جمعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵
سلامت نیوز: منظور ما از ارایه این راهکارها این نیست که تصور کنید همه ما در حال زندگی با یک سری گروگانگیر، منحرف اخلاقی ، سارق و .. هستیم بلکه زندگی در شهرهای بزرگ و یا به طور کلی زندگی در شرایطی که در بیشتر موارد افراد حتی همسایه های خود را نمی شناسند... .

امنیت فرزندان

در شرایط زمانی که بچه دزدی، قاچاق کودکان، سواستفاده و آزار کودکان و ... در جوامع مختلف بسیار گزارش می شود اجازه دادن به کودکان برای تنهایی بازی کردن در خارج از منزل، طی کردن مسافتهای طولانی از مدرسه تا خانه و برعکس، خرید کردن از مغازه های دور دست و مواردی مشابه..... خطرناک است. حتی ایستگاههای اتوبوس و محل های سوار شدن بر سرویسهای مدرسه جای امنی برای کودکان محسوب نمی شود.

 در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که به شما کمک می کند بتوانید امنیت بیشتری برای فرزندتان هنگامی که مشغول بازی در فضای آزاد است و یا به منزل دوستش رفته است ایجاد کنید.

** به کودکانتان بیاموزید که سعی کنند همیشه با دوستانشان باشند زیرا در این حالت احتمال آنکه مورد آزار قرار گیرد کاهش می یابد. دزدیدن بیش از یک بچه احتمال دستگیری را برای کودک ربایان بیشتر می کند به همین دلیل این افراد کمتر سراغ هدف های دو یا چند بچه ای می روند.

** وقتی که گوشی همراه جدیدی می خرید گوشی قدیمی تان را نگهدارید و آن را در مواقع لزوم(توجه کنید تنها در مواقع لزوم) وضروری به کودکتان بدهید. همیشه آن را شارژ شده نگهدارید و به کودکتان بیاموزید که چگونه از دوربین آن استفاده کند و یا چگونه با پلیس تماس بگیرد.

** مسیر دقیق تردد فرزندتان از مدرسه، خانه، منزل دوستان و اقوام و یا هر جایی که دوست دارد برود را بدانید. به فرزندتان بیاموزید که همیشه از همین مسیر مشخص تردد کند و برای وی توضیح دهید که چرا شما باید مسیر رفت و آمد او را به درستی بدانید.

** با مشارکت همسایه تان یک برنامه مراقبت از کودکان تهیه کنید. این برنامه امنیت مضاعفی را برای کودکانی که در بیرون از منزل مشغول بازی هستند ایجاد می کند. در صورتی که محل بازی آنها جای خاصی از ساختمان باشد می توانید آن محل را به کمک دوربین های مدار بسته کنترل کنید.

در این صورت به محض آنکه فرزندتان بترسد یا نیازمند مکان مطمئن تری باشد و یا افراد مشکوکی را رویت کند از موضوع مطلع خواهید شد. دیده شده است که نصب این دوربین ها نرخ جرم را در مناطق مسکونی کاهش چشم گیری داده است.
به کودکانتان بیاموزید که سعی کنند همیشه با دوستانشان باشند زیرا در این حالت احتمال آنکه مورد آزار قرار گیرد کاهش می یابد

** فرزندتان را موظف کنید اگر دیرتر از همیشه به منزل می رسد با شما تماس بگیرد. حتی بهتر است زمانی که به منزل دوستش می رسد با او تماس بگیرید و زمانی که از آنجا راه می افتد را به شما اطلاع دهد. این موضوع باعث می شود که زمان بی اطلاعی شما از فرزندتان کاهش یابد ضمن آنکه در صورت بروز هر مشکلی می توانید سریع تر و با جزییات بیشتری به پلیس اطلاع دهید.

** همیشه تصویر کلی از آنچه امروز فرزندتان به تن داشته است در ذهن تان آماده کنید تا در صورت نیاز این اطلاعات را در اختیار پلیس قرار دهید و بتوانید این کار را با سرعت و دقت بالا انجام دهید و گرفتار اضطراب آن لحظه و فراموشی موقت نشوید.

مسیر دقیق تردد فرزندتان از مدرسه، خانه، منزل دوستان و اقوام و یا هر جایی که دوست دارد برود را بدانید

** همواره یک نمونه عکس نو از فرزندتان به همراه داشته باشید. همچنین بهتر است این تصویر به جای یک عکس ظاهر شده ، یک فایل دیجیتال باشد تا هم امکان به روز کردن آن وجود داشته باشد و هم در صورت نیاز پلیس، بتوانید آن را با سرعت و کیفیت بالا در اختیار آنها قرار دهید.

پدر و کودک

** میان خودتان و فرزندتان رمزی قرار دهید تا هر گاه قرار شد فرد دیگری سراغ فرزندتان برود بتواند شخص مورد نظر را با آن کلمه رمز شناسایی کند. بهتر است این کلمه رمز را مرتبا تغییر دهید و از او بخواهید اگر یک وضعیت اضطراری پیش آمد با تلفن این کلمه را لابه لای صحبت هایش به شما بگوید.

** اگر فرزند شما بیشتر اوقات در محیط های تفریحی بزرگ مشغول بازی است بهتر است یک عبارت یا جمله به وی یاد بدهید که اگر شما دور از او بودید و کسی به او نزدیک شد با آن جمله توجه شما را به خود جلب کند. برای مثال عبارت" مامان به من نگاه کن" یک عبارت رمز مناسب و عادی است و مادر با شنیدن آن متوجه می شود که مشکلی به وجود آمده است.

البته منظور ما از ارایه این راهکارها این نیست که تصور کنید همه ما در حال زندگی با یک سری گروگانگیر، منحرف اخلاقی ، سارق و .. هستیم بلکه زندگی در شهرهای بزرگ و یا به طور کلی زندگی در شرایطی که در بیشتر موارد افراد حتی همسایه های خود را نمی شناسند، حکم می کند که جانب احتیاط و مراقبت از  فرزندان رعایت شود.

منبع: تبیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha