سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 44953
سلامت نیوز: فصل بهار رسیده و سرماخوردگی همچنان یكی از بیماری‌های شایع این روزهاست.

شاید شما جزو آن گروه افرادی باشید كه به محض ابتلا به سرماخوردگی یك دو جین قرص ادولدكولد، شربت رافع خلط سینه یا حتی بسته به شدت و حدت بیماری، آنتی‌بیوتیك دور و بر خود می‌ریزند و با آه و ناله شروع به مصرفشان می‌كنند! قرص‌ها و شربت‌های دارویی، محصولاتی شیمیایی به شمار می‌روند و اثرات جانبی دیگری نیز برجای می‌گذارند، اما خوب است بدانید برای خداحافظی با سرماخوردگی می‌توانید دو انتخاب دیگر هم داشته باشید:

1ـ همواره پیشگیری بهتر از درمان است! از همان ابتدا سعی كنید محل كار یا زندگی خود را آن‌قدر گرم نكنید كه هوای سرد فضای باز با گرمای درون فضای بسته‌ای كه در آنید، تفاوت دمای زیادی داشته باشد.

یكی از دلایل ابتلا به سرماخوردگی، همین بودن در محیطی با گرمای زیاد و تعریق، سپس رفتن به محیطی سرد و هجوم سرما به بدن از راه تنفس یا پوست است.

2ـ از گیاهان دارویی چون زنجبیل و آویشن استفاده كنید كه در هر عطاری‌ای پیدا می‌شود و احتمالا هم اینك هم در كابینت آشپزخانه خود مقداری از آنها دست نخورده موجود است! زنجبیل علاوه بر خواصی كه در ضدیت با درد و اسپاسم، آمیب و باكتری، حساسیت، نفخ و اكسیدگی دارد، قوی‌كننده و محرك سیستم ایمنی بدن است و اثرات خوبی در رفع عوارض سرماخوردگی و فواید بسیار در از بین بردن خلط در گلو و سینه دارد.

پودر آن را در غذا ریخته، یا در مایعاتی چون چای و آب حل كرده، مصرف كنید. آویشن هم علاوه بر آن كه اغلب خواص ذكر شده زنجبیل را دارد، در از بین بردن میكرو ارگانیسم‌های بیماری‌زای تنفسی هنگام سرماخوردگی نقشی مثال‌زدنی دارد. مصرف خوراكی آن برای كودكان عوارض جانبی چندانی ندارد و با كاهش ترشحات بزاقی، خاصیت ضد احتقان بینی و بازكنندگی برونش‌ها، به جای مصرف چند دارو كاربردی نیكو دارد.

یك نكته دیگر: اگر یكی از اطرافیان سرما خورده، خاصیت جذب میكروب‌ها توسط پیاز كولاك می‌كند! آن را با كاردی تیز به تكه‌تكه‌های ریز تبدیل كنید و برش‌ها را در ظرفی نزدیك بیمار، یا در گوشه‌ای از اتاق بگذارید؛ پیاز سرعت بهبود بیماری را افزایش می‌دهد و از امكان انتشار و سرایت آن به دیگران می‌كاهد.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha