بهداشت روان یكی از اولویت‌های مطرح در عوامل موثر بر سلامت است این در حالی است كه اكنون عوامل استرس زا و بار بیماری‌های روان تنی در كشور بسیار بالاست.

سلامت نیوز: رییس كل سازمان نظام پزشكی با اشاره به تعریف سلامت در ابعاد مختلف جسمی، روانی، رفاه اجتماعی و معنوی است، گفت: بهداشت روان یكی از اولویت‌های مطرح در عوامل موثر بر سلامت است این در حالی است كه اكنون عوامل استرس زا و بار بیماری‌های روان تنی در كشور بسیار بالاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر سید شهاب الدین صدر در همایش عوامل اجتماعی موثر بر سلامت گفت: تعریف سلامت ابعاد مختلف جسمی، روانی، رفاه اجتماعی و معنوی را شامل می شود. اگر بخواهیم به تعریف جامع سلامت دست یابیم قطعا متولی سلامت (وزارت بهداشت) به تنهایی نمی‌تواند این موضوع را محقق كند چرا كه بسیاری از مولفه‌های اصلی رسیدن به تعریف جامع سلامت در اختیار وزارت بهداشت نیست و این موضوع نیازمند عزم ملی، همكاری‌های بین بخشی و نگاه فرابخشی است.

وی با اشاره به تشكیل شورای عالی سلامت ادامه داد: شورای عالی سلامت در راستای تحقق ابعاد مختلف سلامت تشكیل شده است. به این ترتیب تمام دستگاه‌ها و از جمله وزارت صنایع برای ارتقای سلامت باید همكاری كنند. تنها 25 درصد عوامل سلامتی در اختیار جامعه پزشكی است به این ترتیب وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشكی نهایتا 25 درصد باعث ارتقای سلامت جامعه می‌شوند و 50 درصد عوامل موثر بر سلامت مربوط به دیگر دستگاه‌هاست. 25 درصد دیگر نیز شامل عوامل رفتاری و عوامل اپیدمیولوژیك و ژنتیك هستند. لازم است عوامل موثر بر سلامت به صورت علمی و كارشناسی در كشور تبیین شوند.

صدر با اشاره به اهمیت سواد و آگاهی به عنوان یكی از مهمترین عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ادامه داد: مرگ و میر نوزادان و كودكان زیر یك سال، مرگ و میر مادران باردار، شاخص امید به زندگی و ... از جمله مهمترین شاخص‌های سلامت هستند كه در حد بسیاری در كشور رشد كرده‌اند به طوری كه شاخص امید به زندگی در سال 57 حدود 50 سال بوده اما اكنون این شاخص به حدود 73 سال افزایش یافته است.

وی فقر و شكاف طبقاتی را از دیگر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت عنوان كرد و گفت: مرگ و میر و شیوع بیماری در افرادی كه بنیه ضعیف‌تری دارند حدود 2 برابر بیشتر از سایرین است. بر این اساس توجه به این قشر از جامعه لازم است. برای ارتقای شاخص‌های سلامت هرچه مشاركت مردم در امر تصمیم گیری های كشور بیشتر باشد ارتقای شاخص‌های سلامت نیز بیش از پیش محقق می‌شود به طوری كه در سالهای پس از انقلاب شاخص‌های سلامت تا حدود زیادی رشد كرده‌اند.

رییس كل سازمان نظام پزشكی، بهداشت روان را از دیگر عوامل موثر بر سلامت عنوان كرد و گفت: در حال حاضر عوامل استرس زا و بیماریهای روان تنی در جامعه بسیار بالاست و جلوگیری از این بیماریها تنها در اختیار وزارت بهداشت نیست. همچنین ریشه كن كردن عوامل فقر و اعتیاد، عزم حكومت و دولت را می‌طلبد.

صدر ادامه داد: آمارها حاكی از آن است كه طی سالهای گذشته آسیب‌های اجتماعی در كشور از شیب نزولی برخوردار بوده است. آسیب‌های اجتماعی در ارتقای سلامت جامعه بسیار تاثیرگذارند. این شیب نزولی را از حدود سه سال گذشته شاهد هستیم كه باید این روند ادامه یابد تا به واسطه آن شاخص‌های ارتقای سلامت نیز افزایش یابد.

وی تاكید كرد: هرچند كه متولی اصلی ارتقای سلامت جامعه و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دولت است اما نقش مشاركت مردم و بخش خصوصی نیز در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است به طوری كه یكی از نقش‌های دولت فراهم كردن زمینه مناسب برای مشاركت مردم و بخش خصوصی در امر سلامت است.

وی ادامه داد: هرچند در حال حاضر میانگین امید به زندگی در كشور حدود 75 سال است اما شاخص امید به زندگی در نقاط مختلف كشور متفاوت است و ممكن است در برخی مناطق 65 سال و در برخی مناطق 85 سال باشد. هرچه فاصله شاخص امید به زندگی در مناطق مختلف كشور كمتر شود به تحقق عدالت در سلامت نزدیكتر می‌شویم.

صدر ادامه داد: عدالت در سلامت باید به صورت عمودی و افقی محقق شود، آموزش و پرورش همگانی یكی از مهمترین عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است. آموزش و پرورش از نظر جمعیت تحت پوشش نقش بسزایی دارند.

وی افزود: طرد شدگان اجتماعی نیز از دیگر عوامل موثر در سلامت جامعه هستند و به عنوان اولویت‌ها در این زمینه مطرح هستند چرا كه بالاترین میزان مرگ و میرهای زودرس در این قشر صورت می‌گیرد. اشتغال و بیكاری نیز در از دیگر عوامل موثر بر سلامت است. هرچه اشتغال بیشتر و نرخ بیكاری كمتر شود در ارتقای شاخص‌های سلامت تاثیرگذارتر خواهد بود.

رییس كل نظام پزشكی در پایان گفت: موضوع تامین اجتماعی و حمایت‌های اجتماعی نیز از دیگر اولویت‌های مطرح در زمینه سلامت اجتماعی هستند چرا كه یكی از مسائل مهم در سلامت مردم، تحقق امنیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha