شروع به موقع قطره آهن (زمانی‌که وزن شیرخوار دو برابر وزن موقع تولد می‌شود) و تغذیه غذاهای جامد پروتئنی بر طبق دستوالعمل‌های بهداشتی، باعث کاهش شیوع کم خونی و فقر آهن در این دوره سنی می‌شود.

سلامت نیوز : شروع به موقع قطره آهن (زمانی‌که وزن شیرخوار دو برابر وزن موقع تولد می‌شود) و تغذیه غذاهای جامد پروتئنی بر طبق دستوالعمل‌های بهداشتی، باعث کاهش شیوع کم خونی و فقر آهن در این دوره سنی می‌شود.

كمبود آهن منجر به کاهش جبران ناپذیر ضریب هوشی و کم‌خونی ناشی از فقر آهن در دوره کودکی و تحصیلی، باعث بی‌قراری، عدم تمرکز و افت تحصیلی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، دبیر علمی ششمین كنگره سراسری خون و سرطان كودكان ایران، با اعلام این نكته گفت: شروع به موقع قطره آهن (زمانی‌که وزن شیرخوار دو برابر وزن موقع تولد می‌شود) و تغذیه غذاهای جامد پروتئنی بر طبق دستوالعمل‌های بهداشتی، باعث کاهش شیوع کم خونی و فقر آهن در این دوره سنی می‌شود.

بیژن كیخایی ادامه داد: كمبود آهن عمدتا در دوره شیرخوارگی، زنان باردار، نوجوانان و جوانان دیده می‌شود كه علایم آن در سنین مختلف متفاوت است. در دوره شیرخوارگی عمدتا بصورت بیقراری، تحریک‌پذیری، گریه‌های بی مورد، عدم رشد کافی و تمایل به خوردن خاک (مصرف مهر نماز)، گچ دیوار است.

وی افزود: آهن نقش مهمی در حیات انسان دارد و اکسیژن در جریان سوخت‌و‌ساز بدن توسط آهن موجود در هموگلوبین جابجا می‌شود كه شایعترین علت کم خونی در انسان كمبود آهن است.

كیخیایی در ادامه عنوان كرد: کم خونی در زنان باردار نیز باعث نارسی نوزاد و رشد ناكافی نوزاد می‌شود. زنان باردار کم خون، ویار به‌صورت مصرف بی‌رویه یخ و خاک دارند و ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها، زخم‌های گوشه لب‌ها، خستگی، رنگ پریدگی و تنگی نفس نیز در آنها بیشتر دیده می‌شود.

دبیر علمی ششمین كنگره سراسری خون و سرطان كودكان ایران تاكید كرد: دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاق به دلیل مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها، تنقلات و غذاهای آماده و مصرف کمتر پروتئین‌ها، بیشتر مستعد کم خونی و فقر آهن هستند.عدم تمایل به انجام فعالیت های ورزشی و اتلاف مستمر وقت در تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری و تنقلات باعث چاقی و کم خونی می‌شود و کاهش آهن در دانش‌آموزان باعث کاهش تمرکز و افت تحصیلی بخصوص در دروس ریاضی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha