شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 43223

فست‌فودها و رژیم غذایی پرنمك از عوامل خطر ابتلا به سرطان معده است

سلامت نیوز : معده یكی از اعضای موجود در شكم و بخشی از دستگاه گوارش است و مانند هر كدام از اعضای دیگر مستعد ابتلا به سرطان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پس از این كه غذا جویده و بلعیده شد از طریق لوله‌ای به نام مری از دهان وارد معده می‌شود. معده عضوی كیسه مانند و دارای 5 قسمت مختلف است كه ترشحات مختلفی برای هضم اولیه غذا ترشح می‌كند. سرطان در هر كدام از این مناطق پنجگانه ممكن است شروع شود و گاهی علایم و میزان بهبودی بر حسب محل ابتلا تفاوت می‌كند.

دیواره معده از پنج لایه تشكیل شده است. داخلی‌ترین لایه كه حایز اهمیت خاص است لایه مخاطی نامیده می‌شود واكثر سرطان‌های معده نیز از این قسمت شروع می‌شود. هر چه سرطان به بافت‌های زیرین نفود كند احتمال بهبودی كاهش می‌یابد.

سرطان معده در طی سالیان و با آرامی رشد می‌كند اما قبل از این كه سرطان به معنای واقعی ایجاد شود، تغییراتی در لایه‌های معده ایجاد می‌شود. این تغییرات اولیه به ندرت علایم ایجاد می‌كنند و تشخیص داده نمی‌شوند.

بنابر اعلام اداره سرطان مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، با دانش فعلی بشر، پیشگیری از بروز سرطان‌ها با كنترل عوامل خطر مقدور و تشخیص زودرس با هدف درمان قطعی در مورد بسیاری از سرطان‌ها امكان پذیر است. تخمین زده می‌شود كه بیش از یك سوم تمام موارد سرطان‌ها قابل پیشگیری و یك سوم دیگر به شرط تشخیص زودهنگام، بالقوه درمان پذیر هستند.

 سرطان معده و ریسك فاكتورهای ابتلا به آن
عفونت معده با باكتری هلیكوباكترپیلوری، ابتلا به گاستریت مزمن معده، سن بالا (بیش از 50 سال)، جنس مذكر، رژیم غذایی (پرنمك، كم میوه و كم سبزیجات)، كم خونی، سیگار كشیدن، متاپلازی روده‌ای، پولیپوز آدنوماتوز فامیلی با پولیپوز معده، مصرف غذاهای حاوی نیترات بالا بویژه فست فودها و نیز مصرف غذاهای نمك سود و دودی شده و آماده‌سازی نامناسب غذا به همراه استفاده از غذاهای مانده از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان معده هستند.

علایم و نشانه‌های سرطان معده
- مرحله اولیه: سوء هاضمه و ناراحتی معده، احساس نفخ و باد كردن بعد از غذا خوردن، تهوع خفیف، كاهش اشتها، سوزش سردل

- مرحله پیشرفته: خون در مدفوع، استفراغ، كاهش وزن بدون علت قابل توجیه، درد معده، زردی، تجمع آب داخل شكم (آسیت)، اختلال بلع (دیسفاژی)

چگونگی تشخیص سرطان معده
- معاینه بالینی و شرح حال: ارزیابی عادات و وضعیت سلامت و بیماری فرد، انجام معاینات بالینی

- بررسی پاراكلینیك: شمارش كامل سلول‌های خونی (تعداد گلبول‌های قرمز خون، گلبول‌های سفید خون و پلاكت‌ها، میزان هموگلوبین)، آزمون گایاك ( بررسی وجود خون پنهان در مدفوع)، آزمون بلع باریم، آندوسكوپی فوقانی و نمونه‌برداری، سی تی اسكن.

- آزمون‌ها و روش‌های مورد استفاده برای مرحله بندی سرطان از جمله CA125 و CEA در خون، عسكبرداری با اشعه X از قفسه سینه، سونوگرافی اندوسكوپی، سی تی اسكن، لاپاراسكوپی و ...

چگونگی درمان سرطان معده
- جراحی: جراحی رایج‌ترین درمان برای همه مراحل سرطان معده بوده و به صورت برداشت نسبی یا كامل معده انجام می‌شود.

- سایر درمان‌ها: شیمی درمانی، اشعه درمانی، شیمی اشعه درمانی، درمان بیولوژیك

 چگونگی پیشگیری از بروز سرطان معده
- حفظ وزن مناسب با انجام فعالیت فیزیكی حداقل سی دقیقه در پنج روز هفته

- عدم استعمال دخانیات

- استفاده از حداقل 5 وعده سبزیجات و میوه‌های مختلف در روز

- محدودیت مصرف گوشت قرمز یا گوشت‌های فرآوری شده و استفاده از غلات كامل

- عدم مصرف الكل

- محدودیت مصرف غذاهای نمك سود و دودی شده و فست فودها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha