دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 41693

اگر به اخبار و تازه‌های علمی پیرامون مواد غذایی دقت كنید، متوجه خواهید شد كه خوراكی‌ها و مكمل‌های رژیمی همه كار می‌كنند از افزایش تمركز گرفته تا تقویت حافظه و دقت و حتی عملكردهای مغزی.

سلامت نیوز: اگر به اخبار و تازه‌های علمی پیرامون مواد غذایی دقت كنید، متوجه خواهید شد كه خوراكی‌ها و مكمل‌های رژیمی همه كار می‌كنند از افزایش تمركز گرفته تا تقویت حافظه و دقت و حتی عملكردهای مغزی.

اما آیا در واقعیت هم همین‌طور است؟ هیچ شكی نیست كه با بالارفتن سن، بدن نیز پیر و فرتوت می‌شود. اما مطمئن باشید با رژیم غذایی مناسب می‌توان مغزی سالم با عملكرد بالا حتی در دوران پیری داشت به شرط اینكه انتخاب غذاها و نوشیدنی‌هایتان هوشمندانه باشد.

كافئین و هوشیاری
هیچ معجزه‌ای نمی‌تواند IQ را بالا ببرد و شما را باهوش‌تر كند؛ اما برخی مواد نظیر كافئین انرژی‌بخش بوده و به دقت و تمركز بیشتر منجر می‌شود. كافئین در شكلات، نوشابه‌های انرژی‌زا و برخی داروها یافت می‌شود و بدون هیچ تردیدی شما را كاملا هوشیار و بیدار می‌كند- اگرچه اثر آن كوتاه‌مدت است - و یادتان باشد كه همیشه بیشتر، اثر بهتر ندارد: كافئین زیاد شما را ناراحت، عصبی و وحشت‌زده می‌كند.

شكر و افزایش هوشیاری

شكر بهترین منبع غذایی برای مغز است، البته نه شكری كه روی میز غذاخوری‌تان است بلكه گلوكز، همان ماده‌ای كه بدن با سوزاندن شكر و كربوهیدرات‌هایی كه می‌خورید، تولید می‌كند. برای همین است كه یك لیوان نوشیدنی شیرین برای مدت كوتاهی حافظه، فرآیندهای فكری و توانایی ذهنی شما را تقویت می‌كند.
توجه داشته باشید مصرف خارج از قاعده شكر باعث صدمه به حافظه و دیگر اعضای بدن می‌شود. نه اینكه اصلا شكر نخورید، همیشه جانب احتیاط را رعایت كنید.

صبحانه، سوخت مغز
عادت كردید بدون صبحانه از در بیرون بروید؟ مطالعات انجام شده حاكی از نقش ارزنده صبحانه در بهبود كوتاه‌مدت حافظه و توجه است. دانش‌آموزانی كه صبحانه می‌خورند، بازده درسی بالاتری دارند. از نظر پژوهشگران غلات كامل، لبنیات و میوه از بهترین سوخت‌های مغزی به شمار می‌روند. اما باز هم میانه‌روی فراموش نشود، چرا كه به نظر می‌رسد صبحانه پركالری مانع تمركز می‌شود.

ماهی، غذای ویژه مغز
ماهی یك منبع پروتئینی بسیار عالی و یكی از بهترین تقویت‌كننده‌های مغز است و این همه را مدیون اسیدهای چرب امگا 3 است كه برای عملكرد و تكامل مغز ضروری است. این چربی‌های سالم، قدرت حیرت‌انگیزی در تقویت مغز دارند: هرچه محتوای اسیدهای چرب امگا3 در رژیم غذایی بالاتر باشد، ریسك فراموشی و سكته كمتر است، روند زوال مغزی آهسته‌تر می‌شود و با بالا رفتن سن، نقش مهمی در افزایش عملكرد حافظه بازی می‌كند. خوردن دو وعده ماهی در هفته برای سلامت مغز و قلب ضروری است.

شكلات و آجیل روزانه
آجیل و مغز دانه‌ها منبع غنی از ویتامین E به شمار می‌روند، آنتی‌اكسیدانی كه موجب كاهش زوال ادراكی با بالا رفتن سن می‌شود. شكلات تلخ هم حاوی خواص آنتی‌اكسیدانی قدرتمند و محرك‌های طبیعی مانند كافئین است كه تمركز و دقت را زیاد می‌كند.
قدری شكلات و آجیل در برنامه روزانه غذایی خود بگنجانید تا بدون مصرف كالری، چربی یا شكر بیش از اندازه، نیازهای بدن خود را برآورده باشید.

آووكادو و غلات كامل
تمامی اندام‌های بدن خصوصا قلب و مغز به سیستم جریان خون بدن متكی هستند. رژیم سرشار از غلات كامل و میوه مانند آووكادو ریسك ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی را كم كرده و كلسترول بدن را كاهش می‌دهد؛ در نتیجه ریسك انباشت پلاك كاهش یافته و جریان خون تقویت می‌شود. در نهایت هم سلول‌های مغزی عمری طولانی‌تر خواهند داشت.
غلات كامل مانند ذرت بوداده و گندم كامل فیبر و ویتامین E رژیم غذایی را تامین می‌كنند و آووكادو هم گرچه چرب است اما چربی آن خوب است و به جریان خون بهتر كمك می‌كند.

فواید رژیم سالم
شاید تكراری باشد اما حقیقت دارد: اگر رژیم غذایی فاقد مواد غذایی ضروری باشد، توانایی دقت شما كاهش می‌یابد. زیاده از حد یا كم خوردن هر دو توانایی تمركز را با اختلال مواجه می‌كند. بعد از یك وعده غذایی سنگین، احساس سنگینی و تنبلی می‌كنید، در عین حال گرسنگی كشیدن نیز درد و سوزش معده به دنبال دارد.
مغزتان را تقویت كنید: از همه نوع غذاهای كامل و سالم در رژیم غذایی خود سود جویید.

ویتامین‌ها، موادمعدنی و مكمل‌ها
قفسه‌های داروخانه‌ها مملو از مكمل‌هایی است كه نقش آن تامین سلامتی است. گرچه آگاهی از قدرت تقویت‌كننده انواع مكمل‌های ویتامین‌های B، C و E، بتاكاروتن و منیزیوم روی عملكرد مغز بسیار نویدبخش است اما مكمل‌ها فقط زمانی برای فرد مفید هستند كه رژیم‌غذایی فاقد آن ماده غذایی خاص باشد.
خوشبینی پژوهشگران در رابطه با تركیبات جینسنگ، جینكو، ویتامین‌ها، موادمعدنی و گیاهان دارویی و تاثیر آنها روی مغز توأم با احتیاط است.

با پزشك مشورت كنید
دوپینگ برای یك روز عالی، دل‌تان می‌خواهد توانایی دقت و تمركز خود را به اوج برسانید؟ روز خود را با آبمیوه صددرصد طبیعی، نان كامل با ماهی سالمون و یك فنجان قهوه آغاز كنید. در كنار یك رژیم غذایی متوازن:
• شب كافی و خوب بخوابید.
• آب كافی بنوشید.
• برای تفكر بهتر ورزش كنید.
• مدیتیشن برای شفاف‌سازی ذهن، تفكر و آرامش فراموش نشود.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha