سلامت نیوز: پاسخگویی به تمامی تماس‌های تلفن همراه علاوه براینکه بخشی از زمان کاری را اشغال می‌کند، سرعت ‌عمل و چابکی شما را هم کاهش می‌دهد.

این اتفاق برای خیلی از ما افتاده است؛ کاغذی را به دست گرفته‌ایم و مثلا در حال خواندن آن هستیم ولی با شنیدن صدایی ناگهان به خود می‌آییم و می‌فهمیم که 01دقیقه است  فقط در حال نگاه کردن به کاغذیم و چنان غرق در افکار خود بوده‌ایم که حتی یک سطر از آن را نخوانده‌ایم. تمرکز، عامل بسیار مهمی برای ارتقای سطح کیفیت کار محسوب می‌شود اما متاسفانه امروزه عوامل زیادی در کمین نشسته‌اند تا تمرکز ما را بر ‌هم بزنند. برای مقابله با برخی از این عوامل، راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که در ادامه می‌خوانیم.

وسایل ارتباطی

این روزها ارتباط با دوستان در محل کار با استفاده از وسایل ارتباطی، رواج زیادی دارد. هربار که این ارتباط‌های اجتماعی شکل می‌‌گیرد حلقه‌ای جدید به زنجیره‌ افکار شما اضافه می‌شود و برای بازگشت به کار و تمرکز دوباره، دچار مشکل می‌شوید. حتی‌الامکان زمانی که در حال انجام کار هستید به این فضاهای ارتباطی وارد نشوید و استفاده از آنها را به زمان استراحت موکول کنید؛ برای مثال اگر قرار باشد لحظه به لحظه آن‌لاین باشید و همه ای‌میل‌های دریافتی خود را در محل کار بخوانید پیشرفت چندانی در کارتان نخواهید داشت.

زمان‌های خاصی را به چک کردن ای‌میل اختصاص دهید. بقیه روز هم از فضای ای‌میلتان بیرون بیایید. پاسخگویی به تمامی تماس‌های تلفن همراه علاوه براینکه بخشی از زمان کاری را اشغال می‌کند، سرعت ‌عمل و چابکی شما را هم کاهش می‌دهد. اگر درحال بررسی و انجام پروژه مهمی هستید، می‌توانید گوشی خود را در حالت بی‌صدا قرار دهید یا از صندوق پیام‌های صوتی استفاده کنید.

 کارهای همزمان
اگر به‌راحتی می‌توانید چند کار را به‌طور همزمان انجام دهید ممکن است احساس خوبی به شما دست دهد که با صرف زمان کمتر قادر به انجام کارهای بیشتری هستید اما پژوهشگران بر این باورند زمانی که از یک کار دست می‌کشید و به کار دیگری می‌پردازید، بخشی از زمان شما بیهوده تلف می‌شود.

گاهی اوقات انجام سه کار به طور همزمان در مقایسه با موقعیتی که این سه‌کار را یکی پس از دیگری انجام می‌دهید، زمان بیشتری را طلب می‌کند. تا جایی که امکان دارد در یک برهه‌زمانی خاص فقط یک کار را انجام دهید؛ به‌خصوص در مورد کارهایی که اولویت بالایی دارند این مساله اهمیت بیشتری دارد.

کارهای کسالت‌آور

فعالیت‌های کسالت‌آور می‌توانند توجه و تمرکز شما را به مسائل اطراف جلب کنند. بدین معنا که در طول انجام این‌گونه کارها ممکن است تلفن، اینترنت یا حتی خاکی که روی میز کارتان دیده می‌شود، تمرکزتان را به‌هم بزند. بهتر است پس از صرف یک بازه‌ زمانی خاص، حدود 10 دقیقه وقت استراحت درنظر بگیرید.
 کمی قدم بزنید یا نوشیدنی یا خوراکی محبوبتان را نوش‌جان فرمایید. همچنین می‌توانید در زمان انجام چنین کارهایی رادیو یا موسیقی گوش کنید.
 

خستگی
حتی اگر عوامل زیادی در اطراف شما نباشد که بتوانند تمرکزتان را برهم ‌‌بزنند، خستگی به تنهایی به جنگ تمرکز می‌رود. مطالعات حاکی از آن است کم‌خوابی موجب کاهش تمرکز و تضعیف حافظه کوتاه‌مدت فرد می‌شود. در طول شبانه‌روز یک فرد بالغ به هفت تا نه ساعت خواب نیاز دارد. بهتر است به جای شب‌زنده‌داری‌های بی‌هدف خواب کافی داشته باشید. در ضمن دقت کنید در چه زمان‌هایی از شبانه‌روز هوشیاری بیشتری دارید و درست در همان بازه‌ها فعالیت‌های مهم‌تان را انجام دهید.

 گرسنگی
به ‌موقع و به‌ اندازه بخورید و بیاشامید تا مغزتان به‌درستی تمرکز کند. این حساسیت در مورد صبحانه دوچندان می‌شود. حذف وعده‌های غذایی از عوامل بسیار مهم تضعیف حافظه کوتاه‌مدت و از بین ‌رفتن تمرکز است. خوردن صبحانه، مصرف خوراکی‌هایی چون پنیر و بادام که سرشار از پروتئین هستند، حذف کربوهیدرات‌های ساده مانند انواع شکلات و پاستا و جایگزین کردن آنها با کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات سبوسدار، به معنای وصل‌شدن به یک منبع غنی انرژی و وداع با گرسنگی است.

افکار آزاردهنده
زمانی که ذهن شما درگیر افکار ریز و درشت زندگی است بسیار دشوار است که بتوانید روی کارتان تمرکز کنید. به‌جای اینکه هرچند دقیقه از کارتان دست بکشید و به موضوعات مختلفی که پرونده آنها در ذهن یا زندگی شما باز مانده‌اند، بپردازید، آنها را روی کاغذ لیست کنید و زمان خاصی را برای بررسی آنان درنظر بگیرید.

 استرس
اگر احساس کنید کارهای زیادی برای انجام‌دادن دارید به سختی می‌توانید روی تک‌تک کارها تمرکز داشته باشید. در این موقعیت، استرس وضعیت را بدتر می‌کند. استرس ممکن است تا آنجا پیش رود که شانه‌هایتان بگیرد، قلبتان تند بزند یا سرتان درد بگیرد و وجود همه یا حتی یکی از اینها یعنی خداحافظ تمرکز! مدیتیشن یکی از روش‌های کاهش استرس است.

افسردگی

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که غمگین ‌بودن از مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی است اما تحقیقات ثابت کرده‌اند اختلال در تمرکز را باید یکی از شایع‌ترین نشانه‌های افسردگی دانست. اگر به‌سختی می‌توانید تمرکز کنید و احساس پوچی، ناامیدی یا بی‌تفاوتی می‌کنید شاید دچار افسردگی شده باشید.‌ اگر احساس افسردگی می‌کنید به یک روانپزشک یا مشاور مراجعه کنید.
 
داروها
مصرف برخی از داروها در قدرت تمرکز فرد اختلال ایجاد می‌کنند. اگر احساس می‌کنید داروهایی که مصرف می‌کنید تمرکز شما را تحت تاثیر قرار داده‌اند مشکلاتتان را با پزشک معالج خود درمیان بگذارید.

بیش‌فعالی
هر چند بیش‌فعالی در کودکان شایع‌تر است ولی این مشکل منحصر به بچه‌ها نیست و بزرگسالان هم ممکن است دچار این مشکل باشند. شایع‌ترین نشانه‌های بیش‌فعالی، کم‌توجهی و بروز مشکلاتی در توانایی تمرکز بر کارهاست. اگر همیشه تمرکز کردن برای شما فرایندی دشوار محسوب می‌شود و مانند یک بچه کم‌توجه هستید، می‌توانید این موضوع را با یک پزشک یا مشاور درمیان بگذارید. روش‌های زیادی برای کنترل این شرایط وجود دارد.
 

تمرکز و وسایل ارتباطی

این روزها ارتباط با دوستان در محل کار با استفاده از وسایل ارتباطی، رواج زیادی دارد. هربار که این ارتباط‌های اجتماعی شکل می‌‌گیرد حلقه‌ای جدید به زنجیره‌ افکار شما اضافه می‌شود و برای بازگشت به کار و تمرکز دوباره، دچار مشکل می‌شوید. حتی‌الامکان زمانی که در حال انجام کار هستید به این فضاهای ارتباطی وارد نشوید و استفاده از آنها را به زمان استراحت موکول کنید.

منبع: همشهری تندرستی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha