چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 42278
سلامت نیوز:احتمالا اكنون وزن كودك شما حدود 1800 گرم و طول او هم حدود 43.2 سانتی متر است و بیشتر فضای رحم شما را به خودش اختصاص داده است. ناخنهای انگشتان پاهای او درآمده اند و ناخنهای انگشتان دستهای او هم رشد كرده اند. برخی از كودكان در این مرحله موی واقعی هم درآورده اند در حالی كه برخی دیگر تنها موهای نرمی شبیه به كرك هلو دارند.
شما چگونه تغییر می کنید؟
در حال حاضر حجم خون شما (پلاسمای خون و گلبولهای قرمز آن) حدود 40 تا 50 درصد بیشتر از زمانی شده است كه حامله نبودید. این تغییر برای آن است كه نیازهای شما و كودكتان تامین شود. همچنین این خون اضافی خونریزی هنگام زایمان را هم جبران خواهد كرد. وزن شما به میزان نیم كیلوگرم در هفته در حال افزایش است كه نیمی از این افزایش وزن متعلق به كودك شما می باشد. با نزدیك شدن رحم به دیافراگم و فشار آوردن به آن و افزایش فشار بر روی شكم ممكن است بیشتر از قبل دچار سوزش معده شوید یا گاهی اوقات احساس تنگی نفس كنید. برای رفع مشكل تنگی نفس غذای خود را در حجم كمتر و دفعات بیشتر (به جای سه بار در روز) میل كنید و هنگام خوابیدن پای خود را بالاتر از بدن قرار دهید. خوردن حجم كمتری از غذا به رفع سوزش معده نیز كمك می كند.

با رشد كودك شما بواسطه افزایش وزن در ناحیه شكم، وضعیت ظاهری بدن و همچنین مركز ثقل شما تغییر می كند. به علاوه ماهیچه های شكمی شما كشیده تر شده، هورمونها موجب سست تر شدن رباطهای ماهیچه ها می شوند و حتی ممكن است رحم در حال رشد، بر تعدادی از عصبهای شما نیز فشار وارد كند.

این موارد ممكن است باعث بروز كمردرد و یا احساس درد در كفل و یا كشاله ران شما شوند. در صورتی كه در پاهای خود احساس كرختی (بی حسی) و یا خارش می كنید به پزشك یا مامای خود اطلاع دهید.

فعالیت های این هفته
لیست اسامی كسانی را كه می خواهند پس از زایمان به شما كمك كنند آماده كنید: ممكن است دوستان و اقوام شما بخواهند پس از تولد نوزاد در امور مختلف از جمله كارهای خانه به شما كمك كنند. اما سر بعضی از خانمها آنقدر پس از زایمان شلوغ می شود كه حتی نمی توانند برای انجام كارهای خانه به دیگران امر و نهی كنند!

این نكته مهمی است كه باید به آن توجه كنید؛ روزها و هفته های اول پس از ورود نوزاد واقعا غافلگیر خواهید شد و افرادی هستند كه واقعا دوست دارند به شما كمك كنند مشروط بر اینكه بدانند چه كاری را و در چه زمانی باید چگونه انجام دهند. پس از هم اكنون آماده شوید؛ فهرست زیر می تواند به شما كمك كند تا بتوانید كارهای مختلف را افراد مناسب واگذار كنید:
- اگر كسی به شما گفت كه مایل است در هفته های اول پس از زایمان به شما كمك كند نام و شماره تماس او را یادداشت كنید.
- اطمینان حاصل كنید كه امكانات و مواد شوینده به اندازه كافی در دسترس است.
- یك برنامه مراقبت یا یك گردش برای بقیه فرزندان خود تدارك ببینید.
- از یكی از همسایگان یا دوستان خود بخواهید كه برای آب دادن به گلدانها یا مراقبت از حیوان خانگی به شما كمك كند.
- یك لیست كامل از خواروبارهای مورد نیاز روزانه یا چند روزه را تهیه كنید كه بتوانید آن را برای خرید به یكی از دوستانتان بدهید.
- نحوه استفاده از دستگاههای مختلف (مثلا ماشین لباسشویی یا ظرفشویی) را بنویسید.
- از یكی از همسایگان بخواهید كه زباله های شما را در وقت مقرر بیرون ببرد.
منبع نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha