یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 42120
سلامت نیوز : بارداری دوره ای از تغییرات هورمونی ومتابولیک عمیق است که بدن آنرا برای مدت نسبتا کوتاهی تحمل می کند ودر طی آن تغییرات متعددی در پوست ، ناخن وموها بروز می کند .

بثورات وتغییرات پوستی در طول بارداری فوق العاده شایع هستند .به علت شرایط خاص روحی وروانی زنان باردار، این تغییرات می توانند سبب بروز نگرانی هایی شوند که ممکن است مربوط به زیبایی ظاهری،امکان عود در بارداری های بعدی ، اثرات بالقوه برروی جنین ویا مجموعه ای از آنها باشد .بثوراتی که در دروان بارداری مشاهده میشوند همگی از اهمیت یکسانی برخوردارنیستند .

برخی از آنها تغییرات پوستی شایع هستند که تقریبا در تمام زنان باردار دیده می شوند .البته تعدادی از بیماری های پوستی نیز وجود دارند که اختصاصا باحاملگی همراه هستند . همچنین حاملگی می تواند سبب تشدید یا تخفیف بسیاری از بیماری های پوستی شود که اختصاص به این دوران ندارد .

تغییرات شایع در پوست وضمایم
تیره شدن پوست (هیپرپیگمانتاسیون): درجات مختلفی از افزایش رنگدانه در پوست که منجر به تیره شدن منتشر آن می شود در 90درصد زنان باردار در فاصله هفته های اول تا چهاردهم بارداری اتفاق می افتد .این تغییرات در خانمها یی که موی تیره وپوست سبزه دارند ،دیده می شود . قسمت هایی از بدن که بطور طبیعی تیره تر هستند تیرگی بیشتری پیدا می کنند مخصوصا نوک سینه ها وهاله اطراف آن ها ، نواحی تناسلی وخط میانه دیواره شکم که در این زمان اصطلاحا به آن خط سیاه گفته می شود .

همچنین گاهی تغییر مشابه در زیر بغل وکشاله ران ها نیز مشهود است .این تغییر رنگ معمولا بعد از حاملگی از بین می رود ، ولی ممکن است درجاتی از آن باقی بماند .

همچنین در طول بارداری خال های تیره ممکن است بزرگتر ویا تیره تر شده وخال هایی که قبلا مورد توجه قرار نگرفته اند ،مشخص گردند . باید توجه داشت که تغییرات ذکر شده در خال ها، به طورکم وبیش یکسان ومتناسب در تمام خال های بدن صورت می گیرد ، ولی چنانچه یکی از خال ها تغییرات واضح در اندازه ویا رنگ پیدا کند ویا دچار علایمی نظیرخارش ،سوزش ویا احیانا خونریزی گردد ، حتما باید توسط متخصص پوست بررسی گردد .

یک طرح مشخص از تیره شدن پوست که در حدود 70 در صد از زنان باردار مخصوصا سبزه ها در نیمه دوم حاملگی دیده می شود ، ماسک حاملگی است که در نواحی مختلف صورت ظاهر می شود .این تیرگی عموما لب بالا ،گونه ها ، پیشانی وچانه را گرفتار می کند وبه دنبال تمای با افتاب نیز تشدید می شود .این نواحی تیره عموما به رنگ قهوه ای واغلب دوطرفه وقرینه هستند .

تغییررنگ مشابه ماسک حاملگی در زنان غیرباردار که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند ویا گاهی حتی در مردان نیز دیده می شود .ماسک حاملگی بعد از زایمان ممکن است ازبین برود ویا به درجاتی پایدار باقی بماند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha