چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 41238
سلامت نیوز: بحث های بی اساس و مسائل اقتصادی، از مهم ترین موارد بروز مشاجره و تنش های خانوادگی میان زوج های جوان است كه در همه این موارد پیشداوری منفی منجر به درگیری و تنش میان انها می شود.

به نوشته روزنامه کیهان،محققان كالج سنت جرج شهر لستر از میان عوامل بحران افرین در محیط خانوادگی ارتباط زوج های جوان را ازعوامل مهم و تأثیرگذار در اختلاف های زناشویی انها می دانند و معتقدند ارتباط انها نشأت گرفته از مشخصات فردی، ساختار فرهنگی و باورها و انتظارات این جوانان است كه از دوران كودكی شان شكل می گیرد.

وقتی ارتباط به معنای مناسب میان جوانان وجود نداشته باشد انرژی عشق در بین زن و شوهر به آزردگی، خشم، طعنه ها و انتقادهای مكرر و نداشتن علایق جنسی تبدیل می شود.

با این همه اختلاف های شروع زندگی علل مختلفی دارد كه مهم ترین آن نداشتن ارتباط میان زوجین است. اگر زوج ها تمایلات یكدیگر را برطرف نكنند آنها از یك واحد زوج خارج می شوند و آنجاست كه تنش در خانواده اوج می گیرد .
كارشناسان خانواده به عوامل تنش زوج های جوان اشاره می كنند و می گویند: مشخصات فردی و خانوادگی افراد و مجموعه متغیرهای شخصیتی فرد كه از دوران كودكی با خود به ارمغان می آورد، روی ارتباط زوجین اثر می گذارد.

به گفته اوعدم كنترل دربروز بیش از حد عواطف منفی و نداشتن مهارت كنترل خشم، نداشتن آگاهی جوانان از یكدیگر، حمایت نكردن زن و شوهر از همدیگر از جمله موارد تنش زا در زندگی زناشویی است.

در واقع باید به ساختار زندگی زوج ها و باورها و انتظارات آنان از یكدیگرتوجه داشت و دانست كه تربیت زوجین در دوران كودكی و محیط خانوادگی افراد در روابط زوجین تأثیر بسزایی دارد.
به نظرات یكدیگر احترام بگذاریدهنگامی كه شما عصبانی می شوید نه صدای كسی را می شنوید و نه به موضوع دیگری می توانید فكر كنید.

یادتان باشدكه دراین لحظه هیچ گاه با همسرتان وارد صحبت و گفت وگو نشوید، زیرا نتیجه ای نخواهید گرفت .
مشاوران خانواده معتقدند، در برخی موارد ممكن است نظر شما مخالف عقیده همسرتان باشد.
باید قبول كنید كه هركس حق دارد عقیده و فكر خود را داشته باشد و به نظرات یكدیگر احترام بگذارید. نظر خود را بیان كنید اما نه به صورتی كه به دنبال تخریب همسرتان باشید.

اگر مخالف عقیده او هستید با آرامش نظرتان را بیان كنید. مهم نیست كه چه كسی درست می گوید یا چه كسی اشتباه فكر می كند، چرا كه در زندگی مشترك برد و باخت مطرح نیست . وقتی در زندگی مشكلی پیش می آید هیچ گاه مشكلات گذشته را دوباره مرور نكنید، این كار جز با تخریب رابطه میان شما و همسرتان نتیجه ای نخواهد داشت.

كمی مهربان باشید

در شروع زندگی مشكلات مختلفی ممكن است بروز كند كه تصور آن را نداشتید. پس نباید نسبت به هربحران و پیشامدی عكس العمل نشان داد. گاهی اوقات همسران فراموش می كنند كه نباید به یكدیگر فرمان دهند.
یادتان باشد در طول زندگی از طریق راه های گوناگون به همسرتان نشان دهید كه او را دوست دارید و شیرینی و دوام این رابطه برای شما اهمیت دارد.
حتی وقتی از دست همسرتان ناراحت هستید، كمی مهربان باشید. با كمی تواضع و احترام به طرف مقابل موجب می شوید كه او تمایل پیدا كند تا شما را راضی نگاه دارد.
محیط عاطفی ایده ال از نظر جوانان مختلف، متفاوت است. كافی است تا علایق همسر خود را بشناسید. با صرف كمی وقت درباره همسرتان می توانید محیط عاطفی موردنظر خود را یافته و در جهت رشد و شكوفایی خانواده خودگام بردارید.

بدون پیش داوری های منفی

اگر همسران تنها قصد طرح مشكلات خانوادگی را دارند بنا را بر حل این مشكلات و نه ایجاد دعوا و مشاجره بگذارند، راحت تر می توانند مشكلات خود را مطرح و صحبت های طرف مقابل را بشنوند.

در واقع شما برای حل تنش و مشكلات زندگی مستقل تان با دید مثبت و بدون پیش داوری های منفی، مشكلات خود را مطرح كنید و در جهت حل آن برآیید در این صورت، بسیاری از معضلات و تعارضات میان آنها حذف می شود. به طور معمول همسرانی راحت تر می توانند با مشكلات خانوادگی كنار بیایند كه والدین آن ها یكدیگر را قبول داشته و ارتباط مناسبی میان آنها برقرار بوده است.

در نتیجه فرزند شما هم نیز ارتباط صحیح را از شما خود خواهد آموخت.
بسیاری از مشكلات اولیه میان زوجین در سال های نخست زندگی براساس تعاملات نامناسب كلامی و رفتاری ایجاد می شود. اگر زوجین بدانند چگونه با یكدیگر ارتباط برقرار كنند بسیاری از مشكلات آنان برطرف می شود .

در واقع هر چه زن و مرد از فرآیندهای ارتباطی ضعیف تر برخوردار باشند در زندگی زناشویی آسیب پذیر خواهند بود.
جوانانی كه زندگی مستقل اغاز كرده اند باید موانع ارتباط یكدیگر را بشناسند و در جهت شناخت مشخصات خود و همسر خود كوشا باشند تا تنش ها در خانه كمتر ایجاد شود.
حس احترام متقابل

زوج های جوانی كه ارتباط درون خانه آنها از انرژی و انگیزه بالایی برخوردار است. همواره فعالانه در پی شناسایی علایق، احساسات و نیازهای شریك زندگی خود هستند. این تلاش علاوه بر آن موجب خواهد شد تا طرف مقابل احساس كند همسرش برای او و نیازها و حالاتش احترام و ارزش قائل است و به فرد این قدرت را می دهد تا یك پیش بینی، از علایق و حالات همسر خود داشته باشد و این خود موجب می شود تا انها بتوانند در راستای ارضای نیازها و علایق شریك خود گام بردارد و موجبات شادی و رضایت خاطر همسرش را فراهم كنند.

جوانانی كه زندگی شان را اگاهانه اغاز كرده اند در رفتار و حالاتشان تغییرات مناسب را ایجاد می كنند، آنها در روابط خود انعطاف پذیر و سازگارند تنها با انعطاف پذیر بودن است كه همسران می توانند به طور موفقیت آمیز چالش های روابط زناشویی را برطرف كنند.

این جوانان از قبل از ازدواج كه دوره بسیار مهمی است از حد مطلوبی از خودشناسی برخوردار هستند آنها با خود صادق اند و شناخت مطلوبی از نقاط قوت و ضعف خود دارند. بدون تعصب به داوری افكارشان می نشینند و برای رابطه شان ارزش و اهمیت بسیاری قائلند و یكدیگر را همان گونه كه هستند می پذیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha