یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۹
کد خبر: 42974
سلامت نیوز : کنترل سطح کلسترول خون کار نسبتا ساده ای بوده و باید از غذاهای کم چربی و کم کلسترول باید استفاده کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، دکتر داوود کاظمی صالح، دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی قلب و عروق اظهار داشت: در مقدار مصرفی روزانه كلسترول متخصصان قلب توصیه می کنند که باید میزان دریافتی روزانه کلسترول کمتر از دویست میلی گرم باشد.

وی گفت: گیاهان حاوی کلسترول نیستند بنابراین تمامی کلسترول های رژیم غذایی از محصولات و فرآورده های حیوانی نشات می گیرند.

کاظمی صالح عنوان کرد: جگر سیاه، دل، قلوه و مغز دارای حاوی مقادیر زیادی کلسترول هستند و همچنین هر زده تخم مرغ حاوی 213 میلی گرم کلسترول است.

وی افزود: گوشت های بدون چربی، ماهی ها، گوشت طیور( جوجه و بوقلمون) بدون پوست دارای مقادیر کمی از کلسترول بوده و می توان آنها را مصرف کرد و باید از مصرف گوشت های پرچربی اجتناب نمود.

این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: باید افراد به این نکته توجه داشته باشند که کنترل سطح کلسترول خون کار به طور نسبی ساده ای بوده و بدین منظور از غذاهای کم چربی و کم کلسترول بیشتر باید استفاده کرد و از مصرف غذاهای حاوی چربی اجتناب کرد.

وی افراد را به مصرف بیشتر میوه ها، سبزیها، استفاده از دانه های گیاهی مثل سویا به جای گوشت چرب و نیز استفاده از گوشت تازه طیور بدون پوست، گوشت های بدون چربی، به جای گوشت پرچرب، شیر یا محصولات لبنی کم چربی، گوشت سفید ماهی و استفاده از روغن های مایع گیاهی، مانند روغن ذرت و آفتابگردان در طبخ غذاها توصیه کرد.

کاظمی صالح افزود: گوشت چرخ کرده ای که از بیرون تهیه می شود ممکن است حاوی مقدار زیادی چربی باشد بنابراین با تهیه گوشت خالص و بدون چربی و چرخ کردن آن در کاهش مصرف چربی به خود و خانواده تان کمک نمایید و همچنین حتی روغن های غیر اشباع چند گانه هم چنانچه به طور مصنوعی با روش هیدروژن ناسیون سفت تر شوند می توانند برای بدن مضر باشند و مثل روغن نباتی جامد باشد.

این متخصص خاطر نشان کرد: جگر سیاه، قلوه، مغز ( به استثنای دل) که حاوی مقادیر زیادی کلسترول هستند را بسیار محدود کرده و کم مصرف کرد و همچنین باید در نظر داشت بیش از سه زرده تخم مرغ در هفته مصر ف نشود که شامل تخم مرغ های مصرفی در غذاهای مختلف نیز است.

وی تاکید کرد: سفیده تخم مرغ حاوی کلسترول نبوده و منبع خوبی برای پروتئین هاست که می توان دو سفیده تخم مرغ را جایگزین هر زده تخم مرغ در غذاها کرد.

کاظمی صالح در مورد گوشت هم گفت: سعی کنید از گوشت های قرمز بدون چربی و لخم استفاده کنید و تمامی لایه های چربی را از گوشت جدا کنید و گوشت غاز و اردک كه حاوی مقادیر بیشتری چربی هستند ولی گوشت جوجه بوقلمون چربی کمتری دارد به هر حال گوشت سفید طیور بر گوشت قرمز چرب ارجح است و باید به خاطر داشت که پوست طیور را جدا کنید زیرا بیشتر چربی آنها در پوستشان ذخیره است و در موارد رژیم غذایی به منظور کاهش کلسترول ، گوشت ماهی حتی از گوشت قرمز بدون چربی هم بهتر است و نباید از گوشت قرمز زیاد استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha