یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 42468
سلامت نیوز :  زنجبیل از جمله گیاهان دارویی و دارای خواصی زیادی است كه از میان آنها می توان به تقویت قلب، آنتی اكسیدان و كاهش دهنده كلسترول خون اشاره كرد .

 علاوه براین زنجبیل دارای خواص دیگری است كه از لخته شدن خون ، سرفه، سموم كبدی، نفخ ، تهوع و التهاب جلوگیری می كند. همچنین تقویت قلب،كاهش اسپاسم ، محرك گردش خون در مغز و كمك به هضم غذا از دیگر خواص این گیاه است .

زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه های بنفش با نام علمی ( Zingiber officinale) به دست می آید. اگرچه معمولا از زنجبیل به عنوان ریشه این گیاه نام برده می شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده این گیاه یا همان زنجبیل ، ساقه متورم شده زیرزمینی گیاه است كه “ریزوم” نام دارد.

زنجبیل از زمان های دور در چین استفاده می شده است وهنوز هم درطب سنتی چین نقش مهمی ایفا می كند. در ایران قدیم نیز این گیاه با نام 'ژنگویر' می شناختند . این گیاه از ایران و كشورهای عربی به سوی غرب سفر كرد. در غرب پزشكی یونانی به نام “دیوسكوریدس” اولین بار در قرن اول میلادی استفاده طبی زنجبیل را ثبت كرد.

** خواص درمانی زنجبیل :
زنجبیل در درمان سرگیجه،تعریق،تهوع و استفراغ ناشی از بیماری های حركتی یا دریازدگی موثر است . این گیاه همچنین گلودرد،سردرد وتب و درد ناشی از انواع سرماخوردگی ها و آنفولانزا را درمان می كند.

امروزه زنجبیل كاربردهای زیادی دارد و از آن در درمان كم اشتهایی ، بی اشتهایی روانی ، اسپاسم روده، برونشیت و رفع مشكلات روماتیسم استفاده می شود . در صنعت غذایی هم به عنوان چاشنی استفاده می شود.

در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده است كه زنجبیل دارای خاصیت ضد سرطانی است . 'جینجرول ' مهم ترین جزو تشكیل دهنده ی زنجبیل كه موجب طعم و مزه در این گیاه است ، از رشد سلول های سرطانی مخصوصا سرطان روده بزرگ در انسان جلوگیری می كند.

زنجبیل با افزایش ترشح بزاق دهان و آنزیم های مجرای گوارشی، به هضم و جذب مواد غذایی كمك می كند.

زنجبیل با بیرون راندن مخاط خلطی از ریه ها، به درمان آسم، برونشیت و دیگر مشكلات تنفسی كمك می كند.

زنجبیل نیروبخش است . همچنین این گیاه دارویی درمان كننده یرقان است. اگر پودر آن را روی پوست بدن مالش دهند، پوست را تحریك و قرمز می كند. علاوه براین زنجبیل را جهت فلج و ضعف اعصاب تجویز می كنند .

زنجبیل برای درمان اسهال ناشی از مسمومیت غذایی نیز مفید است. تشنگی را برطرف می كند. مخلوط زنجبیل با نبات و كندر را برای جلوگیری از نفخ معده تجویز می كنند .


منبع :ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha