سلامت نیوز: رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بیماری لیشمانیوز احشایی که بیشتر با نام هندی آن یعنی کالاآزار (بیماری سیاه) معروف است یک بیماری انگلی عفونی است که به علت عفونت با گونه هایی از انگل لیشمانیا ایجاد می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛دکتر عبدالعلی مشفع با تشریح جزئیات این بیماری اظهار داشت: بیماری کالا ازار بیشتر در کودکان زیر 10 سال دیده می شود و مهمترین کانون های فعلی بیماری در ایران استان های اردبیل، فارس، آذربایجان شرقی و بوشهر بوده و در سایر استان ها نیز بیماری به صورت تک گیر گزارش می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و دکترای انگل شناسی بیان داشت: نوع مدیترانه ای بیماری کالاآزار در ایران وجود دارد که عامل ایجاد کننده آن انگلی به نام لیشمانیا اینفانتوم می باشد که توسط انواعی از پشه های خاکی در موقع خونخواری به انسان منتقل می شوند.

وی ادامه داد: پشه خاکی های فلبوتوموس ماژور، فلبوتوموس کندلاکی و فلبوتوموس کشیشیانی از مهمترین پشه های خاکی ناقل انگل در ایران هستند.

دکتر مشفع علائم این بیماری را شامل تب (با دوبار اوج در شبانه روز)، بزرگی طحال و کبد و کم خونی اعلام کرد و گفت: انگل مولد بیماری در ماکروفاژهای طحال، کبد، مغز استخوان و غدد لنفاوی رشد و تکثیر می یابند.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، وفور این بیماری را در مناطق روستایی و عشایری کشور که سگ ها در نزدیکی محل زندگی انسان وجود دارند بیشتر دانست.

وی عنوان کرد: در استان کهگیلویه و بویر احمد نیز این بیماری در کودکان به صورت تک گیر گزارش شده و طی تحقیقات انجام شده عامل بیماری لیشمانیا اینفانتوم و مخزن آن سگ ها شناسایی و اعلام شده است.

مشفع خاطرنشان کرد: برای تشخیص بیماری از پونکسیون مغز استخوان و تست های سرولوژیک استفاده شده و از تزریق داروهای گلوکانتیم و پنتوستام نیز برای درمان استفاده می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha