشد، موضوع كوچك و كم اهمیتی نیست كه بتوان در قالب یك یا چند گزارش به ریشه ها و عوامل آن دست یافت.

طی 32 سال گذشته، بالغ بر 800 هزار نفر از شهروندان ایرانی، طعمه ماشین و جاده ها شده اند و این ارقام وحشتناك بدین معناست كه آمار تلفات جاده ای كشور، بیش از چهار برابر تعداد شهدای ما در طی هشت سال جنگ تحمیلی با كشور عراق است.

در بروز این تصادفات جاده ای، خودرو، خطای شخصی و جاده های ناایمن، سه مقصر عمده هستند كه گاه تركیب شدن همه این عوامل، نقش ویرانگر و خونباری را در جاده های ایران برجای می گذارد.

در همین راستا، محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس راه كشور در گفت و گو با جام جم آنلاین تاكید كرد: در وقوع تصافات جاده ای، اولین نقش حادثه ساز را خطای انسانی بر عهده دارد. اما پس از وقوع تصادف، آن علتی كه منجر به تشدید تصادفات می شود و مرگ و میر شهروندان را رقم می زند، ناایمن بودن خودرو و راه های كشور است.

"یعنی اگر ایمنی راه ها و وسایل نقلیه در ایران بالاتر رود، در آن صورت خطای انسانی نباید به راحتی موجب مرگ و میر شهروندان شود."

مهاماندار در ادامه به برخی از نواقص راه های ایران در بروز تلفات جاده ای اشاره كرد و گفت: شما فرض كنید وقتی كه ما یك راه دوطرفه داریم كه انحراف به چپ اتومبیل، ممكن است خود به خود موجب شاخ به شاخ شدن با ماشین دیگر شود، خب طبیعی است كه در این شرایط، جاده یكی از مقصران اصلی تشدید تصادف است. در حالی كه اگر همین مسیر دو طرفه به بزرگراه تبدیل شود، طبیعتا دیگر اصلا تصادفات رخ به رخ در آن محور رخ نخواهد داد.

فرمانده پلیس راه كشور، مشكل راه های برون مرزی ایران را كمبود بودجه دانست و تصریح كرد: در حوزه جاده های برون مرزی ایران با مشكل ضعف در زیر ساخت ها مواجه هستیم ؛ به گونه ای كه گاه متولیان امر، برای اصلاح جاده های كشور، به اندازه یك سال نیز بودجه ندارند!

"برای رفع مشكل جاده های كشور پیشنهاد داده ایم كه دو روش عمده را به كار ببندند. یعنی گفتیم در حالی كه فعلا برای اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ها، بودجه و اعتبار كافی ندارید، به عنوان یك راه كوتاه مدت، به طور موقت از علایم و تابلوهای هشدار دهنده استفاده كنید تا حداقل راننده از خطرات احتمالی پیش روی خود آگاه شود و سپس در یك فرآیند میان مدت، تمام نقاط حادثه خیز جاده های ایران را در یك بازه پنج ساله اصلاح كنید."

از سوی دیگر، به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایران، 60 درصد كل سوانح رانندگی كشور در مسیر جاده های برون مرزی كشور رخ می دهد و همین موضوع به وضوح نشان می دهد كه افزایش بودجه و بذل توجه به ایمنی جاده ها تا چه میزان بالایی می تواند در كاهش آمار تصادفات كشور موثر باشد.

با وجود آن كه مطابق سخنان رئیس پلیس راهور ناجا، هم اكنون تعداد خودروهای ایران از مرز 14 میلیون گذشته است اما بسیاری از این خودروها، با استانداردهای ایمنی جهان فاصله زیادی دارند و همین امر سبب شده است كه انگشت اتهام در خصوص آمار بالای تصادفات جاده ای ایران، به طور مستقیم متوجه خودروسازان داخلی باشد.

به طور مثال، در حال حاضر خودروی پراید پرتیراژترین و یكی از محبوب ترین ماشین ها در بین خانواده های ایرانی به حساب می آید اما فرمانده نیروی انتظامی كشور معتقد است كه پرتیراژترین خودروی كشور، ناایمن ترین خودروی كشور نیز هست!

یعنی كلاف مبهم و سردرگم قضیه این جاست كه چگونه توقع داریم وقتی پرتیراژترین خودروی كشور ما لقب ناایمن ترین خودروی كشور را نیز یدك می كشد، آمار تلفات جاده ایران، مسیر نزولی به خود بگیرد؟


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha