سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 42635
سلامت نیوز: معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون و کار: طرح «پزشک امین» در طرح «پزشک خانواده» ادغام می شود.

پس از حدود ۲ ماه از اجرای طرح «پزشک امین» از سوی تامین اجتماعی در استان گیلان یک مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر از توقف این طرح و ادغام آن با پزشک خانواده وزارت بهداشت داد.اجرای طرح پزشک امین از حدود ۲ ماه قبل در استان گیلان به صورت آزمایشی آغاز شد و قرار بود که پس از بررسی نتایج، از سال آینده اجرای آن در سراسر کشور آغاز شود.
 طرح پزشک امین دارای مزایای بسیاری ازجمله ایجاد پرونده سلامت، درمان رایگان بیماران دارای سن ۶۰ سال به بالا، ارائه خدمات دارویی رایگان و... است.از زمان اجرای این طرح در گیلان، مخالفت های بسیاری از سوی مسئولان وزارت بهداشت با این طرح شد و وزیر بهداشت آن را مداخله تامین اجتماعی در امر درمان و موازی کاری با طرح پزشک خانواده ذکر کرد. این مخالفت ها و نامه نگاری ها به مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز کشیده شد و مسئولان تامین اجتماعی وزارت بهداشت در نشستی مشترک با کمیسیون بهداشت، این موضوع را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت قرار شد تامین اجتماعی با هماهنگی وزارت بهداشت نسبت به اجرای طرح پزشک امین اقدام کند. اما این توافق باز هم وزارت بهداشت را راضی نکرد و مخالفت ها و پیگیری ها برای متوقف کردن طرح در حالی ادامه داشت که مسئولان تامین اجتماعی از جمله حافظی مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی اجرای طرح پزشک امین را مکمل طرح پزشک خانواده می دانستند. اما با تغییر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به ظاهر رویه این سازمان در اجرای این طرح نیز تغییر کرده و نظر بر توقف این طرح است.


توقف طرح پزشک امین و ادغام آن با طرح پزشک خانواده
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام ادغام طرح پزشک امین صندوق تامین اجتماعی در طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت، گفت: استان گیلان که در طرح پزشک امین تامین اجتماعی به عنوان استان پایلوت انتخاب شده بود، به جمع سه استان پایلوت طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت و درمان می پیوندد.


ثبت نام کنندگان به طرح پزشک خانواده ملحق می شوند
سیدعبدا... عمادی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که طرح پزشک امین هنوز در گیلان اجرا نشده و تنها از متقاضیان ثبت نام به عمل آمده است، اظهار کرد: ثبت نام کنندگان این طرح به طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت ملحق می شوند.


ادغام؛ برای جلوگیری از موازی کاری
وی در ادامه با تاکید بر جلوگیری از موازی کاری عنوان کرد: چارچوب کلی پزشک امین چیزی جدای از طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت نبود، اما تامین اجتماعی به دلیل اقدامات درون سازمان مایل به انجام آن بود که با صحبت های انجام شده با مسئولان صندوق تامین اجتماعی مقرر شد این طرح با طرح پزشک خانواده ادغام شود تا از موازی کاری جلوگیری شود.معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با تاکید بر لزوم اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: این طرح تکلیف قانونی برنامه پنجم توسعه و مبنای تفاهم نامه وزارت خانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملزم به رعایت تمام مفاد این تفاهم نامه است.شایان ذکر است در اوایل اجرای طرح پزشک امین وزیر بهداشت در نامه ای به شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرای این طرح را مداخله غیرمجاز در امر سلامت و غیرقانونی ذکر کرد.وی در این نامه تصریح کرد: در زمانی که وزارت بهداشت براساس قانون تمام تلاش خود را در اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در تمام کشور و در سال جاری در ۳ استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری به کار بسته، طرح پزشک امین موازی کاری با طرح پزشک خانواده است.


طرح پزشک امین مداخله در امر درمان و غیرقانونی است
همچنین یک عضو کمیسیون بهداشت نیز گفت: اگر اجازه دهند که وزارت بهداشت طرح پزشک خانواده را اجرا کند بهتر از این است که هر گوشه ای یک سازمان بخواهد طرحی برای خود اجرا کند.سیامک مره صدق اظهار کرد: سازمان تامیناجتماعی حق دخالت در امر درمان را ندارد و بهتر است اجازه دهد وزارت بهداشت طرح پزشک خانواده را اجرایی کند. این کار موازی کاری با طرح پزشک خانواده و مداخله در امر درمان است و مجلس با این موضوع مخالف است.


طرح شکایت از تامین اجتماعی تنظیم شده بود
دکتر سیدرمضان محسن پور معاون وزیر بهداشت نیز در این باره به خراسان گفت: از زمان اجرای طرح پزشک امین از سوی تامین اجتماعی، وزارت بهداشت بارها مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد و بر غیرقانونی بودن اجرای آن توسط تامین اجتماعی تاکید کرد.

وی افزود: حتی قرار وزارت بهداشت در این زمینه این بود که درصورت بی توجهی تامین اجتماعی به نامه نگاری ها و مکاتبات و مخالفت ها موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنیم و در همین زمینه طرح شکایت از سازمان تامین اجتماعی درباره اجرای غیرقانونی طرح پزشک امین تنظیم شده بود.

دکتر محسن پور تصریح کرد: اما در هفته گذشته در نشست مشترک  میان وزارت بهداشت ووزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر وعده توقف اجرای این طرح را داد که در حال حاضر عملیاتی شده است. بنا به گفته معاون وزیر بهداشت با توقف طرح پزشک امین و همکاری تامین اجتماعی طرح پزشک خانواده با قوت بیشتری ادامه می یابد.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha