سلامت نیوز: رییس كل سازمان نظام پزشكی با اشاره به افزایش اعتبارات حوزه سلامت در سال90 گفت: هر چند اعتبارات حوزه سلامت در سال 90 از افزایش خوبی برخوردار بود اما تخصیص اعتبارات همچنان با مشكل مواجه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر سید شهاب الدین صدر در نشست اعضای شورای عالی نظام پزشكی با حضور وزیر بهداشت با اشاره به تعامل و همكاری‌های میان سازمان نظام پزشكی و وزارت بهداشت گفت: جلسات بسیار خوبی برای كارشناسی تعرفه‌های سال 91 میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی برقرار است. تعامل وزارت بهداشت به عنوان متولی امر سلامت با سازمان نظام پزشكی به عنوان سازمان نظام صنفی، دستاورد بسیار بزرگی است. طی سالهای گذشته اختلاف نظرها میان سازمان نظام پزشكی و وزارت بهداشت سبب شده بود كه مسئولان ارشد نظام دچار مشكل شوند.

وی ادامه داد: پیش از این روسای بیمارستان‌های خصوصی احساس می‌كردند كه گوش شنوایی در وزارتخانه برای شنیدن مشكلات آنها وجود ندارد اما اكنون این تعامل‌ها باعث آرامش آنها شده است. لازم است وزارت بهداشت به عنوان دولت و حاكمیت از مشاركت كنندگان در امر سلامت نقطه نظرات لازم را بخواهد این موضوع باعث مطلوب‌تر شدن روند ارائه خدمات می‌شود.

وی در ادامه درباره روند تمدید پروانه مطب‌ها از سوی سازمان نظام پزشكی گفت: مجموعا تا اول دی ماه سال جاری پروانه مطب‌ها برای پنج سال آینده تمدید شده و مشكل خاصی در این زمینه وجود ندارد. در این زمینه نیز آرامش نسبی برقرار است.

صدر با اشاره به برگزاری همایش‌های تخصصی از سوی سازمان نظام پزشكی گفت: از سال گذشته موضوعات كلان حوزه سلامت در كنار یك سری از موضوعات كاربردی در قالب همایش‌های تخصصی برگزار می‌شود و دستاوردهای خوبی را به دنبال داشته است. توقع ما آن بود كه وزارت بهداشت و وزیر بهداشت حضور پررنگ‌تری در این همایش‌ها داشته باشند. وزرای رفاه، اقتصاد و معاونین رییس جمهور نیز در این همایش‌ها شركت كرده‌اند و جمع بندی‌های این همایش‌ها از سوی سازمان به دستگاه‌های مربوطه منعكس می‌شود.

رییس كل سازمان نظام پزشكی با اشاره به برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع نیز گفت: این برنامه در اواخر دولت هشتم و به صورتی شتاب زده آغاز شد. دكتر لنكرانی نیز تلاش كرد تا اصلاحاتی را در این برنامه انجام دهد اما در نهایت این برنامه آن طور كه باید به درستی انجام نشده است. بنابراین هر چه در طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع سرمایه گذاری شود در اصلاح نظام سلامت ملی موثر خواهد بود.

وی با اشاره به تكلیف قانونی برنامه پنجم توسعه برای تشكیل شورای عالی بیمه سلامت نیز گفت: این شورا باید تا پایان امسال تشكیل شود. نفوذ وزارت بهداشت در حوزه سلامت باید در تركیب این شورا تثبیت شود. این موضوع را به رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور منعكس كرده‌ایم تا اسرع وقت شورای عالی بیمه سلامت تشكیل شود. تردیدی نیست كه دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت باید تحت مدیریت وزارت بهداشت باشد. ساختار بیمه‌ها به تدوین شرح وظایف وزارت جدید تعاون، كار و رفاه اجتماعی مربوط می‌شود.

وی با اشاره به مشكلات حوزه سلامت افزود: كمبود اعتبارات و تخصیص‌های با تاخیر از جمله مشكلات حوزه سلامت به شمار می‌روند. امیدواریم برای سال 91 اعتبارات وزارت بهداشت افزایش مناسبی داشته باشد هرچند كه در سال 90 نیز افزایش اعتبارات خوب بود اما تخصیص اعتبارات با مشكل مواجه است.

وی در ادامه به طرح مدد محرومان سازمان نظام پزشكی اشاره كرد و گفت: این حركت نمادین در راستای رفع مشكلات مناطق محروم از سال گذشته در قالب مجمع درمانگران داوطلب راه اندازی شد و تاثیر خوبی داشته است. این گروه ماهانه یك تا 2 اعزام به مناطق محروم دارند و دانشگاه‌های علوم پزشكی همكاری بسیار خوبی را با مجمع درمانگران داوطلب نظام پزشكی دارند.

وی همچنین به راه اندازی موسسه همت (هنر، معرفت و تندرستی) از سوی سازمان نظام پزشكی برای اعضای جامعه پزشكی اشاره كرد و گفت: همچنین مسابقات ورزشی جامعه پزشكی از سال گذشته برگزار می‌شود و بازتاب بسیار خوبی را به دنبال داشته است. راه اندازی مركز افكارسنجی بین‌المللی نیز از دیگر اقداماتی است كه از سوی سازمان نظام پزشكی انجام شده و تاكنون بیشتر موضوعات مورد نظر وزارت خانه را افكارسنجی كرده است. این مركز به صورت علمی و از طریق اساتید جامعه شناسی و علوم ارتباطات فعالیت خود را انجام می‌دهند.

صدر در ادامه به حقوق پزشكان دولتی اشاره كرد و گفت: هر چند وزارتخانه اقداماتی را برای برطرف كردن مشكلات در این زمینه انجام داده است اما به نظر می‌رسد این مصوبات و توافقات اجرایی نشده، لازم است تا پایان سال این مصوبات اجرایی شود و فضای مثبتی در این زمینه ایجاد شود. به این ترتیب از سرعت خروج پزشكان از بخش دولتی جلوگیری می شود.

وی در ادامه به ماده واحده مربوط به مطب پزشكان در ساختمان‌های مسكونی اشاره كرد و گفت: از تغییر در قانون مطب پزشكان در مجلس جلوگیری شد. لازم است اقداماتی از سوی وزارتخانه نیز در این زمینه صورت گیرد چرا كه برخی از پزشكان با درآمدهای بسیار كم در مناطق مسكونی فعال هستند و انتقال آنها به مكان‌های تجاری مشكلات بسیاری را برای آنها ایجاد می‌كند. اگر این قانون تغییر كند بازتاب گسترده‌ای خواهد داشت.

وی در پایان با بیان اینكه برای رفع مشكلات حوزه سلامت آماده همكاری با وزارت بهداشت هستیم، گفت: مسئولان وزارت بهداشت نقطه نظرات خود را در مورد بودجه سال 91 اعلام كنند تا در جهت تحقق آنها در مجلس تلاش كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha