عضو کمیسیون بهداشت و درمان با انتقاد از عدم هماهنگی بودجه سال ۹۱ با مواد قانون برنامه پنجم گفت: اختصاص ۱۰ درصد درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به حوزه بهداشت، تامین اعتبار برای اجرای بیمه‌های اجباری از سال دوم برنامه پنجم و هماهنگی بین درصد رشد تعرفه بیمه‌ها و درصد رشد درآمدهای اختصاصی که همگی مورد تاکید قانون برنامه پنجم است، در بودجه سال ۹۱ دیده نشده است.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان با انتقاد از عدم هماهنگی بودجه سال ۹۱ با مواد قانون برنامه پنجم گفت: اختصاص ۱۰ درصد درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به حوزه بهداشت، تامین اعتبار برای اجرای بیمه‌های اجباری از سال دوم برنامه پنجم و هماهنگی بین درصد رشد تعرفه بیمه‌ها و درصد رشد درآمدهای اختصاصی که همگی مورد تاکید قانون برنامه پنجم است، در بودجه سال ۹۱ دیده نشده است.

مسعود پزشکیان در گفت و گو با خانه ملت، گفت: در بودجه سال ۹۱ اهداف سند برنامه پنجم توسعه در بخش بهداشت و درمان دیده نشده است و مسئولان دولت در بخش بهداشت و درمان  باید پاسخگوی این کوتاهی باشند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که دولت خود را ملزم به اجرای سند برنامه پنجم توسعه نمی داند، افزود: در زمان تهیه و تدوین برنامه پنجم توسعه نمایندگان دولت حضور داشتند و موافقت خود را در بند بند آن اعلام کردند پس امروز باید پاسخگو باشند که چرا قانون را اجرا نمی‌کنند.

عضو فراکسیون اقلیت با بیان این‌که در بودجه سال ۹۱، ده درصد مصوب اختصاص یافته به حوزه بهداشت و درمان از محل درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها لحاظ نشده است، تاکید کرد: طبق قانون باید ۱۰ درصد از درآمد هدفمند شدن یارانه‌ها به حوزه سلامت اختصاص یابد  که محل تامین اعتبار این موضوع در بودجه سال ۹۱ دیده نشده است.

وی ادامه داد: دولت در سال ۸۹ درآمد ۵۶ هزار میلیارد تومانی از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها داشت؛ ۱۰ درصد این رقم ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می‌شود که این مبلغ در بودجه حوزه سلامت سال ۹۰ در نظر گرفته نشده است.

پزشکیان در تشریح کاستی‌های بودجه سال ۹۱ در حوزه بهداشت و درمان افزود: بیمه‌های اجباری بر اساس قانون برنامه پنجم باید از سال دوم اجرایی شود اما در بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده است اعتباری برای اجرای این موضوع دیده نشده است.

نماینده مردم تبریز با انتقاد از عدم تناسب رشد بیمه‌ها و رشد درآمدهای اختصاصی در بودجه سال ۹۱  گفت: ماهیت درآمدهای اختصاصی حوزه بهداشت وابسته به پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر و رشد معقول و منطقی تعرفه‌ای است، در صورتی که این مساله محقق نشود با مشکلات جدی در بخش‌های درمانی به ویژه بخش دولتی و عمومی کشور روبرو خواهیم بود.

پزشکیان در این خصوص تصریح کرد: با احتساب این که رشد درآمدهای اختصاصی  در بودجه سال ۹۱، ۲۸ درصد و رشد اختصاص یافته به بیمه‌ها ۱۸ درصد است که ۱۰ درصد عقب ماندی در این زمینه دیده می‌شود. در این شرایط  بعد از گذشت دو یا سه ماه اول سال، بودجه بیمه‌ها به اتمام می‌رسد و درآمدهای اختصاصی بخش سلامت باید از جیب مردم پرداخت شود.

وی افزود: رشد درآمد‌های اختصاصی سلامت اگر با رشد تعرفه‌ای بیمه متناسب نباشد، پرداخت از جیب مردم را افزایش می‌دهد.

پزشکیان با تاکید بر این که در قانون توسعه پنجم بر کاهش وابستگی واحدهای درمانی به درآمد اختصاصی و فراهم سازی ساز و کار درمان رایگان بیماران مستمند و محروم تاکید شده است، افزود: به نظر می‌رسد که رشد درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها و مراکز بهداشتی – درمانی اگر همراه با تامین اعتبار کافی و رشد تعرفه‌ای مورد حمایت دولت و بیمه‌ها نباشد، علاوه بر این که کیفیت خدمات درمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند پرداخت از جیب مردم را نیز افزایش دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان  با بیان این که عملیاتی شدن بودجه‌های توزیعی در حوزه سلامت به دلیل پراکندگی در مصادر مختلف دریافت کننده همواره با چالش‌هایی مواجه بوده است، افزود: بودجه‌هایی که در سال‌های اخیر برای کمک به حوزه سلامت طراحی شدند به دلیل غیرشفاف بودن در بسیاری از موارد محقق نشده اند و این نقص تدوین بودجه توسط دولت بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha