پنجشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 41335

گیاه بومادران به‌دلیل قابلیتی كه در انقباض خون و جلوگیری از خونریزی دارد و همچنین خاصیت ضد سرماخوردگی، از ارزش زیادی برخوردار است.

سلامت نیوز: گیاه بومادران اصالتا متعلق به اروپا و آسیای غربی است و به‌صورت سنتی به‌عنوان مرهم برای زخم‌ها استفاده می‌شده است. این گیاه در آلمان و كشورهای اروپای شمالی نیز استفاده زیادی داشته است و از قدیم الایام در طب سنتی ایران مورد استفاده قرار می گرفته است.

 گیاه بومادران اصالتا متعلق به اروپا و آسیای غربی است و به‌صورت سنتی به‌عنوان مرهم برای زخم‌ها استفاده می‌شده است. این گیاه در آلمان و كشورهای اروپای شمالی نیز استفاده زیادی داشته است و از قدیم الایام در طب سنتی ایران مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه نیز می توانید بومادران را از عطاری ها و فروشگاه های گیاهان دارویی تهیه کنید. این گیاه به‌دلیل قابلیتی كه در انقباض خون و جلوگیری از خونریزی دارد و همچنین خاصیت ضد سرماخوردگی، از ارزش زیادی برخوردار است. از آن برای درمان سرماخوردگی و همچنین اختلالات مجاری ادرار نیز استفاده می‌شود.

قسمت‌های قابل استفاده گیاه: برگ‌ها، گل‌ها و روغن اصلی

عناصر سازنده گیاه: آسپاراژین، روغن‌های فرا، اسید سالیسیلیک، استرول‌ها، فلاونوئید

موارد استفاده و قابلیت‌ها:

قابض خون و ضد خونریزی، مدر (ادرار آور)، كمك به هضم غذا و محرك دستگاه گوارش، تقویت كننده سیستم قاعدگی، روغن‌های فرار این گیاه خاصیت ضد التهاب و ضد آلرژی دارند.

نحوه استفاده از گیاه:


شما می‌توانید این گیاه را مانند چای دم كنید و روزی 3 فنجان از آن را بنوشید (1 تا 2 قاشق چای‌خوری از گیاه به ازای هر فنجان آب جوش). این كار سبب تعریق بیشتر بدن و كاهش تب می‌شود. همچنین اگر این جوشانده را با اسانس نعناع به‌خوبی تركیب كنید، محلول بسیار خوبی برای درمان سرماخوردگی است. یك فنجان از این جوشانده می‌تواند اشتها را نیز تحریك كند.

می‌توانید از قطره عصاره این گیاه نیز استفاده كنید و 20 تا 40 قطره از آن را سه بار در روز میل كنید. این كار، اختلالات مجاری ادرار را درمان می‌كند.


هنگام خون دماغ شدن نیز می‌توانید یك برگ تازه از گیاه را داخل سوراخ بینی قرار دهید. برگ تازه این گیاه به سرعت خونریزی بینی را متوقف می‌كند.

از پماد این گیاه به صورت مرهم روی زخم‌ها استفاده می شود.

موارد استفاده از روغن این گیاه نیز به این صورت است: 10 قطره از روغن را روی قسمت مورد نظر بریزید و تا هنگامی‌كه پوست احساس گرما كند آن را بمالید. این كار برای التیام درد مفاصل بسیار موثر است.

بخور (استنشاق بخار) این گیاه نیز برای درمان تب یونجه بسیار موثر است. برای این كار باید یك قاشق غذاخوری از گل تازه این گیاه را در آب جوش بریزید تا با آب بجوشد سپس بخار آن را به مدت حداقل 2 تا 3 دقیقه استنشاق كنید.


نحوه كاشت و تولید گیاه

این گیاه برای رویش باید به خوبی آبیاری شود و در جایی قرارگیرد كه نورخورشید كاملا بر آن بتابد. دانه این گیاه را باید در فصل بهار بكارید. تكثیر آن از طریق ریشه صورت می‌گیرد و بهترین فصل برای این كار بهار و پاییز است. این گیاه به سرعت رشد می‌كند. در فصل تابستان می‌توانید برگ‌ها و قسمت‌های دیگر گیاه را برداشت كنید و به محض گل دادن گیاه نیز می‌توانید گل آن را برداشت كنید.

هشدار:
خیلی به ندرت پیش می‌آید كه گیاه بومادران سبب ایجاد حساسیت‌های پوستی شود و استمرار و استفاده مداوم از این گیاه نیز ممكن است حساسیت‌های پوستی را افزایش دهد. در دوران بارداری از این گیاه استفاده نكنید. همچنین استفاده از روغن این گیاه برای موارد داخلی باید تحت نظر و با تجویز دكتر كارشناس باشد.

گل‌های این گیاه سفید است و گاهی به رنگ صورتی ملایم نیز دیده می‌شود. گل این گیاه رایحه‌ای شبیه بوی مشك دارد و از اوایل فصل تابستان تا اواخر پاییز شكوفا می‌شود.

برگ‌های این گیاه كه مانند پر نرم و سبك است مرهم خوبی برای جلوگیری از خونریزی زخم‌هاست.  

ریشه‌های محكم و برگ‌های این گیاه باید در تابستان برداشت شوند. این گیاه به‌طور كلی گیاهی معطر است.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha