دیابت و مصرف سیگار از شایع‌ترین علل بروز سکته مغزی است

سلامت نیوز : یک متخصص مغز و اعصاب، رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن، ترک سیگار، کنترل فشار و چربی خون، کنترل و درمان بیماری‌های قلبی عروقی را از جمله اقدامات مهم در زمینه پیشگیری از بروز سکته مغزی عنوان کرد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا دکتر آرش موسی الرضایی، گفت: درمان عوارض سکته مغزی به صورت کار گروهی و توسط متخصص مغز و اعصاب، فیزیوتراپیست و در صورت لزوم توسط متخصص داخلی و قلب انجام می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، در ادامه فشار خون بالا، دیابت و مصرف سیگار را از شایع‌ترین علل بروز سکته مغزی در ایران عنوان كرد و افزود: از دیگر علل ایجاد کننده سکته مغزی، افزایش سن، میزان چربی بالا، چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و هم چنین زمینه خویشاوندی مثبت را می‌توان نام برد.

وی در رابطه با اقداماتی که اطرافیان بیمار باید تا رسیدن امدادگران انجام دهند، گفت: در صورتی که بیمار کاملا هوشیار باشد باید دراز کشیده و با ماساژ گردن بیمار حداکثر جریان خون مغزی برای او فراهم شود.

وی درادمه این مطلب افزود: اگر فرد حالت خواب آلودگی و یا تهوع و استفراغ داشته باشد در این صورت باید به یک سمت بخوابد تا از انسداد ریوی در هنگام استفراغ جلوگیری شود.

وی همچنین گفت: اگر بیمار دارای فشار خون بالا باشد باید از پایین آوردن فشار خون بیمار جدا خودداری كرد چرا که باعث وخیم‌تر شدن شدت ضایعه می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تاکید کرد: تا زمانی که تصویربرداری از مغز صورت نگرفته باید از دادن آسپرین به بیمار خودداری کرد زیرا در صورتی که سکته مغزی از نوع خونریزی باشد، آسپرین شدت آن را افزایش می‌دهد.

وی در خصوص علایم شایع بیمار در هنگام بروز سکته مغزی گفت: در لحظات نخست، اختلال در صحبت کردن و یا انحراف ناگهانی دهان و هم چنین ضعف یکطرفه اندام‌ها صورت می‌گیرد. این علایم می تواند گاهی به صورت تاری دید ناگهانی یک چشم، سرگیجه حاد و یا عدم تعادل نیز مشاهده شود.

موسی الرضایی تاکید کرد: در سکته‌های مغزی شدید که اغلب با تهوع، استفراغ، درد و کاهش سطح هوشیاری همراه است باید سریعا به اورژانس مراجعه شود.

این متخصص مغز و اعصاب؛ با بیان اینکه گاهی ممکن است علایم خفیف و فقط به صورت گزگز و بی‌حسی باشد، افزود: به هنگام بروز سکته مغزی، اطرافیان بیمار باید آرامش خود را حفظ کنند و بلافاصله با اورژانس تماس حاصل نمایند.

موسی الرضایی در پایان درباره توضیح سکته مغزی گفت: سکته مغزی مربوط به انسداد نسبی یا کامل یک شریان مغزی است که به دنبال آن در گردش خون آن ناحیه از مغز اختلال ایجاد شده و باعث ایجاد علایم عصبی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha