سلامت نیوز : بازار دارو این روزها بسیار داغ است و در حالی به کار خود ادامه می دهد که بسیاری از تولید کنندگان و وارد کنندگان دارو در کشور به دلیل اخبار ضد ونقیض از گرانی دارو و نوسانات ارز با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.به گفته برخی کارشناسان همین رقابت در برخی داروها عاملی برای کاهش قیمت آن شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز، با تولید داروهای ایرانی به خصوص داروهای بیماران خاص، بسیاری از شرکت‌های وارد کننده دارو از ارزان شدن و سود حاصل از واردات نگران هستند و بسیاری ازآنان این سوال را مطرح می‌کنند که چرا دارو‌های وارداتی باید ارزان شود.

البته در این میان بحث رقابت نیز مطرح است به نحوی که با تولید داخل و ارزان شدن دارو واردکنندگان نیز باید قیمت داروی خود را کاهش دهند.

بیماران نارسایی کلیه اکثرا از داروی «سل سپت» استفاده می‌کنند. این دارو حدود ۲۵ سال کاملا وارداتی بود و در حال حاضر یک سال است توسط داروسازان ایرانی تولید و عرضه می‌شود.

قبل از تولید دارو توسط داروسازان کشور یارانه و پوشش بیمه‌ای برای داروهای وارداتی وجود داشت ولی در حال حاضر با وجود نوع ایرانی آن، این تمهیدات کمتر شده است چرا که در این صورت مردم به هیچ عنوان به سمت داروهای تولید داخل نمی‌روند.پس بنابراین با رقابت ایجاد شده داروهای وارداتی ارزان‌تر می‌شوند.

در این میان برخی ازداروخانه‌ها ازموضوع گران شدن سکه و ارز سوء استفاده کرده و دارو را با قیمت بیشتری به فروش می‌رسانند به طوری که وزیر بهداشت در واکنش به گران فروشی دارو گفته بود: «هیچ کس حق گران فروشی دارو‌ را ندارد. اگر مردم در مراجعه به داروخانه‌ها متوجه این گرانفروشی شدند باید اطلاع دهند و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت حتما پیگیری می‌کنند و با متخلفین برخورد شدیدی خواهد داشت.»

ازسویی با توجه به شرایط موجود،بسیاری از داروهای وارداتی را با قیمت بالایی خریداری می‌کنیم به همین دلیل با تولید داخل علاوه بر اینکه می‌توانیم نیازهای کشور را برطرف کنیم مسلما در صادرات دارو نیز موفق خواهیم بود ولی متاسفانه برخی از افراد به دلیل منافع شخصی از افزایش قیمت دارو صحبت می‌کنند.

دکتر محمدرضا شانه ساز، معاون داروی سازمان غذا و دارو در این زمینه گفت: «هدف ما سلامت مردم است در واقع ما رقابت را ایجاد می‌کنیم تا قیمت دارو‌ها در کشور ارزان‌تر شود.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این صورت تنها از تولیدات داخل حمایت می‌شود خاطر نشان کرد: «وقتی تولید کننده جدید با قیمت کمتری دارو را عرضه می‌کند مسلما شرکت‌های وارد کننده برای رقابت باید قیمت دارو را کاهش دهند.»

شانه ساز همچنین در خصوص تاثیر افزایش ارز بر قیمت داروهای وارداتی یادآور شد: «تا به حال تمام ارز‌ها دولتی بوده و کسی ارز آزاد برای دارو تهیه نکرده است.»

وی ضمن تکذیب شایعه گرانی داروی سل سپت (داروی بیماران نارسایی کلیه) یادآور شد: «داروی سل سپت چند سال در انحصار کشور‌های خارجی بوده و از یارانه و پوشش بیمه برخوردار بود ولی از آنجایی که این دارو در ایران توسط دو تولید کننده در بازار عرضه می شد تمهیدات کمتری برای آنان در نظر گرفته شد.»

معاون داروی سازمان غذا و دارو همچنین گفت: «واقعیت این است که داروهای بیماران کلیوی ارزان شده ولی چون برخی از پزشکان و بیماران اصرار دارند این دارو را با مارک خاصی تهیه کنند با مشکل مواجه می‌شوند بنابراین طبیعی است که وقتی درکشوری تولید داخل وجود داشته باشد حمایت و پوشش بیمه‌ای کمتری برای داروهای وارداتی لحاظ شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha