دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳

كلسترول بد یا LDL به عنوان بدترین دشمن انسان نامیده می‌شود زیرا موجب شكل‌گیری ماده سخت و ضخیمی كه همان پلاك كلسترول است می‌شود.

سلامت نیوز: كلسترول بد یا LDL به عنوان بدترین دشمن انسان نامیده می‌شود زیرا موجب شكل‌گیری ماده سخت و ضخیمی كه همان پلاك كلسترول است می‌شود. با گذشت زمان پلاك كلسترول موجب زخیم‌شدن دیواره رگ و نازك شدن مجرای عبور خون می‌شود. این فرآیند تصلب شرایین نامیده می‌شود. اما برای جلوگیری از تصلب شرایین چه باید كرد؟

كلسترول رژیم‌غذایی به‌طور عمده از گوشت، جگر، مغز، تخم‌مرغ و غذاهای لبنی به بدن می‌رسد و غذاهای گیاهی كلسترول ندارند. علاوه‌بر ورزش كردن، خوردن این موادغذایی موجب كنترل كلسترول بد خون می‌شود.
1- بادام
پژوهشگران دانشگاه پترسبورگ در تحقیقات جدید خود متوجه شده‌اند كسانی كه در روز 10 بادام می‌خوردند، میزان كلسترول بد خون آنها بسیار پایین می‌آید. خوردن آجیل‌ها به‌ویژه بادام، میزان چربی‌های اشباع‌شده را كاهش می‌دهد. بادام همچنین آنتی‌اكسیدان خوبی برای مبارزه با انواع سرطان و مبارزه با رادیكال‌های آزاد بدن است.

2-جو و بلغور
بلغور و جو یكی از بهترین موادغذایی برای مبارزه با كلسترول بد خون است. همچنین این مواد دارای فیبر بالایی هستند كه بهترین موادخوراكی برای جلوگیری از سفت شدن شكم هنگام دفع مدفوع و مبتلا شدن به یبوست‌اند. بلغور حاوی كلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است و بخشی از مواد موردنیاز بدن به مواد معدنی را تامین می‌كند.

3-ماهی
شاید در دنیا هیچ روغنی مانند روغن امگا3 موجود در گوشت ماهی برای سلامتی انسان مفید نباشد. روغنی كه یكی از بزرگ‌ترین مبارزان علیه كلسترول بد خون نیز هست. خوردن روزانه دو تا سه گرم از روغن ماهی می‌تواند از قلب شما به خوبی محافظت كند. بنابراین با بدن خودتان مهربان باشید و از خوردن گوشت ماهی غفلت نكنید.

4- سویا
سویا دارای پروتئین زیاد، اسیدهای آمینه ضروری برای بدن، كلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، روی، ویتامین‌های گروه B و فیبر است و می‌تواند از قلب شما در برابر كلسترول بد محافظت كند. دانه سویا محتوی ویتامین E است كه روی سلامت پوست و مو اثر دارد و از كم‌خونی جلوگیری می‌كند. همان‌طور كه گفته شد، سویا دارای فیبر است؛ فیبر موجب كاهش وزن، كاهش كلسترول و ‌تری‌گلیسیریدها و افزایش كاركرد روده بزرگ می‌شود و از سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌كند و همچنین جلوی یبوست را می‌گیرد. این نكته را نیز نباید فراموش كنیم كه زیاد مصرف كردن سویا (غلات) موجب اسهال، نفخ و درد شكم می‌شود.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha