چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۹
کد خبر: 41881
سلامت نیوز:كودك شما به سرعت در حال رشد است و وزن او حدود 110 گرم نسبت به هفته قبل (كه تنها كمی بیشتر از 450 گرم وزن داشت) زیادتر شده است. از آنجا كه طول بدن او به حدود 30 سانتی متر رسیده، در داخل رحم شما به صورت خمیده قرار گرفته است اما اندازه اندامهای بدن او تقریبا متناسب هستند.

شاید به نظر كمی لاغر بیاید ولی به زودی بافت چربی در بدن او تجمع می یابد. پوست كودك شما نازك، نیمه شفاف و چروك خورده است؛ مغز او به سرعت بزرگ می شود و اندام چشایی او نیز در حال رشد است.

دستگاه تنفسی تكامل خود را آغاز كرده، درخت تنفسی شاخه شاخه می شود و سلولهایی در ریه سورفاكتانت تولید می كنند، ماده ای كه موجب می شود كیسه های هوایی نوزاد بعد از تولد و هنگام تنفس به راحتی بزرگ و پر از هوا شوند.

شما چگونه تغییر می کنید؟
قسمت بالایی رحم شما اكنون چند سانتی متر بالاتر از ناف قرار گرفته است، یعنی اندازه آن در حدود یك توپ فوتبال است. شما ممكن است به دلیل كشیده شدن پوست شكم و پستانهایتان گاهی اوقات احساس خارش كنید. اگر پوست شما خشك است مرطوب نگه داشتن آن می تواند در رفع این عارضه به شما كمك كند.

همچنین ممكن است حساسیت چشمان شما نسبت به نور افزایش یافته باشد یا احساس خشكی چشم و یا اینكه چیزی وارد چشم شده است داشته باشید. این عارضه در دوران حاملگی طبیعی است و به عنوان «چشمان خشك» شناخته می شود. برای بهبود وضعیت خود می توانید از قطره اشك مصنوعی استفاده كرده و چشمان خود را مرطوب كنید.

برای اكثر خانمهای حامله بین هفته های بیست و چهارم تا بیست و هشتم یك بار تست غربالگری گلوكز (GCT) انجام می شود. این آزمایش مشخص می كند كه آیا دچار دیابت دوران حاملگی شده اید یا خیر. در دیابت بارداری میزان قند خون در دوران حاملگی افزایش می یابد. در صورتی كه این عارضه درمان نشود احتمال سخت شدن زایمان طبیعی یا لزوم سزارین برای شما افزایش می یابد زیرا در این حالت كودك شما چاق می شود و این چاقی در اندامهای فوقانی بدن او نمایانتر خواهد بود. همچنین احتمال ابتلای كودك شما به مشكلاتی همچون سطح پایین قند خون در هنگام تولد افزایش می یابد. در صورتی كه نتیجه آزمایش قند خون شما مثبت باشد بدان معنی نیست كه شما به دیابت دوران حاملگی دچار شده اید، بلكه بایستی تست تحمل گلوكز (GTT) بدهید تا معلوم شود كه آیا مشكلی دارید یا خیر.

همچنین آگاهی از نشانه های زایمان زودرس می تواند برای شما مفید باشد. در صورت مشاهده افزایش ترشحات واژن كه آبكی، لزج، صورتی یا خونی باشند به سرعت با ماما یا پزشك خود تماس بگیرید. همچنین در صورت مشاهده خونریزی از واژن یا لكه بینی، درد شكم یا گرفتگی و انقباضات عضلانی مشابه با دوران قاعدگی كه بیشتر از 4 بار انقباض عضلانی در ساعت باشد، افزایش فشار در ناحیه لگن یا كمردردی كه قبلا نداشته اید، بلافاصله با پزشك یا مامای خود تماس بگیرید.
فعالیت های این هفته
خانه خود را برای ورود نوزاد آماده كنید: با همسر خود بنشینید و آنچه را كه می خواهید قبل از آمدن نوزادتان در خانه تغییر وضعیت دهید یا جمع كنید، سر و سامان دهید. آنگاه لیست را به همسرتان بدهید خودتان یك گوشه بنشینید و بگذارید تا او وسایل را بچیند. شما با تحمل دوران حاملگی به اندازه كافی زحمت كشیده و می كشید! بهتر است برای ایمنی بیشتر به این نكات هم توجه كنید:
- یك كپسول اطفاء حریق فراهم كنید یا اگر سیستم هشدار دهنده دود و آتش سوزی دارید، آنرا آزمایش كنید. اگر مسیر خروج اضطراری دارید، مسیر آنرا باز و پاكسازی كنید.
- مبلها یا سایر لوزم و اشیاء خراب و شكسته را دور بیندازید یا تعمیر كنید.
- اطاق نوزادتان را رنگ كنید پرده های جدید آویزان كنید یا یك دست مبل نو جفت و جور كنید!
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha