دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 41649
سلامت نیوز: از بین بردن ترس افراد از دكتر و آمپول بخصوص در كودكان بسیار دشوار است ولی بهتر است شما والدین از همان سنین كودكی به فكر باشید و برای از بین بردن ترس اقدام كنید تا این ترس به سنین بزرگسالی كشیده نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، برای موفقیت در مقابله با ترس از دکتر باید صبر زیادی داشته باشید. برای این كار می‌توانید از نظرات و راهنمایی‌های پزشكان هم كمك بگیرید. انجام برخی از راهكارها می‌تواند به كاهش ترس بچه ها از پزشك كمك كند.

اولین قدم برای كنترل این نوع ترس كودكتان این است كه ترس او را درك كنید. بچه‌ها در سنین مختلف از موضوعات مختلفی می‌ترسند. به عنوان مثال بعضی از آنها از غریبه‌ها می‌ترسند. به همین دلیل از پزشك بخواهید موقع آزمایش گرفتن، كودك در آغوش شما باشد تا ترسش كاهش یابد و با اسباب بازی یا چیزی كه دوست دارد او را آرام كنید. گاهی پزشك مجبور می‌شود برای معاینه كودك لباس او را از تنش خارج كند كه همین موضوع باعث ترس و اضطراب كودك می‌شود. در چنین شرایطی لازم است قبل از ملاقات با دكتر، در این مورد با پزشك صحبت كنید و تا پایان معاینه، همراه كودك در اتاق بمانید.

پیشنهاد می کنیم اگر ترس كودكتان به خاطر رفتار دكترش است، سعی كنید دكترش را عوض كنید.

هرگز به خاطر گریه كردن كودكتان را سرزنش نكنید. فرآیند ملاقات با پزشك را برای كودك شرح دهید. بچه‌ها معمولا در ملاقات با پزشك و مواجهه با آمپول، دچار وحشت می‌شوند. در مورد چیزی كه كودك با آن مواجه خواهد شد صادق باشید و توضیح دهید كه چه اتفاقی قرار است بیفتد و از دكتر هم بخواهید در طول معاینه و گرفتن آزمایش، تمام مراحل را توضیح دهد. به كودك بگویید اگر گریه كند، باعث طولانی شدن مدت می شود. در بسیاری موارد ناآگاهی از آنچه قرار است اتفاق بیفتد، ریشه‌اش ترس است. شما والدین می‌توانید معاینات پزشكی را به طور نمادین در منزل روی كودكتان انجام دهید تا كودك با این فرآیند آشنا شود. داستان‌هایی جذاب درباره پزشكان برایش بخوانید و سعی كنید او را با محیط عمومی بیمارستان آشنا كنید.

در عین حال بهتر است مراقب رفتارهای خودتان باشید. بچه‌ها معمولا خیلی به رفتارهای غیركلامی حساس هستند و كاملا آنها را درك می‌كنند. در این مواقع بهتر است تا جایی كه می‌توانید آرامش خود را حفظ كنید. بی‌قرار و مضطرب نباشید و پای خود را مدام به زمین نزنید. بسیاری از كودكان ترس را از رفتارهای دیگران و تماشای اضطراب در آنها می‌آموزند. بنابراین اضطراب شما تاثیر بسزایی در ترس كودكتان از پزشك می‌گذارد.

در ضمن نشستن طولانی‌مدت در اتاق انتظار و شنیدن گریه بچه‌های دیگر ممكن است ترس كودك شما را تشدید كند. قبل از رفتن به مطب مطمئن شوید وقت ملاقات تنظیم شده و مجبور نیستید مدت زیادی را منتظر بمانید. كتاب، عروسك و اسباب‌بازی مورد علاقه كودكتان را همراه داشته باشید تا در زمان انتظار سرگرم شود.

با كودكتان همدردی كنید. اگر قرار است از او آزمایشی گرفته شود، همراه او در اتاق بمانید، او را در آغوش بگیرید و بگذارید حضور شما را احساس كند. همچنین كودكتان را با فرآیندهای درمانی آشنا كنید. اگر می‌توانید وسایل بازی مرتبط با پزشكی را برایش تهیه كنید و بگذارید با آنها اطرافیانش را معاینه كند، شما هم با او بازی كنید. مهم‌ترین كاری كه در این رابطه می‌توانید انجام دهید این است كه پزشك را در نظر كودك فردی مهربان و دوست‌داشتنی جلوه دهید.

از دروغ گفتن به كودك بپرهیزید. وقتی می‌دانید آمپول درد دارد به او نگویید كه دردی ندارد.

نکته دیگر اینکه هیچ وقت و در هیچ شرایطی از نام پزشك به عنوان تنبیه و برای ترساندن کودکان استفاده نكنید.

زمانی كه كودكتان حاضر شد پیش دكتر برود چیزی را برای تشویق او در نظر بگیرید. او را به محل های تفریحی مورد علاقه اش ببرید و به خاطر رفتار خوبش تشویقش كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha