سلامت نیوز : جراحان اسپانیایی اعلام کردند: نخستین عمل جراحی جنین را بر روی جیننی در رحم مادرش برای باز کردن نایچه‌های ریوی با موفقیت انجام داده‌اند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، اعلام موفقیت آمیز بودن این عمل بر روی جنینی که به اختلال و مسدود شدن نایچه‌های تنفسی دچار بوده روز سه‌شنبه بوده است.

پزشکان دو بیمارستان در بارسلونا از طریق آندوسکوپی موفق شده‌اند نایچه های ریه راست را با نایچه‌های مرکزی متصل کنند. این عمل در سال 2010 انجام شده بود و دیروز موفقیت آمیز بودن آن اعلام شد.

ادوارد گراتاکوس، رئیس مرکز پزشکی زایمان بیمارستان کلینیک بارسلونا گفت: این نخستین بار در دنیا است که این اقدام انجام شده است. نخستین باری که تلاش به این کار انجام شده و موفقیت آمیز هم بوده است.

وی در کنفرانسی خبری گفت: این اقدامی واقعا بزرگ است چرا که عمل جراحی در نزدیکی قلب و روی بافتهایی انجام شده که قطر آنها به اندازه یک کاغذ سیگار است. بدون این عمل جنین زنده نمی ماند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه 11 هفته پس از انجام این عمل جراحی کودک با نام آلایتز با وزن 5/2 کیلوگرم متولد شد. این کودک هم اکنون 16 ماه دارد و برای نخستین بار به کنفرانس خبری آورده شده بود.

مونیکا مادر 33 ساله این دختر گفت: او کاملاً طبیعی است به خوبی می خوابد می‌خندد و اگر گرسنه باشد گریه می‌کند. این تنها شانس ما بود و گرنه می بایست که جنین را سقط می‌کردیم.

آترزیای برونشیتی از هر 10 هزار جنین در یک مورد رخ می‌دهد و در 90 درصد موارد منجر به مرگ می‌شود.

به گفته پزشکان با آزمایشهای فراصوتی این مشکل در جنین شناسایی شده است و تصمیم به عمل جراحی گرفته شده.

عمل جراحی حدود 30 دقیقه طول کشیده اما بسیار ظریف و حساس بوده چرا که روی جنینی 36 هفته‌ای که فقط 800 گرم وزن داشته انجام می شده است.

گراتکوس گفت: در چنین موارد باید بسیار سریع عمل کرد درست مانند دزدی از یک بانک. اما این شجاعت والدین و به ویژه مادر او بود که نیاز به انجام این جراحی را پذیرفت.

بیمارستان کلینیکای بارسلونا یکی از 5 مرکز بزرگ دنیا برای جراحی جنینی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha