چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 42672

اگر روی شانه‌هایتان از شوره زیاد سفید می‌شود و رنگ موهایتان در حال سفید شدن است از مواد غذایی حاوی روی و مس استفاده کنید.

سلامت نیوز: آنچه كه به دهان می‌گذارید سلامت موهایتان را تضمین می‌كند، نه محصولات بهداشتی مو!

ظاهر پرپشت و براق و ریشه سالم موها مدیون تغذیه خوب صاحبش است و موهای ضعیف، نازك و كدر، تغذیه ضعیف را نشان می‌دهد. از وقتی‌كه مو جوانه می‌زند و شروع به رشد می‌كند نیاز به مراقبت دارد. بهبود تغذیه تنها راه برای رسیدن به مویی سالم است كه هم قوی و مستحكم است و هم ظاهر زیبایی دارد. میانگین رشد موی یك فرد 8/3 -3/1 سانتی‌متر در ماه است. این به‌این معناست كه فقط شش ماه طول می‌كشد تا شما تاثیر مثبت تغذیه درست را روی موهایتان ببینید. در ضمن تغذیه مناسب نه تنها روی سلامت موهایتان اثر می‌گذارد بلكه روی سلامت جسمی‌تان نیز اثر دارد در حالی‌كه این تاثیر را می‌توانید همان زمان روی سلامت خود ببینید.
متن زیر در مورد شش ماده مغذی است كه موهایتان برای سالم ماندن باید از آنها تغذیه ‌كنند.

پروتئین
اگر موهایتان نازك شده است و رشد كمی دارد.
مو در واقع از كراتین تشكیل شده كه خود شامل صدها پروتئین است. اگر رژیمی كه به مقدار كافی پروتئین دارد را رعایت نكنید، موهایتان كندتر رشد می‌كند و تار آن نازك‌تر می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت كه موی سالم به وعده اصلی غذایی شما بستگی دارد. پروتئین حیوانی موجود در گوشت، تخم مرغ و لبنیات، تمام آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن كه خود قادر به ساختن آن نیست را داراست و به همین دلیل این نوع پروتئین، به پروتئین كامل معروف است. پروتئین‌هایی كه كامل نیستند در غلات، حبوبات، مغز‌ها و دانه‌ها یافت می‌شوند. خوشبختانه تركیب پروتئین‌های غیركامل با هم آمینو اسید مورد نیاز یك وعده شما را تامین می‌كند. در اینجا چند نمونه از تركیب دو نوع پروتئین غیركامل را می‌خوانید كه با یك پروتئین كامل برابری می‌‌كنند. غلات+ لبنیات= ماست و برشتوك - جو دو سر و شیر
غلات +حبوبات= برنج و لوبیا=كره بادام زمینی و نان جو سیاه
حبوبات+ لبنیات= لوبیا و پنیر
دانه‌ها+ غلات= نان كنجدی
دانه‌ها+ لبنیات= تخم آفتاب گردان و پنیر

امگا3
اگر به «اگزما» یا «پزوریاس» مبتلا هستید.
پیروی از رژیمی كه غنی از امگا3 (اسید چرب مفید) باشد، موهای خشك و ضعیف را زنده و مرطوب می‌كند. كمبود امگا3 احتمال ابتلا به شوره‌های خشك و چسبناك، اگزما و پزوریاس را زیاد می‌كند.
بهترین منبع امگا3 ماهی‌های چرب، دانه كتان و انواع مغز‌هاست.
شاه‌ماهی، بیشترین میزان امگا3 را در یك وعده غذایی دارد و بعد از آن ماهی ماكارل (مثل شیرماهی)، ماهی سالمون، ماهی قزل‌آلا و ماهی تن بیشترین میزان امگا3 را دارند.
یك چهارم یك فنجان دانه‌كتان، هفت گرم امگا3 دارد. اما جویدن این مقدار دانه مسلما آسان نیست. بهترین كار جایگزین كردن روغن دانه كتان به جای دانه آن است. یك قاشق چای‌خوری روغن دانه‌كتان دارای 5/2 گرم امگا3 است. روغن را می‌توانید به سركه مصرفی‌تان اضافه كنید و همراه سالادتان میل كنید.
سویا و گردو هم مقدار قابل توجهی امگا3 دارند كه می‌توانید به‌عنوان میان وعده از آنها استفاده كنید.

آهن
اگر موهایتان مشت‌مشت می‌ریزد.
آهن، خون‌ساز است و نقش مهمی در اكسیژن‌رسانی سلول‌های بدن از جمله موها دارد.
اگر آهن موجود در رژیم غذاییتان كم باشد به آنمی (كم خونی مزمن) مبتلا خواهید شد كه یكی از عوارض آن ریزش مو است.
آهن موجود در گوشت حیوانات راحت‌تر از آهن موجود در پروتئین‌های گیاهی مثل عدس و لوبیا جذب می‌شود.
اگر گیاه خوارید: اگر گیاه خوارید و به دنبال گیاهانی هستید كه غنی از آهن هستند، حتما آنها را با میوه یا گیاهی مصرف كنید كه میزان قابل توجهی ویتامین C داشته باشد، چون مصرف همزمان آهن و ویتامین C جذب آهن را افزایش می‌دهد.
چند نمونه از تركیب این دو:
-فلفل دلمه‌ای و عدس
-بروكلی و شیر سویا
-گوجه فرنگی پخته‌شده و لوبیا
-آب پرتقال و برشتوك غنی‌شده از آهن

ویتامین C
اگر به دنبال موهایی براق و محكم و حالت‌پذیر هستید.
نه تنها این ویتامین به جذب آهن كمك بسیاری می‌كند، بلكه برای كلاژن‌سازی هم بدن به آن نیاز دارد.
این پروتئین لیفی‌شكل در تمام بافت پوست و مو وجود دارد و عامل شكل‌گیری ساختاری پوست و مو انعطاف پذیری، شفافیت و استحكام آنهاست.
رژیم غذایی كه سرشار از میوه‌ها و سبزیجاتی مانند مركبات و سبزیجاتی كه برگ‌های سبز تیره دارند (كلم پیچ، بروكسل، جوانه‌ها، اسفناج) است، نیاز روزانه به این ویتامین را تامین می‌كند.

ویتامین ب كمپلكس
اگر موهایتان ریزش دارد و رشد آن كم و ساقه‌اش ضعیف و شكننده شده است.
ویتامین‌های گروه ب از جمله فولات، بیوتین و ویتامین‌های ب6 و ب12 برای رشد موها بسیار ضروری هستند. كمبود ویتامین‌های گروه ب باعث ریزش، رشد كم و ضعیف و شكننده شدن موهایتان می‌شود.
اگر ریزش موهایتان مربوط به كمبود بیوتین باشد، قطعا با مصرف ویتامین مشكل‌تان حل می‌‌شود.
فرق فولات و اسید فولیك: هر دوی اینها یك كار انجام می‌دهند، اما فرق آنها این است كه فولات در مواد غذایی یافت می‌شود، اما اسید فولیك ساخته دست بشر است و در مكمل‌های غذایی و مولتی ویتامین‌ها وجود دارد.

منابع غنی گروه ویتامین ب:
-فولات: آواكادو، مارچوبه، آرتیشو، چغندر، پرتقال، بروكلی، بروكسل، جوانه‌ها، اسفناج، نخود فرنگی، سویا، نخود، عدس و بوقلمون
- بیوتین: گل كلم، هویج، موز، غلات، مخمر، آرد سویا، جگر و ماهی سالمون
- ب6: پوست سیب زمینی سفید، نخود، موز، عدس، گوشت گاو، مرغ و ماهی سالمون
- ب12: گوشت گاو، گوشت گوسفند، جگر، زرده تخم مرغ، پنیر

روی و مس
اگر روی شانه‌هایتان از شوره زیاد سفید می‌شود و رنگ موهایتان در حال سفید شدن است.
هر دوی این مواد معدنی برای سلامت مو ضروری هستند.
بدن ما به فلز روی، برای رشد و ترمیم بافت‌ها نیاز دارد و مو هم از این قاعده مستثنی نیست. كمبود روی باعث رشد كم، ریزش موها و شوره سر می‌شود.
مس، جزیی از ملانین است كه رنگدانه‌های پوست و مو از آن ساخته می‌شوند. كمبود مس باعث سفید شدن موها می‌شود.
روی و مس برای جذب شدن حین هضم غذا با هم رقابت می‌كنند و باید هر دو با هم مصرف شوند تا میزان مواد معدنی بدن متعادل شود. مواد غذایی غنی از روی: پروتئین‌های حیوانی، بادام زمینی، تخم كدو، نخود و گندم
مواد غذایی غنی از مس: جگر، آووكادو، موز، سیر، حبوبات، قارچ، مغز‌ها، دانه‌ها، سیب‌زمینی، آلو سیاه، تربچه، سویا و غلات سبوس‌دار.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha