سلامت نیوز : وزارت نفت و بانك مركزی براساس تكالیف مندرج در قانون بودجه سال 90، تمامی مبالغ حاصله از فروش نفت و میعانات مازاد بر مبالغ مندرج در بند یك این قانون را تا 18 اسفند امسال به حساب خزانه واریز و تسویه حساب كنند.

در‌حالی که لایحه بودجه سال 91 به مجلس رسیده، برخی از کمیسیون‌ها دنبال یافتن تمهیداتی برای اجرایی‌شدن مفاد بودجه سال گذشته هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، صبح امروز(سه‌شنبه 18 بهمن 90) گزارش نهایی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد اختصاص نیافتن 3 هزار میلیارد دلار به بخش سلامت که بر مبنای بودجه سال 90 تکلیف شده‌بود، در صحن مجلس خوانده شد.

پیشنهاد كمیسیون بهداشت و درمان در این گزارش این بود كه وزارت نفت و بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران براساس تكالیف مندرج در قانون بودجه سال 90 كل كشور، تمامی مبالغ حاصله از فروش نفت و میعانات مازاد بر مبالغ مندرج در بند یك این قانون را تا 18 اسفندماه سال جاری به حساب خزانه واریز و تسویه حساب كنند.

كمیسیون بهداشت پیشنهاد كرده مبالغ برداشت شده از سوی بانك مركزی به عنوان مطالبات پرداخت‌های قبلی، اعم از برداشت بابت پرداخت به حساب ذخیره ارزی و مطالبات سال 89 فاقد مجوز قانونی است و باید در مهلت مقرر تسویه شود.

همچنین طبق پیشنهادی دیگر از این كمیسیون معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری موظف است تا 23 اسفند ماه سال جاری در مورد تخصیص كل درآمد حاصل از منابع تعیین شده در بند 2 قانون بودجه كل كشور اقدام كند.

چنانچه تخصیص مذكور تا مهلت مقرر ابلاغ نشود، خزانه‌داری كل كشور راسا در مورد ابلاغ تخصیص به دستگاه‌های مربوط اقدام می‌كند.

هم‌چنین بر این اساس معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری مكلف است در مورد باقی‌مانده درآمد موضوع بند 2 به میزان وصولی تا پایان اسفندماه سال جاری به نحوی اقدام كند كه بودجه مورد نظر تا دهم اسفندماه سال آینده در اختیار دستگاه ذی‌ربط قرار گیرد.

 در بخش‌های دیگری از این گزارش آمده است: عدم اختصاص اعتبارات ناشی از اجرای جزء ب بند 2 ماده واحده قانون بودجه سال 90 مبنی بر اختصاص 3 هزار میلیارد دلار به بخش سلامت، از محل افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی مازاد بر مبالغ مندرج در بند یك این قانون كه باید از واریز به حساب ذخیره ارزی، معادل ریالی آن پس از واریز به خزانه به وزارت بهداشت و درمان در اجرای اهداف ماده 34 قانون برنامه پنجم اختصاص می‌یافت، مشكلات عدیده‌ای را در امر سلامت آحاد جامعه فراهم كرده است.

این گزارش می‌افزاید: طبق تبصره یك بند 2 قانون بودجه 90 دولت موظف است مازاد درآمد حاصل از این بند را به نسبت، پس از ماه چهارم، هر ماه یك دوازدهم پرداخت كند كه متاسفانه پس از گذشت شش ماه از تیرماه سال جاری هنوز این امر محقق نشده است.

پیشنهادات كمیسیون بهداشت با 135 رای موافق، 7 رای مخالف و 15 رای ممتنع مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha