چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 41797
سلامت نیوز:وزن كودك شما به 320 گرم رسیده است. طول بدن او نیز از فرق سر تا باسن برابر 16.5 سانتی متر و از فرق سر تا پاشنه پا به صورت كشیده و صاف حدود 25 سانتی متر است. (در بیست هفته اول طول بدن كودك را از سر تا باسن محاسبه می كنیم. بعد از آن طول بدن او را از سر تا نوك انگشتان پا محاسبه می كنیم. زیرا در بیست هفته اول پاهای كودك خمیده شده و در مقابل نیم تنه بالایی او قرار گرفته اند و به سختی می توان طول آنها را اندازه گرفت).

یك ماده چرب و سفید رنگ بنام ورنیكس تمام بدن كودك را می پوشاند تا از پوست او در مدت طولانی غوطه ور بودن در مایع آمنیوتیك محافظت كند. این پوشش نرم و لیز حركت كودك در مجرای زایمان را نیز آسان تر می كند.

عمل بلعیدن توسط كودك بیشتر انجام می شود كه یك تمرین خوب برای دستگاه گوارش او است. او مكونیوم نیز تولید می كند كه یك ماده چسبنده و سیاهرنگ است و مخلوطی از سلولهای مرده ترشحات دستگاه هاضمه و همچنین مایع آمنیوتیك بلعیده شده می باشد. این ماده در روده های او جمع می شود و در اولین مدفوع او پس از تولد از بدنش خارج می شود (البته بندرت برخی از كودكان این ماده را در رحم یا در طول زایمان دفع می كنند).

شما چگونه تغییر می کنید؟
نیمی از راه گذشته است؛ تبریك! اكنون قسمت بالایی رحم در كنار ناف شما قرار دارد و احتمالا وزن شما حدود 4.5 كیلوگرم اضافه شده است. از این به بعد ممكن است هر هفته حدود نیم كیلوگرم وزن اضافه كنید. (اگر حاملگی را با لاغری و كسر وزن آغاز كرده اید شاید لازم باشید كه كمی بیشتر وزن اضافه كنید. اگر هم حاملگی را در حالتی كه اضافه وزن داشته اید آغاز كرده اید شاید كمی كمتر وزن اضافه كنید).

 اطمینان حاصل كنید كه آهن به میزان كافی مصرف می كنید، زیرا این ماده بطور عمده در تولید هموگلوبین نقش دارد (هموگلوبینها بخشی از گلبولهای قرمز خون هستند كه اكسیژن را در بدن شما جابجا می كنند). در دوران حاملگی بدن شما به مقدار بیشتری آهن نیاز دارد تا بتواند كودك در حال رشد شما، جفت و افزایش حجم خون خود شما را تامین كند. غذاهای سرشار از آهن كه می توانید مصرف كنید شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی، تخم مرغ، عدس و دیگر حبوبات، اسفناج و غلاتی كه با آهن غنی شده اند، هستند.

اگر تاكنون در كلاسهای مربوط به زایمان و تولد نوزاد ثبت نام نكرده اید بهتر است پرس و جو را آغاز كنید. اگر دفعه اول حاملگی شما باشد و یا بار چندم، باز هم می توانید از كلاس منظمی كه شما را برای سختیهای حاملگی و زایمان آماده می كند بهره ببرید. اینگونه كلاسها ممكن است جلسات هفتگی باشند یا به صورت یك كلاس فشرده یك روزه برگزار شوند و ممكن است شما بتوانید با همسر یا مادر خود در آن شركت كنید.

بهتر است بدانید كه در هفته سی و هفتم رشد كودك شما تقریبا كامل شده و شما باید برای تولد فرزندتان آماده باشید؛ لذا به گونه ای برنامه ریزی كنید كه قبل از آن زمان آمادگی های لازم را كسب كرده باشید.

فعالیت های این هفته
یك كار بامزه انجام دهید: نصف دوران حاملگی شما گذشته است پس می توانید جشن بگیرید. ایده های زیر ممكن است كمك كننده باشند:
- برای اینكه بیشتر لذت ببرید صابونها و شمعهای معطر بخرید، لباس نو بپوشید، یا خود را به یك ماساژ مخصوص خانمهای حامله مهمان كنید (شاید بتوانید از همسرتان كمك بگیرید).

- برای یادگاری و تنظیم یك تقویم بارداری تاریخی، عكسهای حرفه ای از حاملگی خود بگیرید و یا یك تصویر سونوگرافی كودك خود را قاب كنید.

- یك كار مشترك با فرزندتان انجام دهید: یكی از كتابهای داستان محبوب دوران كودكی خود را بخوانید، با هم به یك موسیقی آرام گوش دهید، یا هدیه ای برای فرزندتان بخرید.
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha