سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه داروهای کورتیکوستروئیدی در التهابات و سوزش و خارش موثر هستد گفت : این داورها تشدی عفونت قارچی را به دنبال دارند.

دکتر فاطمه کاظمی فروز استادیار فارماکولوژی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه رسیدن به اهداف مطلوب درمانی علاوه بر تشخیص درست بیماری، نیاز به دانستن نوع حامل مناسب و نیز میزان و مدت مصرف یک کورتیکوستروئید موضعی دارد ادامه داد : موارد کاربرد پماد کورتیکوستروئیدهای موضعی در بیماری هایی است که ضایعات درگیری ایمونولوژیک و التهاب و سوزش و خارش وجود داشته واز جمله پسوریازیس، لوپوس، مشکل ویتیلیگو، درماتیت آتوپیک کودکان، اگزما و ضایعات غیر هرپسی دهان (در صورت وجود هرپس سیمپلکس احتمال پخش ویروس به اطراف از جمله چشم وجود دارد).

وی با بیان اینکه کاربرد این داروها در مواردی که عفونت قارچی وجود دارد سبب تشدید عفونت می شود تصریح کرد : کورتیکوستروئیدهای موضعی و سیستمیک با کاهش نفوذپذیری مویرگ ها و نیز مهار آنزیم فسفولیپاز C (درنتیجه مهار تولید مدیاتورهای التهابی اثرات ضد التهابی خود را بروز می دهند .

وی یادآور شد :کورتیکوستروئیدهای موضعی از نظر طول اثر به سه دسته کوتاه اثر، متوسط اثر و طولانی اثر تقسیم می شوند که پاسخ های درمانی کورتیکوستروئیدهای موضعی و سیستمیک در دو فاز زودرس و تاخیری قرار دارد که در فاز زودرس شاهد مهار گشادی مویرگ ها، مهار رسوب بوده و در فاز تاخیری مهار مویرگ سازی، و مهار تشکیل کلاژن و کلوئید صورت می گیرد.

 استفاده از داروهای گروه کورتیکوستروئیدی در نواحی نازک پوست آسیب رسان هستند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه نوع حامل بکار رفته برای یک کورتیکوستروئید موضعی می تواند در قدرت اثر این دارو و سایر ویژگی های آن تاثیر بگذارد گفت : پماد یک کورتیکوستروئید موضعی تاثیر بیشتری نسبت به کرم هما کورتیکوستروئید داشته که استفاده از پماد در مناطقی که پوست نازک دارد مناسب نبوده و می تواند سبب آسیب پوست گردد .

دکتر کاظمی اداهم داد : پماد دارای اثر پوشانندگی (Occlusion) بیشتری از کرم بوده و ازین رو کاربرد پماد در ضایعات بهتر است و ویژگی خشک کنندگی کرم، کاربرد این شکل دارویی را در التهابات اگزوداتیو موثرتر کرده است.

این استادیار فارماکولوژی بیان داشت : هنگام کاربرد کورتیکوستروئیدهای موضعی لازمست به ناحیه استعمال دارو نیز توجه شده و با توجه به اینکه پوست قسمت های مختلف بدن از نظر میزان جذب دارو متفاوت هستند پوست کف پا یا پشت بدن از ضعیف ترین قسمت ها از نظر جذب دارو هستند که برای این قسمت ها می توانیم از پماد کورتیکوستروئیدهای استفاده کنیم در حالیکه برای نقاطی مانند صورت، چشم، نواحی ژنیتال از کرم کورتیکوستروئید با قدرت اثر کم باید استفاده نمود.

دکتر کاظمی با اشاره به اینکه بسته یا باز بودن محل استعمال کورتیکوستروئید نیز در میزان جذب دارو اثر دارد گفت : پانسمان بسته می تواند میزان جذب را تا 100 افزایش دهد.

وی اظهار کرد: مقدار مصرف مناسب کورتیکوستروئید نیز از بروز عوارض جانبی و یا شکست درمان جلوگیری می کند که واحد معمول دوزبندی برای این ترکیبات واحد نوک انگشتی (finger tip) بوده و یک واحد نوک انگشتی تقریبا معادل نیم گرم دارو است که برای منطقه ای به وسعت دو کف دست یک واحد انگشتی از دارو مناسب می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه توجه به عوارض جانبی کورتیکوستروئیدهای موضعی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است افزود : آتروفی پوست از شایعترین عوارض است که معمولا چند ماه (حدود شش ماه) پس از قطع مصرف دارو برطرف می شود .

دکتر کاظمی فروز در پایان خاطر نشان کرد :کورتیکوستروئیدهای موضعی در کلاس C بارداری قرار دارند که هنگام کاربرد این گروه دارویی برای زنان باردار لازم است توجه کنیم در مناطق وسیع استفاده نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha