سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: بیماران پیوندی و افرادی كه با مواد شیمیایی كار می كنند در اولویت غربالگری سرطان پوست هستند.

رضا محمود رباطی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: باید از طریق مراكز بهداشتی و رسانه ها عوامل خطر زای سرطان پوست كه مهم ترین آن آفتاب، برنزه كردن و سولاریوم است، اطلاع رسانی شود.

وی گفت: افراد باید در صورت مشاهده زخم و لایه های پوستی مشكوك و غیر عادی به پزشك مراجعه كنند.

رباطی با بیان اینكه آمار دقیقی از سرطان پوست در ایران وجود ندارد گفت: برآورد كلی این است كه آمار ایران در این زمینه باید مشابه آمارهای جهانی باشد و اگر سرطان پوست در ایران بیشتر از كشورهای دیگر نباشد، كمتر هم نیست.

رباطی تصریح كرد البته سرطان های مرگ بار پوستی در كشور ما نسبت به كشورهای دیگر كمتر است.

وی با اشاره به طرح غربالگری كانسرهای پوستی(سرطان ها) در سال 87افزود: در این طرح، تشخیص زود هنگام بیماری به منظور جلوگیری از عوارض جدی و خطرناك تر سرطان پوست مورد توجه قرار گرفت.

رباطی ادامه داد: این طرح در 31 مركز بهداشتی دانشگاه شهید بهشتی و در مناطق شمال، جنوب و شرق تهران اجرا شد و به این منظور كلاس های آموزشی اصول اولیه تشخیص زودرس سرطان برای پزشكان برگزار شد.

وی با بیان اینكه به این منظور برشورهای رنگی تشخیص زودهنگام سرطان پوست توزیع شد، گفت: با اعلام فراخوانی از افراد زیر 40 سال خواسته شد تا برای معاینه كامل پوستی به 31 مركز بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی مراجعه كنند.

عضو مركز تحقیقات پوستی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: طی شش روز كاری یك هزار و 300 نفر به این مراكز مراجعه كردند و 180 نفر مشكوك تشخیص داده شد و برای معاینه مجدد به بیمارستان های تخصصی پوست از جمله شهدای تجریش ارجاع شدند.

رباطی گفت: انجام غربالگری سرطان پوست در مقیاس كلان نیازمند همكاری بین بخشی و مشاركت گروه های مختلف دانشگاهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha