كارشناس هموفیلی مركز مدیریت پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان این كه در حال حاضر تعداد مراكز درمانی ایده‌آل برای بیماران هموفیلی كم است، اظهار داشت: تا پایان سال جاری 2 مركز جامع درمان هموفیلی برای كودكان و بزرگسالان در تهران احداث می‌شود.

دكتر راضیه حنطوش در گفت وگو با ایسنا، گفت: در حال حاضر تنها 6 مركز درمانی در تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز و كرمان به طور مستقل به بیماران هموفیلی خدمات ارائه می‌كنند.

وی افزود: با در نظر گرفتن این شرایط و با توجه به اهمیت درمان مستمر و در دسترس این بیماران، در حال احداث یك مركز درمان در بیمارستان مفید ویژه كودكان و یك مركز دیگر در بیمارستان امام خمینی (ره) برای بزرگسالان هستیم.

كارشناس هموفیلی مركز مدیریت پیوند و بیماریهای خاص، به جلسه اخیر این مركز با معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت اشاره كرد و گفت: نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی برای تجهیز دارویی این دو بیمارستان بود كه با برگزاری این جلسه، حمایت معاونت غذا و داروی وزارتخانه در این رابطه جلب شد.

دكتر حنطوش اظهار كرد: مراكز جامع درمان هموفیلی شامل بخش‌های مختلفی از جمله داروخانه، ارتوپدی، هماتولوژی، فیزیوتراپی و دندانپزشكی است. در حال حاضر داروخانه مركز درمانی امام خمینی (ره) با اختصاص یك شعبه از داروخانه سیزده آبان به خود در حال فعالیت است.

وی خاطرنشان كرد: برای انجام این طرح 500 تا 600 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

كارشناس هموفیلی مركز مدیریت پیوند و بیماریهای خاص، با بیان اینكه طرح احداث این دو مركز سال گذشته تدوین شد، گفت: جذب اعتبارات و جلب مساعدت‌های دانشگاه‌ها نیز سال گذشته صورت گرفت.

دكتر حنطوش با بیان این كه در تهران هزار و750 بیمار هموفیلی وجود دارد، تعداد كودكان هموفیلی زیر 12 سال را 400 تا 500 نفر دانست و خاطرنشان كرد: با توجه به این كه یك بیمار هموفیلی نیازمند معاینه و درمان از جنبه‌های مختلف علاوه بر دریافت فاكتور انعقاد خون است، انتظار داریم تقریبا تمام بیماران برای درمان، به این دو مركز مراجعه كنند.

وی یادآور شد: این مراكز دولتی هستند. بنابراین با مراجعه آنها علاوه بر اینكه بیماران از خدمات به صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند، نام آنها ثبت و پرونده‌ای نیز برای بیماران تشكیل می‌شود.

این عضو مركز مدیریت پیوند و بیماریهای خاص همچنین با ابراز اینكه بیماران هموفیلی با مشكلات عدیده‌ای دست به گریبان بوده و از این رو از نظر عاطفی و روحی تحت فشارقرار دارند، خاطرنشان كرد: در مراكز جامع درمان بیماران هموفیلی، مددكاران اجتماعی نیز برای رسیدگی به مشكلات بیماران به كار گرفته می‌شوند.

دكتر حنطوش به احداث درمانگاهی نیز برای بیماریهای عفونی كه بیماران در اثر تزریق خون به آنها دچار می‌شوند، اشاره كرد و به ایسنا گفت: در نظر داریم یك آزمایشگاه ژنتیك علاوه بر بخش مشاوره ژنتیك نیز در مراكز جامع درمان در نظر بگیریم.

وی با اعلام اینكه در سال جاری برنامه‌ای برای احداث مراكز جامع درمانی در سایر شهرهای كشور وجود ندارد، یادآور شد: 15 تا 20 مركز نیز برای درمان بیماران هموفیلی در دانشگاه‌های قطب كشور در نظر گرفته‌ایم.

كارشناس هموفیلی مركز مدیریت پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در پایان به خدمات مناسبی كه تاكنون از سوی كانون هموفیلی به بیماران ارائه شده اشاره كرد و گفت:‌ از این پس سازمان‌های غیردولتی در موازات وزارتخانه به كار خود ادامه خواهند داد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha