سلامت نیوز: مقدار بیشتر از حد مجاز فلوراید در آب، باعث ایجاد لكه های قهوه ای روی دندان ها می شود.

دكتر بهروز فارسی، متخصص دندان پزشكی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: وجود فلوراید در آب آشامیدنی برای دندان ها مفید است و از پوسیدگی دندان جلوگیری می كند، اما مقدار آن در آب باید توسط كارگزاران شركت آب و مسئولان بهداشت اندازه گیری شود.

وی گفت: مقدار مجاز استفاده از فلوراید در داخل آب 1ppm است كه اگر بیشتر از حدمجاز باشد، باعث تغییرات قهوه ای بدرنگ در روی دندان ها می شود كه به صورت خال های قهوه ای روی دندان مشاهده می شود. اگرچه استفاده از فلوراید مقاومت خوبی در برابر پوسیدگی ایجاد می كند، اما مقدار بیش از حد آن در آب، باعث ایجاد لكه های قهوه ای بر روی دندان می شود كه به آن فلوروزیس گفته می شود و ظاهری زشت به دندان ها می دهد.

فارسی بیان كرد: در زمانی كه دندان ها شروع به رشد و كامل شدن می كند و در زمان جایگزینی دندان های دائمی به جای دندان های شیری، دندانپزشك فلوراید را روی دندان های كودك قرار می دهد كه این عمل از پوسیدگی دندان های شیری جلوگیری می كند و همچنین در آینده نیاز به ارتودنسی ها را كم می كند.

وی تشریح كرد: یك نوع مصرف دیگر فلوراید، استفاده از دهان شویه های حاوی فلوراید است كه در اختیار كودك قرار می گیرد، به خصوص در سنین دبستان كه از طریق غرغره كردن در ساعت مشخص انجام می شود كه با این كار كمبود فلوراید دندان ها حل می شود.

وی اظهار داشت: در مورد دهان شویه ها باید بسیار دقت كرد؛ چون فلوراید بسیار سمی و خطرناك است و باید در مورد استفاده برای كودكان دقت كافی انجام گیرد تا كودك آن را نخورد.

وی توصیه كرد: بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های كودك، چكاپ كامل دندان ها هرچند وقت توسط دندانپزشك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha