یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 43370
سلامت نیوز: ۳هزار میلیارد تومان کسری وزارت بهداشت است که تنها ۲۹۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده یعنی کمتر از ۱۰ درصد وعده‌های داده شده به وزارت بهداشت رسیده است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز، موضوعی که بیشتر در روزهای آخر سال در حوزه سلامت داغ می‌شود بحث کسری بودجه وزارت بهداشت است که امسال با سال‌های پیش متفاوت‌ بوده و میزان آن نسبت به سال‌های گذشته حدودا ۳ برابر شده است.

از دلایل مهم این کسری بودجه قرار و وعده دولت بود که که بر این اساس باید مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان را از مازداد درآمد نفتی به بخش سلامت اختصاص دهد که فقط ۲۹۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

این در حالی است که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هزینه‌های بخش سلامت چندین برابر شده و بخش‌های مختلف برای پرداخت آن‌ها به کارهای مختلفی دست زدند که مهم‌ترین آن‌ها افزایش قیمت خدمات است. از طرفی بخش‌های دولتی هم به علت کم‌شدن تواناییشان برای اداره بیمارستان‌ها، یا زمین‌گیر شده‌اند یا به سمت خصوصی شدن گام برداشته‌اند که خصوصی‌شدن آن‌ها هم بدون پشتوانه بیمه‌ای، هزینه‌ها را بر دوش مردم بالا می‌برد.

در این خصوص کامران باقری لنکرانی وزیر سابق بهداشت می‌گوید: اینکه بخش دولتی خدمات سلامت، به علت بدهی‌های زیاد زمین گیر شود و نتواند ارائه خدمت کند و به نوعی مردم مجبور شوند برای دریافت خدمات با کیفیت، به بخش خصوصی بروند چالش جدی برای نظام سلامت است.

وی افزود: باید ۱۰ درصد اعتبارات یارانه‌ها به بخش سلامت اختصاص پیدا کند که متاسفانه این موضوع با تبصره‌هایی که در بندهای دیگر قانون آ‌مده به نوعی مخدوش شده است و این طور نیست که این رقم به آسانی در اختیار بخش سلامت قرار گیرد.

اما نرسیدن بودجه سلامت به وزرات بهداشت بالاخره صدای سید عباس حسنی معاون توسعه وزارت بهداشت را هم درآورد و وی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: ۳ هزار میلیارد تومان کسری وزارت بهداشت است که حدود ۲۹۷ میلیارد تومان آن کمک شده است یعنی کمتر از ۱۰ درصد آن به وزارت بهداشت برگشته لذا اعتبارات ما محدود است.

با ادامه روند موجود که به نظر می‌رسد اراده‌ اصلاح آن در بین اعضای هیئت دولت کمرنگ است نتیجه‌ای جزء فشار بر اقشار مردم برای پرداخت هزینه‌های سلامت نخواهد بود. این در حالی است که در حال حاضر هم میزان هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در زمینه خدمات سلامت ۵۷ درصد است و این عدد قرار بود طی برنامه چهارم به ۳۰ درصد برسد.
از طرف دیگر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز چند روز پیش اعلام کرد که در بودجه امسال مصوب شده بود که ۳ هزار میلیارد تومان از درآمد مازاد نفت برای برنامه‌های سلامت در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد که رئیس جمهوری و معاونت راهبردی آن، جلوی آن را گرفته بودند اما مجلس مصوب کرد که این بودجه باید تا ۱۸ اسفند به وزارت بهداشت پرداخت شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه مجلس قرار بر این شده که مصوبات مجلس در مورد بودجه‌های دستگاه‌ها حتماً از سوی خزانه کشور به دستگاه‌ها پرداخت شود و دیگر رئیس جمهوری نمی‌تواند در مورد آن تصمیم دیگری بگیرد یا جلوی پرداخت این بودجه‌ها را بگیرد.

شهریاری خاطرنشان کرد: این مصوبه البته باید به تأیید شورای نگهبان برسد و بعد از آن خزانه کشور موظف است اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت از درآمد مازاد نفت را برای اجرای برنامه‌های سلامت را حداکثر تا ۱۸ اسفند امسال به این وزارتخانه پرداخت کند.

امیدواریم این اعتبار که باید برای اجرا و اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه تمام وزارت بهداشت، کمک به درمان بیماران سرطانی و صعب العلاج، تأمین داروی بیماران، به خصوص داروهای وارداتی، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، اجرای برنامه پزشک خانواده و نیز اجرای سایر تعهدات وزارت بهداشت هزینه شود؛ هر چه سریع‌تر پداخت شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha