به نظر می‌رسد مخالفت برخی افراد با انتصاب آقای مرتضوی یا عدم شناخت از سازمان است و یا به خاطر آن است كه منافع برخی از آنها در این صندوق به خطر می‌افتد در حالی كه همه افراد اعم از مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس و هم مجریان دستگاه‌های نظارتی باید مدافع حقوق بیمه‌شدگان باشند.

سلامت نیوز: مدیرعامل سابق صندوق تأمین اجتماعی گفت: با توجه به هزینه‌های بالای صندوق تأمین اجتماعی باید در فرایند مدیریت، اصلاح ساختار انجام گیرد و هزینه‌های غیر‌ضروری حذف شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،علی ذبیحی افزود: در صورتی كه ساختار صندوق و فرایند مدیریت مورد بازنگری قرار گیرد، به‌طور قطع مدیریت‌های جزیره‌ای موجود در این صندوق نیز جایگاهی نخواهند داشت.

وی با اشاره به فعالیت گسترده صندوق تأمین اجتماعی در سه حوزه بیمه‌ای، درمانی و اقتصادی اظهار داشت: متأسفانه فعالیت‌های گسترده شركت‌های اقتصادی صنعتی، مراكز درمانی و بیمه‌ای به گونه‌ای مدیریت می‌شود كه صندوق نظارت منسجم، دقیق و شفافی را نسبت به خیلی از این شركت‌ها ندارد و باعث شده است كه در مدیریت بخش‌های مختلف صندوق به نوعی حالت ملوك‌الطوایفی پیش بیاید، بنابراین برای جبران كسری بودجه صندوق و سازماندهی حوزه‌های مذكور نیاز به تغییر ساز‌و‌كارها احساس می‌شود. ذبیحی تصریح كرد: البته ساز‌و‌كارهای مناسب به تناسب تغییر دولت‌ها، دستخوش تغییر می‌شود به همین علت ساز‌و‌كارهای مبهمی در صندوق ایجاد شده است تا برای افرادی كه از این موضوع سوء‌استفاده می‌كنند، به محل امنی تبدیل شود.

وی با اشاره به عملكرد حوزه اقتصادی صندوق تأمین اجتماعی گفت: در بخش اقتصادی صندوق تأمین اجتماعی بیش از 200 شركت اقتصادی وجود دارد كه اگر برای هر یك از این شركت‌ها پنج عضو هیأت مدیره درنظر بگیریم، جمع اعضای این هیأت مدیره‌ها به هزار نفر می‌رسد بنابراین با بررسی سوابق اعضای هیأت مدیره‌ها می‌توان افراد ذی‌نفوذی را یافت كه در چندین شركت عضو هیأت مدیره هستند و با استفاده از تبارگرایی، قوم‌گرایی، فامیل‌گرایی و رفیق‌بازی به صورت آشكار و پنهان از قدرت و نفوذ خود از منابع مختلف صندوق استفاده می‌كنند.

ذبیحی ادامه داد: به‌طور مثال كارخانه‌داری كه چند هزار پرسنل دارد و باید هر ماه مبلغ قابل توجهی را بابت حق بیمه پرداخت كند، با كمك افرادی كه اطلاع كامل از قوانین دارند، پرونده را به صورت اختلافی در‌می‌آورند و به كمیسیون‌های حل اختلاف ارجاع می‌دهند و تا مشمول مرور زمان شود و سپس بتوانند با ارقام پائین‌تری موضوع را به نفع خود حل و فصل كنند به طوری‌كه یك پرونده 50 میلیارد تومانی را با 10 میلیارد تومان تمام می‌كنند و برای‌شان هم مهم نیست كه بیمه‌شدگان تحت پوشش این صندوق بابت این كارها آسیب‌ها و ضررهایی متحمل می‌شوند.

مدیرعامل سابق صندوق تأمین اجتماعی افزود: آمارهایی بالغ بر 3 تا 4 هزار میلیارد تومان وجود دارد كه به علت همین اختلافات به عنوان معوقه‌های صندوق تأمین اجتماعی محسوب می‌شود بنابراین اگر این پول‌ها در موعد مقرر پرداخت می‌شد، می‌توانست بسیاری از مشكلات صندوق را حل كند اما متأسفانه به دلیل عدم مدیریت كارآمد ‌بخشی از حقوق 30 میلیون بیمه شده تحت پوشش صندوق از بین رفته است. وی درباره انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل جدید صندوق تأمین اجتماعی اظهار داشت: معتقدیم باید واقعیت‌های موجود دیده شود و با تدبیر، هماهنگی، منطبق بر قانون و همدلی هیأت امنا، هیأت مدیره صندوق و نمایندگان مجلس شورای اسلامی وضعیت موجود بهبود یابد. ذبیحی تأكید كرد: آمادگی، برنامه‌ها و بهره‌مندی مرتضوی از توان تخصصی و كارشناسی مجموعه صندوق تأمین اجتماعی قابل تحسین است اما باید در كنار این عزم راسخ هیأت مدیره آگاه و توانمند در گلوگاه‌های صندوق تأمین اجتماعی ایشان را كمك كنند تا تعهدات قانونی و خدمات صندوق به جامعه هدف كه همانا بیمه‌شدگان، كارفرمایان و مستمری‌بگیران هستند به بهترین شكل انجام گیرد.

وی افزود: در حال حاضر در بیشتر حوزه‌های اقتصادی، صنعتی، مدیریت‌های مختلف تغییر و تحول صورت می‌گیرد و نمایندگان حساسیتی نشان نمی‌دهند اما مشخص نیست چرا نسبت به این مجموعه این‌گونه واكنش و حساسیت نشان‌ داده می‌شود.

اگر این مجموعه مهم است پس باید نسبت به اصلاح و بهبود وضعیت صندوق تأمین اجتماعی چه در بخش مدیریت و چه در بخش ساختار همه افراد در دستگاه‌های نظارتی به مجلس و دیگر مجموعه‌های اجرایی دست به دست هم بدهند و به آن كمك كنند تا كسر بودجه این صندوق بیمه‌ای و پرداخت مطالبات و انجام تعهدات آن به خوبی انجام گیرد بنابراین به نظر می‌رسد مخالفت برخی افراد با انتصاب آقای مرتضوی یا عدم شناخت از سازمان است و یا به خاطر آن است كه منافع برخی از آنها در این صندوق به خطر می‌افتد در حالی كه همه افراد اعم از مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس و هم مجریان دستگاه‌های نظارتی باید مدافع حقوق بیمه‌شدگان باشند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha