شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 41973
سلامت نیوز: یك متخصص تغذیه گفت: دوران بارداری زمان مناسبی برای کاهش وزن نیست، زمانی است که باید افزایش وزن را کنترل کرد.

دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: یک معیار مهم که در زمان بارداری بسیار اهمیت دارد و تأثیر زیادی روی حاملگی دارد افزایش وزن در دوران حاملگی است که برای همه خانم های باردار اتفاق می افتد ولی برای افراد مختلف عدد افزایش وزن متفاوت است و ثابت نیست وزن مادر در دوران بارداری بستگی زیادی به وزن او قبل از دوران بارداری دارد که این افزایش وزن برای کسانی که دارای وزن عادی، پر وزن ،چاق یا فربه متفاوت است.

نیستانی ادامه داد: یک باور غلط که در بین زنان باردار به خصوص اطرافیان نزدیک فرد حامله وجود دارد خوردن غذاهایی مثل پاچه، جگر، مغز است تا انرژی و کالری بیشتری را به دست آورند که باور غلطی است.

وی اظهار داشت: نیاز به انرژی در طی بارداری از چند طریق تأمین می شود؛ 1-غذا، 2- ذخایر چربی، 3-کاهش سوخت و ساز که به طور فیزیولوژیک اتفاق می افتد،4 - کاهش فعالیت در دوران بارداری که معمولاً از ابتدای بارداری تا انتهای بارداری فعالیت مادر کم می شود.

وی تصریح کرد: افزایش وزن در دوران بارداری به طور معمول در 3 ماهه نخست 1 تا 1/5 کیلوگرم در 3 ماهه دوم و سوم بارداری 5 کیلوگرم استکه اگر این مقدار بیشتر باشد مثلاً به 8 کیلوگرم برسد فرد پروزن یا فربه می شود.

افزایش وزن زن باردار در دوران حاملگی باید تحت نظر پزشک متخصص تغذیه باشد دوران بارداری به هیچ وجه زمان کاهش وزن و تناسب اندام نیست فقط زمانی است که باید افزایش وزن را کنترل کرد.

نیسانی تصریح کرد: یک نکته مهم که زنان باردار باید در دوران حاملگی رعایت کنند این است که فاصله 2 وعده غذایی نباید از 3 ساعت بیشتر باشد.

وی افزود: اگر افزایش وزن در دوران بارداری در حد مطلوب نباشد عوارضی خواهد داشت که از آن جمله رشد جنین در دوران حاملگی کمتر از حالت عادی می شود و یا سوء تغذیه پنهان برای مادر در دوران آبستنی ایجاد می کند که ممکن است در اثر کمبود آهن یا مکمل آهن باشد یا مادر مشکل جذب آهن داشته باشد که اگر به این مسائل توجه نشود خطر سقط جنین و مرده زایی را افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: اگر افزایش بیشتر از حد مطلوب باشد خطر دیابت آبستنی را افزایش می دهد به خصوص در زنانی که زمینه مرض قند هم دارند که می توان مسأله جدی هم برای مادر و هم برای جنین ایجاد کند البته برای افرادی که افزایش وزن عادی هم دارند احتمال ابتلا به دیابت وجود دارد ولی در کسانی که اضافه وزن بیشتر از حد معمول دارند به چند برابر می رسد.

وی تأکید کرد: در افرادی که افزایش وزنشان در دوران بارداری بیش از حد معمول است باعث می شود وزن جنین هم افزایش پیدا کند و زایمان سختی را به همراه خود خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha