معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت گفت: زمینی که در آن زندگی می‌کنیم پر از امواج رادیواکتیو است و 15 هزار نفر از موارد ابتلا به سرطان‌های ریه به دلیل این امواج اتفاق می‌افتد.

سلامت نیوز: معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت گفت: زمینی که در آن زندگی می‌کنیم پر از امواج رادیواکتیو است و 15 هزار نفر از موارد ابتلا به سرطان‌های ریه به دلیل این امواج اتفاق می‌افتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عباس حسنی در پنجمین کنگره بین المللی بهداشت، درمان و مدیریت بحران در حوادث و بلایا با بیان اینکه زمینی که در آن زندگی می‌کنیم پر از امواج رادیواکتیو است، اظهارداشت: 15 هزار از موارد ابتلا به سرطان‌های ریه به دلیل این امواج اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: از 10درصد پرتوهایی که یک فرد دریافت می‌کند 82 درصد از منابع طبیعی و 18درصد از منابع مصنوعی است که در این عرصه زمین مهمترین منبع دریافتی اشعه محسوب می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت ادامه داد: 11درصد کل اشعه‌های دریافتی از منابع طبیعی داخل بدن،11 درصد از بررسی‌های تشخیصی پزشکی مانند گراف‌ها و ارتوپدی، 8 درصد خاک و سنگ‌های پیرامون است.

وی کاربردهای رادیواکتیو را در حوزه‌های پزشکی تشخیصی، تحقیقات، صنعتی، کشاورزی و دفاع ملی عنوان کرد و یادآور شد: خوشبختانه پاسخ بیمارستانی به یک حادثه هسته‌ای، ماهیت چندان پیچیده‌ای نداشته و نیازی به ملزومات و تجهیزات پیچیده و اختصاصی شدن ندارد.

حسنی تصریح کرد: پزشکان و پرستاران اورژانس‌ها که خط مقدم این عرصه محسوب می‌شوند باید آشنایی کافی با علائم و نشانه‌های بیولوژیک تابش‌ها و آلودگی‌های هسته‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برای پاسخ دهی موثر به یک حادثه هسته‌ای، بیمارستان نیازی به ایجاد تغییرات قابل توجه فضای فیزیکی ندارد، اظهار کرد: ایجاد یک اتاق آلودگی زدایی در ورودی و خروجی کفایت می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت ادامه داد: تجهیزات مورد نیاز برای حادثه هسته‌ای نیز چندان تخصصی نبوده و دستگاه پرتوسنجی و نیز دوزیمترهای فردی که پرسنل باید در خارجی ترین بخش لباس خود نصب کنند کفایت می‌کند.

وی افزود: تجربیات حوادث گذشته نشان می‌دهد که با اقدامات اولیه و اقدامات پزشکی فوری می‌توان تا حد بسیاری از شدت صدمات وارده به قربانیان و گسترش آن در سطح جامعه و ابعاد مختلف آسیب زدایی حوادث پرتوها کاست که در این راستا داشتن طرح ملی و منطقه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حسنی به اصول پاسخ دهی بیمارستانی شامل برنامه‌ریزی، توجه به نقش بیماستان در کشف حوادث پرتوی، کفایت قابلیت بیمارستان‌ها، فعال سازی کمیته بحران بیمارستانی و جلوگیری از انتشار آلودگی و آلودگی زدایی قربانیان اشاره کرد.

وی بیان داشت: طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی از سال 1944 تا 2004 تعداد 426 مورد حادثه که طی آن 133 هزار و 811 نفر دچار آسیب پرتوی شده‌اند که از این تعداد 3 هزار و 36 نفر دچار آسیب جدی شده و 14 نفر فوت کرده‌اند که در مقایسه با آمار تصادفات کشورمان خواهیم دید که آمار بالایی نیست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور ما وارد باشگاه هسته‌ای می‌شود لازم است متولیان امور، برای تأمین سلامت مردم برنامه ریزی‌های منسجمی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha