دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 43446
سلامت نیوز: کارشناسان بهداشتی و پزشکی معتقدند که مردان به‌دلیل درگیرشدن با مشغله‌های زندگی شهری، به ندرت به سلامت جسمی و بهداشت روانی خود اهمیت می‌دهند و حتی گاه تا نمایان شدن کامل عوارض نامطلوب بیماری، به دلایل مختلف به پزشک مراجعه نمی‌کنند. این امر قطعا عوارض جبران‌ناپذیری را هم برای فرد و خانواده او و هم برای جامعه به‌دنبال دارد.

اول تا هفتم اسفند ماه به‌عنوان هفته سلامت مردان نامگذاری شده است تا شاید با این حرکت نمادین، مردان، فارغ از همه مشغله‌های زندگی، سلامت خود را جدی بگیرند. به این بهانه با چند تن از کارشناسان و متخصصان بهداشت و سلامت گفت‌وگوهای کوتاهی انجام شده است.

مهدی امیری، معاون ارتقای سلامت اداره کل سلامت شهرداری تهران درباره برنامه‌هایی که شهرداری تهران در هفته سلامت مردان برگزار کرده است گفت: از آنجایی که مردان به‌دلیل مشغله‌کاری، نسبت به سلامت‌شان بی‌توجه هستند به پیشنهاد انجمن اورولوژی ایران نخستین پنجشنبه اسفند ماه با نام سلامت مردان نام گرفت که البته 2سال است این مناسبت به صورت هفتگی برگزار می‌شود. به همین منظور ستادی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل و مقرر شد که سازمان‌های ذی ربط در این زمینه برنامه‌ریزی کنند و از آنجایی که شهرداری تهران نیز به‌عنوان یکی از بازوهای اجرایی در این ستاد عضویت دارد، برنامه‌های متعددی در این هفته برگزار می‌کند که البته در همه این برنامه‌ریزی‌ها انجمن اورولوژی ایران نقش اساسی دارد.

وی افزود: در این هفته در 100پایگاه مشاوره و معاینه خانه‌های سلامت در شهر تهران، مردان به‌صورت رایگان ویزیت می‌شوند. علاوه براین، برگزاری 170 کارگاه آموزشی، همایش‌های منطقه‌ای با هدف پیشگیری از بیماری‌های شایع مردان، اجرای برنامه‌های مختلف، مسابقه‌های ورزشی و تهیه بروشور و کتابچه‌های آموزشی، از دیگر برنامه‌هایی است که شهرداری تهران به این منظور تدارک دیده است. امیری گفت: برنامه‌های هفته سلامت مردان، با شعار سلامت خود را جدی بگیرید آغاز شد و در برنامه‌ها روی بحث تغذیه و سلامت، سلامت روانی، فعالیت جسمانی، سلامت مردان جوان و خانواده و سلامت مردان تاکید و در این زمینه‌ها برنامه‌های مختلفی برگزار شد.

دکتر سید جلیل حسینی، رئیس انجمن اورولوژی ایران نیز در این زمینه گفت: از آنجایی که مردان به دلایل مختلف، کمتر به پزشک در طول سال مراجعه می‌کنند، بنابراین به انواع بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند. به‌عنوان نمونه، در ایران، 5تا 10هزار نفر در هر 100هزار نفر، سرطان پروستات دارند و این درحالی است که به‌دلیل دیرمراجعه کردن مردان به پزشک، روند درمان به سختی انجام می‌پذیرد. به همین دلیل، سرطان پروستات در کشور، دومین عامل مرگ و میر است.

وی افزود: مرد سالم به لحاظ جسمی و روحی، می‌تواند حامی و پشتیبان خوبی برای همسر و فرزندانش باشد و این ممکن نمی‌شود مگر اینکه مردان به سلامت خود حساس شوند.

دکتر تقی ابوطالبی احمدی، روانشناس و مشاور خانواده در زمینه اهمیت بهداشت و سلامت روان مردان گفت: پدیده شهرنشینی سبب شده است که انسان امروزی با مشکلات بسیاری مواجه شود، فشارهای عصبی ناشی از کار، یکی از عواملی است که به‌شدت برسلامت روانی افراد تاثیر می‌گذارد و به همین جهت باید بیش از پیش به سلامت روانی افراد توجه. شود. وی افزود:. نکته قابل تأمل این است که در تامین سلامت روانی مردان، زنان نقش بسیار مهمی بردوش دارند و این مهم میسر نمی‌شود مگر آنکه زنان حالات روحی و روانشناسی مردان را به درستی بشناسند. به عبارت بهتر، اگر زنان، به تفاوت‌های فردی بین زن و مرد آگاه باشند، بهتر می‌توانند به درک متقابل برسند. زنان باید بدانند که مردان معمولا دوست دارند که در سکوت و تنهایی حل مشکل کنند و این درحالی است که زنان تمایل دارند که برای حل مشکلاتشان در جمع گفت‌وگو کنند.

از سوی دیگر، مردان معمولا هدف‌گرا هستند و استعداد بیشتری برای منطقی جلوه‌دادن اقدامات خود دارند درحالی‌که زنان رابطه‌گرا هستند و استعداد بیشتری برای کشف و شهود دارند. مردان همانطور که در مقابل رنج جسمی و بدنی ناتوان هستند، در برابر رنج روحی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، مردان در موقع رویارویی با مشکلات کمتر خود ابرازی می‌کنند و تلاش می‌کنند که فشارهای روحی را کمتر بروز دهند و نمونه بارز آن که مردان کمتر گریه می‌کنند و این درحالی است که گریه باعث تخلیه و پالایش روانی می‌شود و این درحالی است از کودکی به پسران می‌گوییم که مرد گریه نمی‌کند و این یکی از عواملی است که به‌شدت سلامت روان مردان را تهدید می‌کند.

علاوه براین، مردان درمقابل افکار غم‌انگیز، قسمت کمی از مغز خود را به کارمی‌گیرند، معمولا خاطرات خوشایند را زودتر از زنان فراموش می‌کنند و اینها همه و همه مواردی است که باید زنان از آن آگاه باشند تا بتوانند به درک متقابل با همسرانشان برسند. از سوی دیگر، زنان باید بدانند که زندگی ماشینی با پیچیدگی‌های خاص خود باعث شده که مردان فشارهای مضاعفی را متحمل شوند بنابراین، زمانی که مردان خسته به منزل باز می‌گردند، نیاز به آرامش دارند و زنان باید اگر خواسته‌ای دارند پس از استراحت و در وقت مناسب آن را مطرح کنند. هنگامی که مردان خسته هستند، رفتارهای مقابله‌ای به آنها آسیب می‌رساند و به همین دلیل می‌گویند با مرد خسته در غروب، انتظاری را مطرح نکنید. مردان تمایل دارند که از عملکردهای مثبت‌شان هم صحبت شود و همواره نقاط ضعف‌شان برجسته نشود و این درحالی است که اغلب زنان این امر را نادیده می‌گیرند، بنابراین زنان باید از شیوه نقد مؤثر استفاده کنند؛ یعنی ضمن برجسته‌کردن نقاط قوت مردان، از نقاط ضعف‌ها و انتظارات بگویند و از همه مهم‌تر آنکه سوءظن و بدگمانی بین زن و مرد شکاف ایجاد می‌کند و اینها همه به سلامت روانی مردان آسیب می‌رساند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha