مواد شوینده احتمال ابتلا به اگزمای تماسی را افزایش می‌دهد

سلامت نیوز : دبیر انجمن متخصصان پوست عنوان كرد: خشكی پوست، خارش، قرمزی، التهاب و در نهایت اگزما در انتظار افرادی است كه مواد شوینده را به دفعات و بدون استفاده از دستكش مورد استفاده قرار می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر محمد گلشنی ، درباره آسیب‌های احتمالی پوست در حین استفاده از مواد شوینده در ایام خانه تكانی عید نوروز، گفت: به این دلیل كه مواد شوینده قدرت پاك‌ كنندگی بالایی دارند از چربی طبیعی سطح پوست می‌كاهند.

وی ادامه داد: در حقیقت چربی روی پوست كه یك لایه دفاعی فوق‌العاده موثر است در تماس با مواد شوینده از بین می‌رود و این سد پوستی محافظت كننده، شكسته می‌شود.

دبیر انجمن متخصصان پوست ایران، با اشاره به این‌ كه پوست سالم در مقابل نفوذ تمامی میكروب‌ها كاملا مستحكم است و هیچ میكروبی نمی‌تواند از پوست سالم رد شود،‌ اظهار كرد: پوست می‌تواند رطوبت خود را به دلیل وجود قشر چربی حفظ كند. اما وقتی مواد شوینده قوی به دفعات در طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرند، پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان این ‌كه خشكی پوست، نخستین علامت ظاهر شونده پس از كاهش رطوبت است، اظهار كرد: پس از آن خارش، قرمزی، التهاب و در نهایت اگزما در انتظار افرادی است كه مواد شوینده را به دفعات مورد استفاده قرار می‌دهند.

گلشنی، توصیه كرد: افرادی كه به حفظ نظافت بیش از حد لازم اهمیت می‌دهند و بویژه زنان خانه‌دار در ایام خانه تكانی حتما از دستكش‌های نخی برای نظافت و از دستكش‌هایی كه دارای یك لایه نخی داخلی و رویه پلاستیكی هستند برای شست‌وشوی ظروف و هنگام كار با پاك‌كننده‌ها استفاده كنند.

دبیر انجمن متخصصان پوست ایران، ضمن تاكید بر لزوم استفاده از كرم‌های مرطوب كننده پس از اتمام كار با مواد شوینده، عنوان كرد: استفاده از كرم‌های مرطوب كننده با پایه چرب‌تر نظیر وازلین و اوسرین می‌تواند در این خصوص موثر واقع شود.

وی اضافه كرد: زمان استفاده از این كرم‌ها، بلافاصله پس از اتمام شست‌وشوی دست است كه هنوز هم رطوبت دارد. مرطوب‌كننده‌های آبكی چندان مناسب نیستند.

این متخصص پوست و مو با بیان این كه اگر خشكی پوست شدیدتر شود و با نرم‌ كننده‌هایی نظیر اوسرین و وازلین بهبود نیابد، مراجعه به پزشك ضروری است، گفت: مواد شوینده به این دلیل كه در ردیف مواد محرك پوست قرار می‌گیرند، می‌توانند منشا ایجاد اگزمای تماسی پوست شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha