سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 43048
سلامت نیوز : رییس اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: طرح بررسی و مقایسه عوارض نوعی از قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری ساخت داخل كشور با عوارض قرص های مشابه ساخت خارج، آغاز شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا 'محمد اسلامی' افزود: در این بررسی میزان هورمون و ماده موثر این نوع قرص های موجود در بازار با قرص های ساخت خارج بررسی می شود.

وی تصریح كرد: این قرص ها از نظر اثربخشی با هم تفاوتی ندارند به آن معنا كه میزان اثربخشی هر دو قرص بیش از 99 درصد است اما چنانچه نتایج بررسی ها نشان دهد كه قرص های خارجی از نظر عوارض جانبی بهتر هستند و مردم آنها را راحت تر تحمل می كنند، اقدامات لازم انجام خواهد شد.

رییس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت ادامه داد: چنانچه عوارض جانبی قرص های خارجی كمتر باشد، در طول یك فاصله زمانی، اینگونه قرص ها جمع آوری و به تدریج با قرص های دارای عوارض كمتر جایگزین می شوند.

اسلامی گفت: جمع آوری نمونه قرص ها، حداقل شش ماه طول می كشد و بررسی ها نیز زمان بر است.

وی در عین حال افزود: البته انتخاب قرص را بطور قطع به عهده مردم می گذاریم به آن معنا كه قرص های قبلی بطور اجباری از بازار جمع آوری نمی شوند بلكه دو نمونه قرص در كنار یكدیگر قرار می گیرند.

رییس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت گفت: سلیقه مردم ملاك قرار می گیرد تا هر یك از این داروها به چه میزان در طول زمان تامین شود.

اسلامی از بیان نام این قرص ها خودداری كرد و افزود: چون تركیبات این نوع قرص ها را اغلب كارخانه ها می سازند ، نمی توان نام تجاری آن را ذكر كرد اما این قرص ها، قرص های استروژن دار هستند.

وی یادآور شد این نوع قرص های هورمونی در ماه های نخست استفاده، عوارضی مانند تهوع و سردرد را ایجاد می كنند و چنانچه میزان هورمون این قرص ها كمتر باشد، عوارض نیز كاهش خواهد یافت.

گفته می شود حدود یك میلیون زن در كشور زیر پوشش مراكز درمانی بخش دولتی از اینگونه قرص ها استفاده می كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha