سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 44948

پژوهشگران آمریکایی می‌گویند مردان سالمندی که از میوه‌های پرفیبر بیشتر استفاده می‌کنند، کمتر دچار بیماری لثه می‌شوند...

سلامت نیوز: پژوهشگران آمریکایی می‌گویند مردان سالمندی که از میوه‌های پرفیبر بیشتر استفاده می‌کنند، کمتر دچار بیماری لثه می‌شوند...

در این مطالعه بیش از 600 نظامی بازنشسته برای مدت طولانی (تا 24 سال) تحت پیگیری قرار گرفتند و نهایتا مشخص شد که مصرف هر وعده غذای پرفیبر در روز، در طولانی‌مدت احتمال از دست رفتن دندان‌ها را تا 30 کاهش می‌دهد.

این منفعت در مردان زیر 65 سال به صورت معنی‌داری دیده نشد ولی در افراد مسن‌تر بارزتر بود. با بررسی دقیق‌تر مشخص شد که بهترین میوه‌های مصرف‌شده برای پیشگیری از بیماری لثه و بی‌دندانی، عبارت بودند از: سیب، آلو و موز. در این مطالعه که توسط دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه بوستون انجام شد، سلامت دهان و دندان شرکت‌کنندگان و عادات غذایی آن‌ها از سال 1984 به فواصل معین بررسی شد.

غذای پرفیبر در این مطالعه به موادی اطلاق شد که در هر وعده آن‌ها حداقل 5/2 گرم فیبر غذایی وجود داشته باشد از جمله برخی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات. در این مطالعه فقط بعضی از میوه‌ها- و نه سبزیجات یا غلات- این منفعت را نشان دادند و توانستند خطر خوردگی بخشی از استخوان فک که دندان‌ها را حفظ می‌کند را تا 14 و خطر پس رفتن لثه را تا 5 کاهش دهند. بر اساس آمارها، تقریبا 10 بزرگسالان آمریکایی به بیماری متوسط تا شدید لثه شامل خونریزی لثه‌ها، پس رفتن لثه‌ها، تشکیل رسوب روی لثه‌ها و از دست رفتن دندان‌ها مبتلا هستند. این آمار با افزایش سن افزایش می‌یابد و در افراد بالای 75 سال، به 20 می‌رسد.

منبع: هفته نامه نوین پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha